Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Lyngdorf Sub
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Lyngdorf Sub

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Dichael View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 05 Mar 2012
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 143
  Quote Dichael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lyngdorf Sub
    Posted: 18 Nov 2020 at 11:02
Hej!

Jeg planklægger, at bygge et par subfoofere, a la Lyngdorf.
Det vil sige, at de skal kunne gå til ca. 200 Hz.

Ved nogen, hvilke enheder, de anvender?
Michael B.
Back to Top
SørenP View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 12 Dec 2019
Online Status: Offline
Posts: 3
  Quote SørenP Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Nov 2020 at 09:31
Jeg tror, de gamle subs anvendte 10" Vifa, de nyere nogle billigere, vistnok SB.

Jeg har selv spillet mange år med 2x 8" Scanspeak i hver sub med en Lyngdorf forstærker, nu med 4x 9½ Satori i hver. Jeg deler ved 250Hz så vidt jeg husker (brugte 300Hz på et tidspunk 300Hz med de små subber).

Med mindre, du ønsker en ren kopi, har du ret frie hænder mht. valg af enheder, og ved hjørneplacering skal der så lidt membranvandring til, at de fleste enheder vil spille relativt lineært, og med et lukket kabinet kan du få dem til at spille dyyyybt.

En rigtig god ide vil være at anvende et lige antal enheder, og placere dem på modstående kabinetsider, -det forhindrer særdeles effektivt, at kabinettet står og rokker med.

Hjørneplaceringen sammen med rumkorrektion giver et basrespons, der er særdeles vanedannende, -dybt, rent, og ikke prangende. Bassen er der bare.
Back to Top
Dichael View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 05 Mar 2012
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 143
  Quote Dichael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Nov 2020 at 15:13
Sorry, ser nu, at enmet allerede er glimrende dækket i en anden tråd.
Michael B.
Back to Top
Dichael View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 05 Mar 2012
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 143
  Quote Dichael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Nov 2020 at 17:07
Hej Søren P og tak for dit input.

Jeg er i en situaton, hvor mine subs skal være en slags in-wall, det er lidt vanskeligt, at forklare detaljerne Smile
Jeg er med på, at to enheder, monteres ryg-mod-ryg har en stor fordel, men det kan jeg ikke lave her.

For mig, er Room Perfect helt uundværligt, da mit rum er levende og jeg ikke er villig til en masse kompromiser.
Tidligere havde jeg en TDAI 2200 med tilhørende effkdel og det spillede fantastisk, så noget ligende skal anskaffes igen.

Hvilke 8” enheder har du anvendt og i hvor store kabinetter?
Michael B.
Back to Top
SørenP View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 12 Dec 2019
Online Status: Offline
Posts: 3
  Quote SørenP Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Nov 2020 at 18:26
Hej Dichael,

De gamle subs havde hver 2x Scan Speak 18W/8545-01 i et ca. 40 liter lukket kabinet. Størrelsen fordi det var det, der var plads til i den lejlighed, jeg boede i da de blev bygget. Afstemningen er ikke helt så kritisk som ved fritstående højttalere, da der kan rettes en del op med rumkorrektion, -dog er det nok en fordel ikke at lave en ringende afstemning ;o)



Edited by SørenP - 21 Nov 2020 at 13:59
Back to Top
Dichael View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 05 Mar 2012
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 143
  Quote Dichael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Nov 2020 at 11:16
Hej Søren og tak for dit svar.

Jeg har tidligere bygget subwoofere, men da havde jeg meget mere plads og byggede store køleskabe.

Min plan er, at bygge to, der skal følge Lyngdorfs filosofi, hvilket også indebærer anskaffelse af en TDAI 2170. Det betyder jo samtidig, at der skal kunne deles relativt højt, hvilket udelukker de fleste færdige løsninger, så DIY er oplagt.

Hvordan vurderer du Satori-enhederne, i forhold til de Scanspeak, du brugte?
Michael B.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz