Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Problemer med XT25 diskanter
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Problemer med XT25 diskanter

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Theis K View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 28 Nov 2009
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 30
  Quote Theis K Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Problemer med XT25 diskanter
    Posted: 05 Okt 2020 at 08:41
Jeg er for nyligt begyndt at udmåle mine højttalere, for at lave aktiv deling via miniDSP. Årsagen til dette er, at jeg ikke var tilfreds med de passive filtre, og det var primært dikantens manglende åbenhed jeg var utilfreds med.

Højttalerne er en MTM-konstruktion, hvor diskanten - en Vifa XT25 - er monteret i en waveguide. Enhederne er købt i det hedengangne Q-Sound, så alderen må være minimum 15 år. De har spillet i et par måneder i den periode, og har ellers ligget stille. 

Jeg måler med REW og en Umik. Målingen er på 1m afstand, on axis. Jeg er helt noob mht. målinger, så sig endelig til hvis der er noget i målingen der er forkert. 

Problemet med diskanterne ses på grafen - de falder meget i niveau opefter. 
Er det den magnetiske olie inde i diskanten der har ændret viskositet over tid? Er det konstruktionen af højttaleren? Eller er det normalt for denne type diskant?

Jeg er spændt på at høre jeres input! Smile




Edited by Theis K - 05 Okt 2020 at 08:43
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Okt 2020 at 09:01
Jeg tror ikke umiddelbart, der er noget galt med din diskant.
Det er nok nærmere din waveguide, der hæver niveauet under 6 kHz.
Prøv at sammenligne med målingen af vifa XT25 i en WG300 waveguide i bunden af denne hjemmeside (link). 

Du skal nok bare tage højde for waveguidens indflydelse i dit filter.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Okt 2020 at 09:03
Ellers prøv at lave en impedansmåling på enheden uden waveguide og sammenlign med databladet.
Back to Top
Theis K View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 28 Nov 2009
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 30
  Quote Theis K Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Okt 2020 at 12:57
Tak for links - min graf er jo egentlig ikke så forskellig fra dem i linket. Det er da positivt!
Hvordan tager jeg nemmest højde for det i filteret? Er det at sænke niveauet under 6 kHz på  miniDSP'en, så kurven bliver fladere? (Som nævnt er det meget nyt for mig, så jeg prøver at lære det grundlæggende) 
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Okt 2020 at 13:40
Jeg er ret sikker på at din diskant ikke fejler noget, det er bare pga waveguiden at frekvensgangen er faldende. 
Du kan starte med at prøve et 1. ordens højpas filter ved f.eks 3000hz, og så lave en måling og se hvad det gør for frekvenskurven. Derefter er det bare at lege frem og tilbage med filtret på diskanten indtil du ender med at have en frekvensgang du synes om. Thumbs Up


Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Okt 2020 at 15:19
Theis, hvor langt fra XT25 diskanten har du din måle mikrofon? Har du andre enehder du kan måle for, at sammenligne, om de måler det man forventer?
Back to Top
Theis K View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 28 Nov 2009
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 30
  Quote Theis K Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Okt 2020 at 11:47
Jeg har kun et dårligt screenshot af bas/mellemtone (grøn) og diskant (blå) herunder. Jeg skal nok få lavet en pænere afbilding snarest. Tongue
Det er målt på ca. 1m afstand.
Jeg kan prøve at finde en anden diskant frem, for at kunne sammenligne.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz