Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Scanspeak / O-audio subs.
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Scanspeak / O-audio subs.

 Post Reply Post Reply Page  <1 23456 7>
Author
Message
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Scanspeak / O-audio subs.
    Posted: 13 Jan 2010 at 18:33
Originally posted by Busk

Originally posted by Christ

Nå, så fik jeg taget mig sammen og bygget begge kabinetter.

Jeg er så rendt ind i et problem.

DAT fortalte den forstærker jeg købte ville kunne trække begge kabinetter uden problemer, men det lyder til det går helt galt så snart jeg forbinder begge to.

Skruer jeg bare lidt op for musik laver de en underlige klaprende lyd, spiller jeg med 1 kabinet af gangen ligegyldigt hvilket af dem, spiller det helt fint.

Det lyder også som om der er meget mere bass og tryk i den med kun 1 kabinet.

Er dette fordi forstærkeren simpelthen ikke har kræfter til at trække dem ? eller gør jeg noget galt ! Hvilket er meget sandsynligt.

Vh

Christian

Du valgte ScanSpeak 26w4867t00 ikke sandt?
hvis der er tilfældet og du kobler begge enheder på i paralel, så får du 2ohm, og det kan forstærkeren nok ikke trække. Prøv at forbinde dem i serie, så får du 8ohm og den kan den sagten arbejde med.
 
Busk
Alså sådan her Smile
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Christ View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 28 Nov 2009
Location: Roskilde
Online Status: Offline
Posts: 64
  Quote Christ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Jan 2010 at 19:35

BUSKEN !!!! jeg elsker dig. alt fungerer jo bare nu, hvis du en dag er omkring Roskilde, sulten og tørstig, er der middag og rødvin i Kirke Hyllinge Big smile

Havde ellers en snak med DAT via mail, hvor han sagde de skulle paralel forbindes.

Jeg har nu forbundet dem, med usselt 220v ledning da jeg ikke havde nok godt kabel til denne konfiguration hjemme.

Det spiller simpelthen fantastisk, det kører jo stadig på min gamle denon, så ser virkeligt frem til min receiver kommer hjem fra rep LOL


Igen mange tak til jer alle herinde for hjælpen med mit første projekt !


Vh


Christian




Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Jan 2010 at 20:27
Originally posted by Christ

BUSKEN !!!! jeg elsker dig. alt fungerer jo bare nu, hvis du en dag er omkring Roskilde, sulten og tørstig, er der middag og rødvin i Kirke Hyllinge Big smile

Havde ellers en snak med DAT via mail, hvor han sagde de skulle paralel forbindes.

Jeg har nu forbundet dem, med usselt 220v ledning da jeg ikke havde nok godt kabel til denne konfiguration hjemme.

Det spiller simpelthen fantastisk, det kører jo stadig på min gamle denon, så ser virkeligt frem til min receiver kommer hjem fra rep LOL


Igen mange tak til jer alle herinde for hjælpen med mit første projekt !


Vh


Christian




Skide godt Christian, det er dejligt når det virker, kunne sagtens tænkes jeg ville kører forbi og få en lille hi-fi snak Smile og hører et andet anlæg.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Fasen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 02 Okt 2009
Online Status: Offline
Posts: 372
  Quote Fasen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Jan 2010 at 08:02
Hvor stort et kabinet og port endte du med.?
Back to Top
Christ View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 28 Nov 2009
Location: Roskilde
Online Status: Offline
Posts: 64
  Quote Christ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Jan 2010 at 10:17
Originally posted by Fasen

Hvor stort et kabinet og port endte du med.?
Jeg endte med at bygge kabinetterne på 60L lukket.
 
Der er jo så tab på enheden og afstivelse, men jeg fyldte ca 30% akustisk materiale i, der jo så øger volumen, præcis hvor meget er jeg lidt i tvivl om, men mon ikke jeg ender omkring de 60 L akustisk volumen ? en af jer erfarne må gerne rette her  Embarrassed
 
Jeg kører lukkede kabineter indtil jeg har testet dem på min receiver der desværre er til rep, hvis jeg ikke er tilfreds med bunden, vil jeg prøve med en port på 100 MM, længden er jeg usikker på, det kommer vel an på hvor dybt den skal gå ? iflg. syncronics tool, omkring 35 cm.
 
Efter at have testet den på min gamle forstærker, lyder den med de lukkede kabinetter ret lækkert, kun testet med musik, som det også skal kunne, men som sagt ved jeg det først når min Pioneer er i huset igen og har prøvet med nogle bluray.
 
Jeg opdaterer tråden når jeg har den Big smile


Edited by Christ - 14 Jan 2010 at 10:18
Back to Top
Fasen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 02 Okt 2009
Online Status: Offline
Posts: 372
  Quote Fasen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Jan 2010 at 10:27
Super Smile
Back to Top
Christ View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 28 Nov 2009
Location: Roskilde
Online Status: Offline
Posts: 64
  Quote Christ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Jan 2010 at 20:00
Hej igen,

I min iver for at blive verdensmester i at stille mange spørgsmål kommer her et mere Big smile

Jeg vidste ikke rigtigt hvilken forum afdeling jeg skulle stille det her spørgsmål i så smider det bare i min tråd her.

Med de enheder jeg endte med at bruge 26W / 8861t00,

Hvor lang tid skal jeg regne med de tager for at spille ind ? og hvordan kan jeg forvente de ændrer karakter ?

Jeg spiller dem ikke super højt pt. går ud fra det tager længere tid ved lav lydstyrke.

Vh

Christian



Edited by Christ - 14 Jan 2010 at 20:52
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Jan 2010 at 09:51
ha ha det er jo det, det her forum er til for Christian Smile.
 
Basser er ikke så slemme med tilspilningstiden, da problemet jo er at kantophængene er lidt stive når de aldrig er brugt før, men de bevæger sig jo en del og især ved subbrug, så jeg vil skyde på 50-80timer ved rimmeligt niveau, på med noget trentemøller og så på repeat.
Du skal forvente mere detaljerigdom og bedre fylde i basområdet og de kommer også til at gå lidt dybere end de gør nu, lige nu kan jeg forestille mig at de spiller super, men holder en smulle igen, da kantophænget holder lidt igen på membranen i forhold til hvad den er designet til. ScanSpeak basser spiller fantastisk ud af kassen, men spiller bedre og bedre med tilspilning.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Christ View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 28 Nov 2009
Location: Roskilde
Online Status: Offline
Posts: 64
  Quote Christ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Jan 2010 at 16:47
Det lyder næsten for godt til at være sandt, at de bliver endnu bedre end nu Clap

Jeg fik at vide min receiver tidligst er hjemme i næste uge, så flyttede min gamle 3803 ind i stuen og satte alt til, fordi jeg er en utålmodig tingest...

Det virker ikke som om subs laver resonans i møblet, men ter sig helt som de skal, jeg har smidt noget skum under jeg fik en ide til i en anden tråd. Sådan noget skum til at isolere rør med, så skar jeg bare nogle skiver af og limede under, ikke kønt, men der er jo frontstof på møblet.

Efter at have set en film var oplevelsen virkeligt god, masser af tryk og buldren, men stadig stram når den skulle være det. Helt ufatteligt meget bedre end min gamle dali SWA 12.

En enkelt gang virkede det som om den ene bass klaprede i 1-2 sekunder, og jeg kunne genskabe det ved at spole filmen tilbage til det punkt, jeg forstår det ikke helt, for der var langt mere tryk på den i resten af filmen, helt uden problemer, så hvor det kom fra har jeg ikke styr over.

Musik med subs i møblet lyder også ganske fortrinligt og jeg har fået den bund jeg savnede i min grand diva'er.

Jeg er lidt i tvivl om hvad jeg vil kunne få ud af at porte det, men det skal da helt sikkert overvejes hvis der er noget at hente.

Alt i alt er jeg super glad, lige med undtagelse af den en klapren der, er der nogen der har et bud på hvad det kan være ?

Vh

Christian



Edited by Christ - 15 Jan 2010 at 16:48
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Jan 2010 at 19:12
Hvis du ikke savner noget så lad være med at lave det om Smile.
 
Den klapren du omtaler, kan være utroligt mange ting, så uden at have hørt det er det lidt svært er råde i. Men sikkert en eller anden ting der går i resonans lige ved en bestemt frekvens som den scene i filmen har.
 
Nu er det bare at prøve frem og tilbage med den rette indstilling. De fleste nye surround recivere har 2 indstillinger til sub, om det er stereo eller surround. Men nu kender jeg kun mest til Denon.
 
Men herligt at hører at du er tilfreds.
 
Busk


Edited by Busk - 15 Jan 2010 at 19:13
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 23456 7>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz