Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Satori WO24P vs. Faital 10RS350
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Satori WO24P vs. Faital 10RS350

 Post Reply Post Reply Page  <1 2345>
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Satori WO24P vs. Faital 10RS350
    Posted: 14 Dec 2020 at 11:24
Der er jo ingen, der siger, at du IKKE kan køre slot loaded (og dermed have smallere åbninger). Den ændrede akustiske belastning (air load) vil sænke den nederste resonansfrekvens en anelse (afh. af graden af kompression). Den vil køre fint til 200-300 Hz, hvor der vil ske en akustisk filtrering (som tidligere omtalt) samt er peak associeret hermed. Peak'et skal selvfølgelig korrigeres, men du har jo dsp til rådighed, så det er super let.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Dec 2020 at 12:53
Hvis vi antager er kompressionsforhold på mellem 1.5:1 og 3:1, så vil peak'et ligge mellem 290-320 Hz og være 12-15 dB højt.
Back to Top
Dichael View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 05 Mar 2012
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 141
  Quote Dichael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Dec 2020 at 12:54
Hej igen!

Det lyder jo som drømmeløsnignen, men det kan jeg simpelthen ikke finde ud af at regne på.....
Som jeg forstår det, skal åbningen være minimum som driveren og dybden kortere en højde og bredde.
Det giver mig en afsindig “lang” subwoofer.

Hvis jeg kan få hjælp med dimensionerne, vil det være løsningen for mig.
Eneste ønske er, at den kan nå 200 Hz, da det passer i Lyngdorf-universet. Om det så bliver 200 Hz i virkeligheden, må komme på tests.

Planen er, at anvende Hypex FA251, eller andet ligende, så der kan sagtens korrigeres.
Michael B.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Dec 2020 at 13:36
200 Hz skal du nok nå (og længere skal den dæleme heller ikke op). Du skal under alle omstændigheder have lavet en (nærfelts-) måling, og dermed behøver du ikke at have det hele beregnet/simuleret til anden decimal. Korrektion af peak m.v. laver du i første omgang på baggrund af målingerne, og så lyttetrimmer du resten. Du ved allerede med tilstrækkelig sikkerhed, hvad du har at arbejde med, og som Roky siger - lav en testopstilling så snart du har fået nogle enheder i hus.

Edited by USXX - 14 Dec 2020 at 13:43
Back to Top
Dichael View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 05 Mar 2012
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 141
  Quote Dichael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Dec 2020 at 14:24
Hej igen.

Jeg bliver jo nok nødt til, at have en lille ide, om størrelsen på “gabet”

Er det det, du kalder kompressionsforhold: hvis enheden er 20 cm i diameter og kompressionsforholdet 1,5, betyder et gab på 13 cm...og 1:3 betyder 7 cm?
Michael B.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Dec 2020 at 14:36
Det er forholdet mellem enhedens effektive membranareal (Sd) og arealet af åbning ud mod rummet. Du skal ikke komprimere mere end 3:1 i dit tilfælde - hvis du sætter 2,5:1 som grænse, så er det sikkert fint.

Nu er/bliver det jo ikke en ren slot loading. Som jeg forstår det, er det en separat subwoofer, du sætter ind i et hul i væggen. Dermed er der "lækage" som følge af den (lille) lufspalte, der vil være over og under sub'en.

Du kan evt. også (afh. af kompressionsforhold) lave en "tapered" åbning (dvs. en vinklet plade/modstående flade, som enheden kigger ud i) - mulighederne er mange. Du er nødt til at kaste dig ud i det og få noget erfaring med din konstruktion. 


Edited by USXX - 14 Dec 2020 at 14:38
Back to Top
Dichael View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 05 Mar 2012
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 141
  Quote Dichael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Dec 2020 at 14:46
Det er korrekt opfattet, når det gælder placeringen.
Luften, rundt om, kan jeg blænde af for, med en fuge, eller lignende.

Jeg leger lidt med dine ideer. Tusind tak for hjælpen.
Jeg kan jo bygge selve subben først og så lege med størrelsen af “ørerne”.
Dem kan jeg så efterfølgende lime på kabinettet, når jeg kender størrelsen.
Michael B.
Back to Top
Dichael View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 05 Mar 2012
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 141
  Quote Dichael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Dec 2020 at 07:22
Jeg har leget lidt med tallene....

Enheden har en diameter på knapt 24 cm. Det er jo minimumhøjdden på de porte/“ører”, jeg monterer, ud for hver enhed.
Den har Sd på 210 cm2.
Hvis jeg laver porten 10 cm bred, får jeg jo 240cm2, hvilket er under 1:1
Er det sådan, det regnes?
Hvis det er tilfældet, er jeg jo i mål, da størrelsen så er nede, hvor det fungerer.

Det peak, du nævner, kunne jeg godt tænke mig, at forstå, men jeg har svært ved, at finde information om det....?
Michael B.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Dec 2020 at 08:23
Ja, det er korrekt. Så har du ikke kompression, men du har stadig peak'et (nu ved ca. 340 Hz, 9-12 dB højt), hvis du bevarer en rektangulær åbning med konstant tværsnit. Peak'et håndterer du i dsp'en - intet problem. Kompression er heller ikke nødvendigvis et problem - det kommer an på, hvad man vil have. Det kan give noget mere "impact", hvis det er det, man ønsker.

Peak'et kommer (som allerede nævnt) af, at du i realiteten laver en (stærkt) mistrimmet coupled cavity subwoofer - dvs. en båndpas-subwoofer. Det giver dig båndbredde opadtil men også et peak ved den øvre (akustisk filtrerede) afrulning - på samme måde som du får et peak/overshoot ved den nedre afrulning, hvis du putter enheden i et for lille lukket kabinet, som giver et højt Q.



Edited by USXX - 15 Dec 2020 at 08:26
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Dec 2020 at 08:35
Bare lige for at undgå misforståelser; du får øget båndbredden opadtil i forhold til en traditionel coupled cavity sub - ikke i forhold til en fri fremadrettet enhed (men den skal jo deles deromkring alligevel, så den akustiske filtrering hjælper bare til). Jeg ville trække den til maksimalt 200 Hz, og mere er heller ikke realistisk med den konstruktion, vi nu kigger på.

Edited by USXX - 15 Dec 2020 at 08:35
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 2345>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz