Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Subwoofer
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Subwoofer

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Dichael View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 05 Mar 2012
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 141
  Quote Dichael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Subwoofer
    Posted: 23 Nov 2020 at 18:24
Hej!

Jeg er igang med planlægningen af et par subwoofere.
Situationen er den, at de skal stå på en måde, så de skal spille fremad. Kun fremad. 
Alt andet, end fronten er bag en væg. (Skunk)
Samtidig har jeg en ide om, at princippet, men to enheder, monteret ryg-mod-ryg, vil være godt, da det ikke genererer så mange vibrationer og sætter skunen i fir megen bevægelse.

På tegningen nedenfor, har jeg forsøgt, at vise princippet. Øverste tegning er set fra fronten, nederste, set fra toppen.
Vil det fungere, med basserne monteret som vist? Jeg tænker mest på volumet, i de to “tragter”, der fører lyden ud imod fronten? Skal jeg tage specielle hensyn....areal....dæmpning osv?

Jeg tænker to 8” enheder i hvert, da jeg tror, det er rigeligt.
Det hele skal drives af en Lyngdorf TDAI 2170, hvilket betyder, at jeg helst vil dele omkring 200 Hz.
Vil det give problemer, når jeg ikke kan “se” membranerne?

Inputs til enheder, er også meget velkomne :-)
Jeg prioriterer en let og hurtig gengivelse. Det er til HiFi, ikke hjemmebio.

På forhnd tak for alle inputs.



Edited by Dichael - 23 Nov 2020 at 18:25
Michael B.
Back to Top
Schlager View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 13 Jan 2018
Location: Slagelse
Online Status: Offline
Posts: 186
  Quote Schlager Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Nov 2020 at 20:32
Hvilket design er det, er det meningen der skal være loadning foran bas enheden? En simulering af designet vil give en masse svar. 

Så længe den indbyrdes afstand mellem to basser er inden for 1/4 bølgelængde, så spiller de som 1 større bas. Men hvis du vil dele helt oppe ved 200 hz, så ville jeg vende basserne samme vej.
Back to Top
Dichael View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 05 Mar 2012
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 141
  Quote Dichael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Nov 2020 at 20:42
Hej Schlager!

Udfordringen består i, at subwooferne skal være plane med væggen. Det betyder, at lyden skal skydes fremad. Derfor var tanken, at montere enhederne, ryg-mod-ryg og skyde sidelæns.

Ideen er ikke, at der skal være load, blot, at lyden skubbes fremad.

Jeg er selv bekymret for, om det fungerer ved 200 Hz.

Michael B.
Back to Top
Schlager View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 13 Jan 2018
Location: Slagelse
Online Status: Offline
Posts: 186
  Quote Schlager Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Nov 2020 at 08:15
Som sådan er det ikke muligt at gøre bas, under 100 hz direktiv, dertil er bølgelængden for stor. I et normalt beboelses rum er bas rundstrålet, så om du vender din sub den ene eller den anden vej er lige meget. Dette gælder under 100 hz, her er bølgelængden 3,40 m ved 50 hz er den 6,80 m. Tænk bas som en kombination af din sub eller flere sub/baskilder og dit rum. Du kan ikke skille tingene ad. 

Edited by Schlager - 25 Nov 2020 at 08:15
Back to Top
Dichael View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 05 Mar 2012
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 141
  Quote Dichael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Nov 2020 at 08:19
Det er jeg med på :-)

Min bekymring går på den indirekte lyd, fra ca. 100 Hz og opefter, til ca 200 Hz.
Mit rum er “moderne” med gips, træ og glas, så jeg er desværre afhængig af Lyngdorf’s løsning, som er fremragende (i mit rum)

Det er jo nok bedst med en løsning, hvor enheden er synlig. Så, jeg må jo nok droppe ryg-mod-ryg koblingen.


Michael B.
Back to Top
Schlager View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 13 Jan 2018
Location: Slagelse
Online Status: Offline
Posts: 186
  Quote Schlager Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Nov 2020 at 08:23
Ud fra din tegning og info vil jeg sige at du kan gøre lyden direktiv fra ca 400 hz. For at "styre" bas kræves større waveguide/horn. Jeg har selv et horn på 130x90 cm og det er direktivt ned til 100 hz. 
Back to Top
Dichael View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 05 Mar 2012
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 141
  Quote Dichael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Nov 2020 at 09:38
Det skal jeg lige forstå helt: mener du, at jeg kan lave viste subwoofer og dele ved 200 Hz?
Tegningen er ikke målfast, men blot en skitse for at vise princippet.
Har du eventuel en ide om, hvor store “ørerne” på siden skal være og, om der er krav til udformningen?

Jeg tænker, at montere 2 stk. 8” enheder. Mon ikke, jeg ender med 50-60 liter, afhængig af, hvilke enheder, jeg vælger?
Michael B.
Back to Top
Schlager View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 13 Jan 2018
Location: Slagelse
Online Status: Offline
Posts: 186
  Quote Schlager Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Nov 2020 at 14:00
Nej jeg vil ikke anbefale den nuværende konstruktion. Hvis du vil styre/retningsbestemme bassen fra 200 Hz og ned, så skal du have en mund (udgang på waveguide) der er mindst lige så stor som bølgelængden af den frekvens du vil retningsbestemme. 200 hz = 170 cm, så din mund skal være minimum 170 cm i omkreds. Den tegning du har lavet har, et gæt, ca. 100 cm i omkreds. Så den vil retningsbestemme bassen fra ca 350 hz.
Back to Top
Dichael View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 05 Mar 2012
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 141
  Quote Dichael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Nov 2020 at 14:09
Jeg tror, vi taler forbi hinanden....

Jeg ønsker blot en subwoofer, der kan deles lidt højere, altså 200 Hz.. Bortset fra det, skal den fungere helt normalt.
Min bekymring går på, om det er et problem, at enheden ikke er synlig og lyden derofr påvirkes af de reflektioner, der kommer fra de ekstra “vægge”.

Jeg er selv meget i tvivl om princippet og tænker, at det letteste nok er, at lave en helt almindelig konstruktion, med en god 10”.
Michael B.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz