Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Seas W22EX001
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Seas W22EX001

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Svend View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Nov 2011
Location: Kgs. Lyngby
Online Status: Offline
Posts: 290
  Quote Svend Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Seas W22EX001
    Posted: 02 Nov 2020 at 18:52
Jeg har 4 stks Seas W22EX001 "tilovers" efter et tidligere projekt. 
Dem ville jeg meget gerne bruge til et subwoofer projekt, aht. udfordring med WAF'en.  Wink 
Er der nogen, der har nogle meninger herom (ikke WAF'en, den er konstant ...), men kan det lade sig gøre at pakke dem ind i et diskret kabinet under sofaen, hvordan skulle konfigurationen eventuel være og kan man i det hele taget opnå et nogenlunde resultat med disse enheder. Og  hvilken forstærker/aktiv filter blok ville være ideel.... 
God aften
Svend 
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..
Back to Top
Meier View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 03 Aug 2009
Online Status: Offline
Posts: 62
  Quote Meier Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Nov 2020 at 07:11
Originally posted by Svend

Jeg har 4 stks Seas W22EX001 "tilovers" efter et tidligere projekt. 
Dem ville jeg meget gerne bruge til et subwoofer projekt, aht. udfordring med WAF'en.  Wink 
Er der nogen, der har nogle meninger herom (ikke WAF'en, den er konstant ...), men kan det lade sig gøre at pakke dem ind i et diskret kabinet under sofaen, hvordan skulle konfigurationen eventuel være og kan man i det hele taget opnå et nogenlunde resultat med disse enheder. Og  hvilken forstærker/aktiv filter blok ville være ideel.... 
God aften
Svend 

Hvis du kigger her, hvor enhedens data allerede ligger, så vil et lukket kabinet på 30L give en Q på 0,7, men så falder den også under 100Hz, så der skal noget kompensering til.


Du kan også gå efter refleks, men så skal kabinettet være ret stort..... (jeg fik 324L....)

God vind med projektet.
Hilsen Thomas
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Nov 2020 at 08:50
Nej, den er ikke i nærheden af at skulle have 324 liter i basrefleks - hvordan kom du frem til det?

Hvis vi tager parametrene i databasen for pålydende (og glemmer alt om, hvorvidt de gælder for en tilspillet enhed) samt regner med 0,2 ohm i serie, så får jeg 51 liter (tilsyneladende akustisk volumen) tunet til 28 Hz - prøv at køre en Custom-beregning. Det tilgodeser i den grad både frekvensgang (nedre afrulning) og step-respons (transientgengivelse). Hvis man kigger i Seas's egen application note for enheden, så finder man 53 liter (tunet til egenresonansen).


Edited by USXX - 09 Nov 2020 at 08:51
Back to Top
Svend View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Nov 2011
Location: Kgs. Lyngby
Online Status: Offline
Posts: 290
  Quote Svend Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Nov 2020 at 10:45
Hej Ulrik og Meier.  Tak for input .. (325l er nok liiige i overkanten...  Kan næppe gemme den under sofaen eller i væggen. :-) ) 

Er ideen med 4 enheder i en sub lidt for langt ude eller skulle jeg heller anskaffe en decideret enhed som er bedre og en god plate amp (hvilken mon) .

Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Nov 2020 at 15:45
Start med at finde ud af, hvad der er praktisk muligt (hvis den skal gemmes væk under sofaen) - hvor stor må/kan den være? Hvis den skal være lukket (og ikke meget stor), skal du med al sandsynlighed bruge EQ i bunden - og så skal enheden kunne bevæge sig og tåle noget effekt. Til en lukket sub ville jeg aldrig anvende en enhed med phase plug.
Back to Top
Svend View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Nov 2011
Location: Kgs. Lyngby
Online Status: Offline
Posts: 290
  Quote Svend Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Nov 2020 at 15:50
Det er jo klar tale. Thumbs Up... 
Hvem vil købe 4 stks lettere brugt Seas W22EX001 Big smile
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz