Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Dogme højttaler
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Dogme højttaler

 Post Reply Post Reply Page  <1 234
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Dogme højttaler
    Posted: 06 Okt 2020 at 08:49
@Frost; du skulle hellere have beklaget, hvis værkstedet ikke havde været rodet Wink

Har du planer om en pyntefront på højttalerne (jeg spørger, da waveguiden ikke er undersænket, og du allerede er i gang med filter, hvor delay jo spiller ind - som du om nogen ved)?

Er det et sæt Buchardt Audio Sx00, der står på bordet i baggrunden?
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Okt 2020 at 09:35
Originally posted by USXX

@Frost; du skulle hellere have beklaget, hvis værkstedet ikke havde været rodet Wink

Har du planer om en pyntefront på højttalerne (jeg spørger, da waveguiden ikke er undersænket, og du allerede er i gang med filter, hvor delay jo spiller ind - som du om nogen ved)?

Er det et sæt Buchardt Audio Sx00, der står på bordet i baggrunden?

Haha, ærligt så har jeg ikke gidet bøvle med at undersænke waveguiden, da jeg ikke havde nok tiltro til projektet fra starten af. Det er HELT sikkert et ret stort kompromis at bruge en 15” sammen med en 1” dome Ouch , så finishmæssigt kommer de nok aldrig længere end de er nu Embarrassed


jeg bruger en 150w dsp baseret forstærker til at drive dem. Jeg laver lidt fiksfakserier med at rykke delefrekvensen opad når der bliver spillet højt, for at afhjælpe diskanten lidt.. den har det hårdt LOL
Samt jeg har lavet mit eget dynamiske loudness kredsløb, og oven i det så fjerner jeg den dybeste bas når volumen kommer opad. Fjerner bassen mellem 20hz og 50hz, for at kunne hive lidt mere spl ud af systemet) Det er forstærkereffekt jeg løber tør for. Bassen kan tage mere effekt end jeg har til rådighed. Især i det lidt lille kabinet (40liter). Den lyder faktisk ganske hæderligt i bassen, også fordi jeg ikke har overdrevet det hele i bunden.. Jeg har også bygget en rigtig god limiter, som reagerer så hurtigt, at man faktisk godt kan presse systemet lidt over evne, uden at det forringer oplevelsen ret meget, da den ikke overkorrigerer, og reagerer meget hurtigt. 

Nå, undskyld til Brian for at have hi-jacked hans dogme tråd.

Jeg er spændt på om mine bastard kasser her, kan stå distancen til julefrokostenLOL








Edited by Frost - 06 Okt 2020 at 09:41
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Okt 2020 at 09:46
Jeg huskede forkert... Bassen koster kun 259,- :) 

 
Thumbs Up
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Okt 2020 at 12:09
Originally posted by Frost

Jeg huskede forkert... Bassen koster kun 259,- :) 

 
Thumbs Up

De har da overhovedet ikke tjek på T/S parametrene på den side - men enhederne er sikkert fine, og prisen kan man ikke klage over. Eksempelvis angives eksakt samme parametre for T1501-5-4B og T1501-45-8, og for LA-1501-4 angives en nominel impedans på 4 ohm (hvilket navnet også antyder) sammen med en DC-modstand på 6,6 ohm (hvilket klart indikerer en nominel impedans på 8 ohm - men det er nok forkert data, der vises).

@Frost; har du tjekket parametrene på dine enheder?
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Okt 2020 at 09:25
Originally posted by USXX

Originally posted by Frost

Jeg huskede forkert... Bassen koster kun 259,- :) 

 
Thumbs Up

@Frost; har du tjekket parametrene på dine enheder?

Haha nej jeg har kun lige (sjusket) målt Fs på den, og den ligger ret lavt, noget ala hvad parametrene siger.. men derudover så har jeg ikke nogen ide om hvordan parametrene er Confused
Jeg har dog bare smidt dem i den størrelse kabinet jeg synes var passende til min ide, og så taget det som det kommer :) Det er helt sikkert en høj Q´et afstemning, men jeg forsøger at modarbejde det ved at dæmpe overshootet, og hæve bunden. Dog ikke mere end at det stadigvæk lyder nogenlunde naturligt Big smile
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Okt 2020 at 20:31
@Roky og Frost: Tak for tip vedr. streaming. Jagten sættes ind, er fristet af at prøvet airport express tingen :-)

@Frost: Fedt med et projekt med nogle gode udfordringer. Jeg glæder mig til at høre resultatet. For en ordens skyld: Mine tråde må altid gerne "hijackes", og specielt med den slags spændende konstruktioner Thumbs Up.


Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Okt 2020 at 21:14
Brian, Jeg har en ekstra airport du må prøve at låne, hvis du overvejer den vej :) 


Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Okt 2020 at 21:02
Tak Rune, det kunne godt have min interesse. Lad os se om der bliver en lejlighed til at stikke hovederne sammen.
Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 234

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz