Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > MÃ¥linger
  New Posts New Posts RSS Feed: MÃ¥ling af 2½ vejs
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Måling af 2½ vejs

 Post Reply Post Reply Page  <1 234
Author
Message
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: MÃ¥ling af 2½ vejs
    Posted: 08 Dec 2009 at 11:45
Originally posted by kappen

Den nye SB går du heller ikke galt i byen med! Den er billig og god, du finder ikke mange diskanter til under 1500kr/stk, som er bedre. Jeg har selv lige fået et sæt som skal undersøges og laves et kit med, så jeg kan desværre ikke fortælle hvordan den er at arbejde med og hvordan den lyder endnu. Men jeg har store forventninger til den, de målinger jeg har set af den, tyder ihvertfald på at det er en r29 i forklædning.
Det er vel også samme mand der har lavet dem begge, så vidt jeg kan forstå på skriblerierne herinde....Embarrassed
 
Anyway, så er det ved at blive blandet lidt sammen med den anden tråd jeg startede med XT25. Det er jo ikke nogen hemmelighed, at det jeg søger, er et godt valg (det bedste kompromis) til højttaleren i denne tråd. Jeg kan vældig godt lide ringradiatorernes måde at gengive på. Specielt start/stop. De har en tendens til kun at sige noget når de bliver bedt om det IMO. Omvendt så er jeg ikke så glad for den manglende spredning, men alt er jo et kompromis...
 
Status er, at følgende enheder er i spil:
 
Domer:
SS9800 eller alternativt SS9700 som du foreslår...
 
Ringradiatorer:
XT25bg60 eller måske den nye SB...?
 
Ville som tidligere skrevet helst have en R29 i, men den tør jeg ikke gå igang med, da jeg er bange for at den er for svær at arbejde med.
 
Hvis man ser på højttaleren som helhed, hvad ville så være den bedst egnede/ det bedste kompromis? Fordele og ulemper?
 
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Dec 2009 at 11:57
SB ringstråleren har bedre spredning end både xt25 og r29 og ca. ligeså lav forvrængning som r29. Jeg ville til hver en tid vælge SB'en over en xt25.
Back to Top
senilix View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 04 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 146
  Quote senilix Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Dec 2009 at 12:13
Hej Kappen,
 
Undskyld jeg bryder ind. Kappen kunne du lokkes til at fortælle hvor du har fået dit sæt SB Big smile
 
mvh,
Senilix
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Dec 2009 at 12:16
Originally posted by kappen

SB ringstråleren har bedre spredning end både xt25 og r29 og ca. ligeså lav forvrængning som r29. Jeg ville til hver en tid vælge SB'en over en xt25.
Det vil jeg bestemt tage til efterretning....Smile
 
Har du et type nummer på den pågældende SB du henviser til....?
 
Hvornår har du praktiske erfaringer med filterudvikling til enheden? Her tænker jeg på sværhedsgraden....
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Dec 2009 at 13:30
Back to Top
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
  Quote Mik112 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Dec 2009 at 18:20
Gato-shop forhandler visse SB'er ;-)
Back to Top
senilix View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 04 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 146
  Quote senilix Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Dec 2009 at 18:58
Hej Mik112,
 
Jeg tog lige et hurtigt kig og de ser ikke ud til at have omtalte enhed. Der er mange, som forhandler dem, men ikke mange som har dem på lager. Derfor mit spørgsmål til Kappen. Min fornemmelse er at USXX måske har hjulpet lidt her Wink, hvilket også er ok. Det var kun hvis Kappen havde fundet en forhandler som faktisk havde dem på lager.
 
Det ender nok med at jeg prøver at få mine fra USA.
 
Mvh,
Senilix
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Apr 2010 at 13:17
Så er der sket en masse, og en opdatering af projektet må være på sin plads. Først og fremmest, så vedhæftes hér en revideret tegning af højttalerne:
 
Ændringerne iht skitsen pÃ¥ side 1 i trÃ¥den er som følger:
  • Afstivning E er blevet massiv, sÃ¥ kabinettet nu er opdelt i 2 seperate kamre. AltsÃ¥ et kammer til MTM, og et kammer til de 2 nederste basser.
  • Højttalereren bliver sÃ¥ledes en ren 2 vejs foroven, og jeg bruger sÃ¥ en Lyngdorf RP1 med Room Perfect til at tage sig af delingen imellem top og bund samt korrigere/filtrere bunden.
  • Diskantvalget endte med at blive SS9800, og det er selvfølgelig stadig 15W som bas og basmellemtone.

Kabinetterne er færdige (mangler kun malerbehandling) og står i øjeblikket hos Busk, og han er vist gået i gang med at måle på dem.

@Busk
Hvis du har nogle målinger må du meget gerne uploade dem hér i tråden, så alle kan følge med;-)
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Apr 2010 at 13:22
hehe tjek din mail, mÃ¥linger af første filter er lige sendt til dig, der er stadig noget at arbejde med, men det er en god start. 

Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 234

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz