Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Scanspeak / O-audio subs.
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Scanspeak / O-audio subs.

 Post Reply Post Reply Page  <1 4567>
Author
Message
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Scanspeak / O-audio subs.
    Posted: 18 Jan 2010 at 20:09
Den forstærker skulle kunne klare at du havde dem i paralel og dermed få 4ohm, det er den bygget efter, jeg troede det var 4ohms udgaven, og så skulle du serieforbinde. nu kører du 16ohm, hvilket også kan være svaret på at du klapre lyde, da forstærkeren slet ikke er designet til at kører så høje impedancer. Så paralel er svaret, og kan den ikke det så skal den lige tilbage i hovedet på dem. Mit program anbefaler et minimums diameter på porten på 85mm, men det er taget ud fra hvis du vil belaste den fuldt ud, en port på 80mm vil ikke give dig problemer før du smider over 500W i enheden LOL, så det skulle ikke være noget problem. Porten ved 80mm skal så være 335mm.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Christ View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 28 Nov 2009
Location: Roskilde
Online Status: Offline
Posts: 64
  Quote Christ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Jan 2010 at 21:15
Hey igen busk,

Jeg tror altså det er alu'er jeg har fået med, men i den forkerte kasse, så der stod 8861t00 på.

De er sådan lidt blanke i membranen, hvor jeg mener pap membranen er mat sort ?

Det ville forklare en del..

Tak for port målene, jeg prøver at finde et sted der har dem i 8 cm, det lyder helt perfekt til de nye kabinetter jeg bygger.




Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Jan 2010 at 21:28
Hej Christian
 
Alu bassen kan fås i både 8 & 4ohm så det er ikke sikkert, men det vil stå på magneten. Men det finder du ud af når du skal ind i kassen med røret. 80mm er ikke en standard, men 85mm er en standard og der er allerede et knæk på: http://frequence-shop.dk/produkter/9-basporte/267-port-oe-850-teleskop/ den skal så være 46cm så, men du kan jo købe 2 rør og forlænge, så får du også nogen flere knæk uden at du selv skal hen og save, det er bare nogen dyre plastik rør Dead.
Der er også disse fra DLS som er flexible, og det kunne lyde som om du kan få dem på det mål du har brug for: http://shop.lfaudio.dk/shop/dls-flexporte-403p.html.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Christ View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 28 Nov 2009
Location: Roskilde
Online Status: Offline
Posts: 64
  Quote Christ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Jan 2010 at 21:28
Nå, havde dem ude og se efter, det er 8861t00 enheder, så jeg burde altså kunne køre dem i paralel...

Måske jeg skulle kontakte o-audio og høre hvad de mener...

dvs. jeg kører 16 ohm nu, bare så sært det spiller super godt, og der har nada været ved film idag... virkeligt underligt

Kan det være fordi min port har for lille diameter, at enhederne går i bund ved 4 ohm ? de får vel mere effekt der end ved 16 ohm ikke ?

Jeg har paralel forbundet dem nu, og skruet ned for forstærkeren, jeg har stadig samme bass tryk, som om forstærkeren bare ikke skal skrues så højt op i denne konfiguration.
 
dvs. pt. kører det paralel forbundet, go jeg har forstærker skruet ca. 3/8 del op. sætter jeg den højere op, lyder det til enhederne klasker i bund i scener med meget lav bass.

Jeg har smidt et multimeter på terminalerne på forstærkeren, og i paralel setup, måler den ca 3.7-3.8 pr udgang, lyder det korrekt ? dette er slukket, tænder jeg flyver det rundt mellem 2-20.... hvilket jeg intet forstår af :)




Edited by Christ - 19 Jan 2010 at 13:36
Back to Top
Christ View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 28 Nov 2009
Location: Roskilde
Online Status: Offline
Posts: 64
  Quote Christ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Jan 2010 at 15:47
Her inden jeg bygger de endelige kabinetter har jeg et port spørgsmål.

Jeg ville kunne ende med en væsentligt større port hvis jeg satte den på fronten sammen med selve enheden. Hvad er downsiden i det ? jeg går ud fra hvis der opstår portstøj vil det være helt tydeligt, men ud over det ?

Er der noget problem i enheden ikke sidder centreret i fronten ? Så kunne jeg have port og enhed siddende uden de store problemer i hver sin side evt. Det ville give mulighed for en væsentligt længere port, end hvis jeg sætter porten bag i, med enheden centreret i fronten, som jeg hidtil har gjort.

Vh

Christian



Edited by Christ - 20 Jan 2010 at 15:48
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Jan 2010 at 16:44
Det er det bedste at smide porten på sammen side som enheden, de 2 skal jo arbejde sammen og porten "tager" over hvor enheden begynder at slippe. Enheden får de besdste vilkår ved at side i midten, og hvis resten af kabinettet er opbygget symetrisk vil der være den samme "belastning" på hele membranen hvis du kan følge mig, ikke at jeg tror det gør det store, men det skader ikke.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Christ View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 28 Nov 2009
Location: Roskilde
Online Status: Offline
Posts: 64
  Quote Christ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Jan 2010 at 17:26
Ok got it,

Jeg skulle få mine 8.5 cm porte imorgen, så går jeg igang med de nye endelige kabinetter.

Jeg skulle kunne få plads til den 8.5 cm port og samtidig holde selve enheden centreret som på billedet.



Tak for hjælpen Clap Glæder mig til at komme igang med at lave de nye !! her i runde 2. smider jeg også billeder på af processen så i kan grine af mine frygtelige håndværker skills Embarrassed

Vh

Christian



Edited by Christ - 20 Jan 2010 at 17:27
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Jan 2010 at 19:07
Velbekomme
Ser frem til billederne.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Christ View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 28 Nov 2009
Location: Roskilde
Online Status: Offline
Posts: 64
  Quote Christ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jan 2010 at 09:28
Hej igen,

I min iver for at gøre det bedre denne gang, leder jeg efter det præcise rum som mine 26w enheder tager op i kabinettet, der står ikke rigtigt noget om det på scanspeaks hjemmeside.

Er der en smart måde at finde ud af hvor meget sådan en enhed fylder i litermål ?


Pft

Christian

Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jan 2010 at 10:13
Det er ikke så vigtigt i det samlede regnskab, så hvis du bare regner med 2-3 ltr, så er det fint.
 
Men hvis du vil vide det præcise tal, kunne du nedsænke den i en balje med vand, og se hvormeget den fortrænger...
 
Mht. placeringen af enheden og porten på frontpladen, så betyder det ikke alverden. De frekvenser, som subben skal spille, har jo en bølgelængde, der er væsentligt længere en kabinettets dimensioner. Det er dog, som du selv skriver, en fordel at placere porten på en kabinetside, som vender væk fra lyttepositionen, da evt. portstøj derved bliver mindre hørbart. Men det giver muligvis andre problemer mht. placering af subben i rummet. Da porten gerne skal et stykke fra væggen.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 4567>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz