Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Scanspeak / O-audio subs.
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Scanspeak / O-audio subs.

 Post Reply Post Reply Page  <12345 7>
Author
Message
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Scanspeak / O-audio subs.
    Posted: 05 Jan 2010 at 15:45
0.7 eller er en butterworth afstemning og med denne afstemning får du den største båndbredde (laveste -3dB punkt). Om det er den bedste afstemning må komme an på hvad man skal bruge det til.

0.577 hedder bessel og den har ikke så stor båndbredde, men den har lineær fase og dermed et konstant groupdelay. Den kaldes også kritisk-dæmpet, det fortæller noget om transientsvaret fra den (hurtigheden i tidsdomænet). Det er den type afstemning jeg ville gå efter hvis jeg skulle lave et lukket bas-kabinet.

0.5 er overdæmpet (kan ikke se hvorfor man skulle bruge denne, ved mindre man har rørforstærkere med høj udgangsimpedans eller lignende)

0.8 er lidt resonant og giver oversving og ringning i tidsdomænet.

Læs evt. USXX artikel om lukkede-kabinetter, han bruger en effektiv og god metode til at beregne et lukket kabinet, hvor han også korrigerer for enhedens afvigelse af resonansfrekvensen og eventuel seriemodstand. http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=125&title=beregning-af-lukket-kabinet


Bassrefleks er et helt andet kapitel og er langt svære at afstemme korrekt. Selv små afvigelser fra teorien til praksis kan have stor betydning, så det kan være en god ide at måle efter, når man har bygget det. Hvis du kan få lokket USXX til at give dit et kabinetforslag, så ville du været godt på vej, så vidt jeg ved har han enten udviklet eller været med til at udvikle den enhed som du planlægger at bruge. Jeg har før fulgt hans råd med rigtig gode resultater (lyd) til følge.


Back to Top
ubl_ View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 04 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 56
  Quote ubl_ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Jan 2010 at 20:55
Jeg har tidligere spurgt Ulrik på hifi4all.dk, da jeg selv har et sæt til at ligge. Jeg har dog endnu ikke fået lettet r...., så det ender nok med at der gror mos på dem først Wink
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=67019&PN=0&TPN=3

Jeg fik følgende svar, USXX:
Ja, det er jo mit barn, så jeg har da en god idé. Da du kører aktivt, er der ikke meget ekstra seriemodstand - jeg har lagt 0.15 ohm på. Jeg vil anbefale et netto-volumen på 60 liter pr. enhed (luft i port tæller ikke med i kabinetvolumen). Kom ca. 35% fyld i (det må ikke ligge sammenpresset) som udgangspunkt. Så ender du med et akustisk volumen på 63-64 liter (som er det volumen, du skal bruge ved beregning af portlængden). Portfrekvensen bliver 23 Hz. Der er regnet med typiske tabsværdier som beskrevet tidligere i denne tråd. Sørg for fornuftig afstivning. Dette system går dybt med flot pulssvar.
Back to Top
Christ View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 28 Nov 2009
Location: Roskilde
Online Status: Offline
Posts: 64
  Quote Christ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Jan 2010 at 21:15

Mange tak til kappen for forklaringen, jeg har hentet Ulriks PDF og er igang med at læse den.

Takker Ubl_ Det passer perfekt, jeg vil se om jeg kan udregne den portlængde ud fra henriks tool.

Regner med jeg begynder på første kabinet imorgen, desværre er min receiver til rep, efter kun 2 mdr, så kan ikke rigtigt teste noget....


Vh


Christian


Back to Top
Christ View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 28 Nov 2009
Location: Roskilde
Online Status: Offline
Posts: 64
  Quote Christ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Jan 2010 at 21:59

Jeg burde ende på en portlængde på ca 22 cm ved en dia på 6.5 cm og ramme 24 hz


Lyder det helt skudt i skoven  ? :) 

Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Jan 2010 at 23:41
En port diameter på 6,5 cm sammen med en 10" er nok lidt i underkanten.
En for lille port diameter vil resultere i en for høj lufthastighed i proten, hvilket medføre "snøftelyde".
Back to Top
korsbæk View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 24 Sep 2009
Location: Hornslet
Online Status: Offline
Posts: 13
  Quote korsbæk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Jan 2010 at 20:15
Christ har skrevet til mig hvad jeg synes om min subwoofer.
Jeg må indrømme at jeg er yderst tilfreds med den. Jeg synes at den går rigtig dybt og stadig er meget præcis.
Hvad ang. størrelse af porten og længden på den må du snakke med syncroniq, da det er ham som har designet subben og lavet den.



Edited by korsbæk - 08 Jan 2010 at 20:21
Back to Top
korsbæk View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 24 Sep 2009
Location: Hornslet
Online Status: Offline
Posts: 13
  Quote korsbæk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Jan 2010 at 20:20
Så vidt jeg lige kan måle på porten på min subwoofer, så er den ca 10cm i diameter og ca 30cm i længden. Men Syncroniq må lige komme på banen med de helt præcise tal. 
Back to Top
Christ View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 28 Nov 2009
Location: Roskilde
Online Status: Offline
Posts: 64
  Quote Christ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Jan 2010 at 23:21
Hej folks og tak for jeres input på porte.

Jeg havde en længere telefon snak med syncroniq og kom frem til jeg i første omgang prøver med et 60 L kabinet uden port og ser hvordan det lyder. Så kan jeg altid rode videre med port hvis jeg ikke er tilfreds :)

Hvis det ender med port bliver det sådan en 100 mm jet ting fra rabu siden.

Jeg fik her til eftermiddag det første kabinet klar og har leget lidt med det på min gamle forstærker sat til min pc, da min receiver er til rep, lorte pioneer.... kun 2 mdr gammel !!!

Den virker til at buldre ganske fint, det er bare et super usselt setup den står i, i mit kontor.

Ser frem til at teste det på nogle film i stuen, når min pioneer er hjemme igen.

Tak for hjælpen alle sammen

Christian

Back to Top
Christ View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 28 Nov 2009
Location: Roskilde
Online Status: Offline
Posts: 64
  Quote Christ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Jan 2010 at 18:23
Nå, så fik jeg taget mig sammen og bygget begge kabinetter.

Jeg er så rendt ind i et problem.

DAT fortalte den forstærker jeg købte ville kunne trække begge kabinetter uden problemer, men det lyder til det går helt galt så snart jeg forbinder begge to.

Skruer jeg bare lidt op for musik laver de en underlige klaprende lyd, spiller jeg med 1 kabinet af gangen ligegyldigt hvilket af dem, spiller det helt fint.

Det lyder også som om der er meget mere bass og tryk i den med kun 1 kabinet.

Er dette fordi forstærkeren simpelthen ikke har kræfter til at trække dem ? eller gør jeg noget galt ! Hvilket er meget sandsynligt.

Vh

Christian

Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Jan 2010 at 18:30
Originally posted by Christ

Nå, så fik jeg taget mig sammen og bygget begge kabinetter.

Jeg er så rendt ind i et problem.

DAT fortalte den forstærker jeg købte ville kunne trække begge kabinetter uden problemer, men det lyder til det går helt galt så snart jeg forbinder begge to.

Skruer jeg bare lidt op for musik laver de en underlige klaprende lyd, spiller jeg med 1 kabinet af gangen ligegyldigt hvilket af dem, spiller det helt fint.

Det lyder også som om der er meget mere bass og tryk i den med kun 1 kabinet.

Er dette fordi forstærkeren simpelthen ikke har kræfter til at trække dem ? eller gør jeg noget galt ! Hvilket er meget sandsynligt.

Vh

Christian

Du valgte ScanSpeak 26w4867t00 ikke sandt?
hvis der er tilfældet og du kobler begge enheder på i paralel, så får du 2ohm, og det kan forstærkeren nok ikke trække. Prøv at forbinde dem i serie, så får du 8ohm og den kan den sagten arbejde med.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345 7>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz