Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Satori WO24P vs. Faital 10RS350
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Satori WO24P vs. Faital 10RS350

 Post Reply Post Reply Page  <12345>
Author
Message
Dichael View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 05 Mar 2012
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 141
  Quote Dichael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Satori WO24P vs. Faital 10RS350
    Posted: 30 Nov 2020 at 20:37
Nu har jeg leget lidt med tegningerne. 
For, at udmundingerne (se side 1) skal overholde rerglerne, bliver kabinettet 85 cm bredt og knapt 30 højt.
Ville der være noget i vejen, for at stille det hele på højkant?
Room gain, vil jo alligevel aldrig vlre det samme for begge enheder?
Det vil se noget kønnere ud.....
Michael B.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Dec 2020 at 08:19
Kast dig ud i det Wink
Back to Top
Dichael View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 05 Mar 2012
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 141
  Quote Dichael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Dec 2020 at 09:52
Nu har jeg tegnet og regnet på kabinetterne.
Med “ørerne” bliver kabinettet 90 cm bredt og det har jeg svært ved, at få plads til.
Jeg er oprigtigt glad for de mange inputs, jeg har fået og beklager, at projektet ikke kan realiseres som tiltænkt.

Jeg er, desværre, underlagt lidt æstetik. Ikke fra min kone, men fra mig selv.

Derfor har jeg kigget på en hele klassisk konstruktion, med en 10-12” enhed, der kigger fremad.
Troels Gravesen er rigtig glad for BMS 12-n630.
Er der nogen herinde, der har erfaringer med denne, eller har andre ideer?

Alt er velkomment og modtages med taknemmelighed,

Michael B.
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Dec 2020 at 11:46
Hvor stort er dit rum?

SB laver jo også en shallow 10”. Har set en producent putte den i en vidstnok 9 liter stor kasse. Det kræver så pænt meget effekt....

Husk også at hjørneplacering forærer dig i teorien +9 dB følsomhed, da gulv, sidevæg og bagvæg hver bidrager med 3 dB.

I øvrigt så ville jeg, inden du kaster dig ud i alt for meget byggeri, lave et par testkasser og se hvordan det lyder med hjørneplacering. Min erfaring er, at det er langt fra så simpelt som at smide to subwoofere bag hovedhøjttalerne. Måske er en stor bedre. Måske er en i midten bedst. Måske bag lyttepositionen bedst. Måske er flere bedst. Det kan i hvert fald spare dig for en masse unødvendig besvær.
Back to Top
Dichael View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 05 Mar 2012
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 141
  Quote Dichael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Dec 2020 at 11:50
Hej Roky og tak for dit svar.

Jeg har Lyngdor til, at hjælpe med integration til rum og hovedhøjttalere.
Alt, inklusiv væg, er ikke bygget endnu og skal gerne sidde i skabet i første hug.
Ideen er, at lave en ekstra skunk, foran den oprindelige. Heri, skal alt installeres.

Jeg har masser af plads bag væggen, der er mellem de to skunke.....hedder det skunke :-)?
Michael B.
Back to Top
Dichael View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 05 Mar 2012
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 141
  Quote Dichael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Dec 2020 at 11:52

SB 34SWPL76-4 simulerer virkelig godt, både med hensyn til kabinetberegning og room gain.

Jeg er bare lidt usikker på den endelige beregning af kabinetter, og port, da mine simuleringsprogrammer ikke er helt enige.

Michael B.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Dec 2020 at 08:15
Originally posted by Dichael

SB 34SWPL76-4 simulerer virkelig godt, både med hensyn til kabinetberegning og room gain.

Jeg er bare lidt usikker på den endelige beregning af kabinetter, og port, da mine simuleringsprogrammer ikke er helt enige.


Hvis simuleringsprogrammerne giver forskellige resultater, så er det (sandsynligvis) fordi, at forudsætningerne er forskellige. Hvis ikke du laver en 'custom' beregning, så får du jo bare resultatet for en eller anden mere eller mindre ubrugelig default standard-alignment, som ikke nødvendigvis er den samme i de forskellige værktøjer. Det kan også være, at der det ene sted er en indsat en ækvivalent seriemodstand (for kabel/filsterspole), mens det ikke er tilfældet det andet sted. Det kan spille betydeligt ind (særligt hvis man per automatik går efter maksimal fald amplituderespons - hvilket i øvrigt sjældent er ret optimalt). Der kan også være forskel i modellen/værdierne for kabinettab - det spiller også ind. Kabinetberegninger baseret på T/S-modellen er altid vejledende - og hvis du alligevel kører med et lukket kabinet og aktiv EQ, så betyder forskellen ingenting.

Lav en 'custom' beregning og se/vurder selv resultatet af dine valg (dvs. kabinetvolumen og evt. porttuning). Husk at kigge på både frekvensrespons og pulssvar.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Dec 2020 at 08:56
SB34SWPL76-4 skal blot have 22-23 liter lukket kabinet for en klassisk Butterworth-afstemning. Den går da naturligt til 40 Hz (-3 dB) - så bruger du EQ for resten (den har rigelig slaglængde, og den behøver jo ikke partout at gå til 20 Hz - det vil kræve meget effekt). 
Det er en temmelig potent enhed med høj bevægelig masse og en kraftig motor. Den kan derfor sætte alt i vibration (især hvis der ikke bruges to enheder ryg mod ryg) - vægt, stabilitet og afkobling mod gulv er essentielt. 
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Dec 2020 at 09:00
Den opfører sig i øvrigt fuldstændig forbilledligt i basrefleks - der er bare det praktiske problem, at porten bliver meget lang (kan laves som integreret foldet port i kabinettet). Her skal den have 35 liter og tunes til 22 Hz. Den får da en nedre grænsefrekvens på 27 Hz (-3 dB)/22 Hz (-6 dB) samtidig med et eksemplarisk pulssvar.

Edited by USXX - 14 Dec 2020 at 09:01
Back to Top
Dichael View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 05 Mar 2012
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 141
  Quote Dichael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Dec 2020 at 11:10
Hej Ulrik og tak for din beregning.

Et lukket kabinet, med EQ kunne blive vejen fremad.

Jeg forsøger stadig, at overbevise mig selv om, at din løsning med 2 stk, 8” ryg mod ryg, kan mases ind.
Problemet er de “ører”, der er nødvendigt for, at lyden skydes fremad.
Michael B.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz