Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Satori WO24P vs. Faital 10RS350
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Satori WO24P vs. Faital 10RS350

 Post Reply Post Reply Page  <1234 5>
Author
Message Reverse Sort Order
Dichael View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 05 Mar 2012
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 143
  Quote Dichael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Satori WO24P vs. Faital 10RS350
    Posted: 14 Dec 2020 at 14:24
Hej igen.

Jeg bliver jo nok nødt til, at have en lille ide, om størrelsen på “gabet”

Er det det, du kalder kompressionsforhold: hvis enheden er 20 cm i diameter og kompressionsforholdet 1,5, betyder et gab på 13 cm...og 1:3 betyder 7 cm?
Michael B.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3106
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Dec 2020 at 13:36
200 Hz skal du nok nå (og længere skal den dæleme heller ikke op). Du skal under alle omstændigheder have lavet en (nærfelts-) måling, og dermed behøver du ikke at have det hele beregnet/simuleret til anden decimal. Korrektion af peak m.v. laver du i første omgang på baggrund af målingerne, og så lyttetrimmer du resten. Du ved allerede med tilstrækkelig sikkerhed, hvad du har at arbejde med, og som Roky siger - lav en testopstilling så snart du har fået nogle enheder i hus.

Edited by USXX - 14 Dec 2020 at 13:43
Back to Top
Dichael View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 05 Mar 2012
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 143
  Quote Dichael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Dec 2020 at 12:54
Hej igen!

Det lyder jo som drømmeløsnignen, men det kan jeg simpelthen ikke finde ud af at regne på.....
Som jeg forstår det, skal åbningen være minimum som driveren og dybden kortere en højde og bredde.
Det giver mig en afsindig “lang” subwoofer.

Hvis jeg kan få hjælp med dimensionerne, vil det være løsningen for mig.
Eneste ønske er, at den kan nå 200 Hz, da det passer i Lyngdorf-universet. Om det så bliver 200 Hz i virkeligheden, må komme på tests.

Planen er, at anvende Hypex FA251, eller andet ligende, så der kan sagtens korrigeres.
Michael B.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3106
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Dec 2020 at 12:53
Hvis vi antager er kompressionsforhold på mellem 1.5:1 og 3:1, så vil peak'et ligge mellem 290-320 Hz og være 12-15 dB højt.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3106
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Dec 2020 at 11:24
Der er jo ingen, der siger, at du IKKE kan køre slot loaded (og dermed have smallere åbninger). Den ændrede akustiske belastning (air load) vil sænke den nederste resonansfrekvens en anelse (afh. af graden af kompression). Den vil køre fint til 200-300 Hz, hvor der vil ske en akustisk filtrering (som tidligere omtalt) samt er peak associeret hermed. Peak'et skal selvfølgelig korrigeres, men du har jo dsp til rådighed, så det er super let.
Back to Top
Dichael View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 05 Mar 2012
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 143
  Quote Dichael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Dec 2020 at 11:10
Hej Ulrik og tak for din beregning.

Et lukket kabinet, med EQ kunne blive vejen fremad.

Jeg forsøger stadig, at overbevise mig selv om, at din løsning med 2 stk, 8” ryg mod ryg, kan mases ind.
Problemet er de “ører”, der er nødvendigt for, at lyden skydes fremad.
Michael B.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3106
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Dec 2020 at 09:00
Den opfører sig i øvrigt fuldstændig forbilledligt i basrefleks - der er bare det praktiske problem, at porten bliver meget lang (kan laves som integreret foldet port i kabinettet). Her skal den have 35 liter og tunes til 22 Hz. Den får da en nedre grænsefrekvens på 27 Hz (-3 dB)/22 Hz (-6 dB) samtidig med et eksemplarisk pulssvar.

Edited by USXX - 14 Dec 2020 at 09:01
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3106
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Dec 2020 at 08:56
SB34SWPL76-4 skal blot have 22-23 liter lukket kabinet for en klassisk Butterworth-afstemning. Den går da naturligt til 40 Hz (-3 dB) - så bruger du EQ for resten (den har rigelig slaglængde, og den behøver jo ikke partout at gå til 20 Hz - det vil kræve meget effekt). 
Det er en temmelig potent enhed med høj bevægelig masse og en kraftig motor. Den kan derfor sætte alt i vibration (især hvis der ikke bruges to enheder ryg mod ryg) - vægt, stabilitet og afkobling mod gulv er essentielt. 
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3106
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Dec 2020 at 08:15
Originally posted by Dichael

SB 34SWPL76-4 simulerer virkelig godt, både med hensyn til kabinetberegning og room gain.

Jeg er bare lidt usikker på den endelige beregning af kabinetter, og port, da mine simuleringsprogrammer ikke er helt enige.


Hvis simuleringsprogrammerne giver forskellige resultater, så er det (sandsynligvis) fordi, at forudsætningerne er forskellige. Hvis ikke du laver en 'custom' beregning, så får du jo bare resultatet for en eller anden mere eller mindre ubrugelig default standard-alignment, som ikke nødvendigvis er den samme i de forskellige værktøjer. Det kan også være, at der det ene sted er en indsat en ækvivalent seriemodstand (for kabel/filsterspole), mens det ikke er tilfældet det andet sted. Det kan spille betydeligt ind (særligt hvis man per automatik går efter maksimal fald amplituderespons - hvilket i øvrigt sjældent er ret optimalt). Der kan også være forskel i modellen/værdierne for kabinettab - det spiller også ind. Kabinetberegninger baseret på T/S-modellen er altid vejledende - og hvis du alligevel kører med et lukket kabinet og aktiv EQ, så betyder forskellen ingenting.

Lav en 'custom' beregning og se/vurder selv resultatet af dine valg (dvs. kabinetvolumen og evt. porttuning). Husk at kigge på både frekvensrespons og pulssvar.
Back to Top
Dichael View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 05 Mar 2012
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 143
  Quote Dichael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Dec 2020 at 11:52

SB 34SWPL76-4 simulerer virkelig godt, både med hensyn til kabinetberegning og room gain.

Jeg er bare lidt usikker på den endelige beregning af kabinetter, og port, da mine simuleringsprogrammer ikke er helt enige.

Michael B.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234 5>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz