Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Dogme højttaler
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Dogme højttaler

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Message
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Dogme højttaler
    Posted: 27 Jun 2020 at 22:11
Originally posted by Frost

Rigtig flotte simuleringer Brian! Clap
Kan du ikke prøve at poste et horisontalt polar plot? Det kan næsten ikke være rigtigt at den er så flot som du viser, nu du har forskudt diskanten?

Man kan ikke se udfasningerne på det første directivity plot, jeg viste, fordi VituixCAD lægger negative vinkel bag positive vinkler, men man kan jo se alle rynkerne på power response og directivity index.
Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Jun 2020 at 22:14
Originally posted by Frost

 
Jeg er nu også helt sikker på at din højtaler lyder fint! Det gjorde den allerede inden du lavede de sidste ændringer i filtret.
Nej det gjorde den ikke, den "spruttede" for meget, men den kan komme med til en "runde 2" Wink.
Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Jun 2020 at 23:55
...og lige for en ordens skyld pulssvaret 20 grader off axis (målt med REW)


Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Jun 2020 at 10:03
M.h.t. polær målinger så er det jo ikke uden betydning, hvilken akse man vælger at rotere omkring. Hvad er præmissen, og hvad giver mening? Der er jo ingen, der siger, at en lodret akse midt i baffelplanet er det rigtige/bedste valg (i forhold til at kunne tolke målingerne). Har man fx forskudt diskant (og mellemtone), kunne man lige så vel vælge at lægge rotationsaksen ned gennem disse. Det er heller ikke givet, at aksen bør ligge i baffelplanet (men det kan sagtens give mening) - den kunne også ligge lidt bagved og tilstræbe at gå gennem et akustisk center. Jo mere man drejer højttaleren rundt (dvs. jo større vinkel man går ud på), jo større betydning får dette for resultatet. Prøv fx at forestille jer en 360° måling foretaget i 1 m med en højttaler, der er 30 cm dyb. Der er skrevet AES-papers om, hvordan man laver (eller kan/bør lave) polære målinger på højttalere.

Edited by USXX - 28 Jun 2020 at 10:04
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Jun 2020 at 10:37
Det var noget jeg overvejede, og i min lykkelige uvidenhed valgte jeg bare at lægge aksen midt gennem frontbaflen. Men jeg skal være ærlig og sige, at de store udfasninger væk fra lytte-aksen undrer mig noget. 

Har du en (eller flere) artikler, du kan henvise til, vil det hjælpe mig meget, så vil jeg prøve at skaffe dem. Det kan være svært at gætte de rigtige ud fra et abstract.
Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Jun 2020 at 12:24
John Vanderkooy har skrevet noget om det (jeg var til foredraget i sin tid, hvilket er grunden til, at jeg kan huske det) - men det er vist kun vedr. lavfrekvens.

Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Sep 2020 at 21:47
Så nærmer jeg mig mål. Filtrene er samlede. Igen er der i videst muligt omfang brugt dele, der lever op til dogme kategorien: Mindst muligt indkøbt, og kun for hånden værende kabinetter/enheder. Jeg har dog måttet købe 2 stk 1mH luftspoler.




Edited by bknielsen - 20 Sep 2020 at 21:48
Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Sep 2020 at 07:52
Det ser jo nydeligt ud. Skal de med til julefrokosten? 
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Sep 2020 at 22:31
Ja, i den størrelse er de lette at medbringe, og jeg skylder jer jo vist en prøve, hvor de faktisk lyder hæderligt. 

Jeg får lige meldt dato ind vedr. julefrokost, selvom det med smitten for tiden godt kan se ud til, vi må væbne os med tålmodighed.
Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Sep 2020 at 11:01
Lige nu tegner det jo til at blive engang i februar, så det er forhåbentlig gået den rigtige vej med COVID-19 til den tid. Det tager vi, når tiden nærmer sig - det skal ikke afholde os fra at planlægge.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz