Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > MÃ¥linger
  New Posts New Posts RSS Feed: MÃ¥ling af 2½ vejs
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Måling af 2½ vejs

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Message
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: MÃ¥ling af 2½ vejs
    Posted: 27 Nov 2009 at 12:23
Originally posted by Busk

Den afstivning på tegningen der hedder E , kunne jo enten laves skrå, eller formes som et s så litterne komme til at passe.
 
Vælger vi 3 vejs kan vi sagtens dele lavt så vi så langt ´ned i området som muligt for udnyttelse af 4 basser.
 
Busk
Jamen er det nødvendigt at tilrette literantallet hvis det bliver en 3vejs? Kan det ikke fungere med henholdsvis 18,8l og 23,6l når afstivning "E" laves massiv....?
 
Hvis den øverste del alligevel ikke skal gÃ¥ helt ned i frekvens, sÃ¥ er der vel ikke behov for sÃ¥ stort et volumen, eller tager jeg fejl her....?
 
Jeg er ikke meget for at lave uens opbygning umiddelbart bag basenhederne, og det vil det blive hvis afstivningen laves "s" formet.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Nov 2009 at 12:28
Hey,

Bare basserne får ens volumen. Mellemtonerne behøver ikke samme mængde luft som basserne. Så jeg tror det er helt fint.
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Nov 2009 at 12:48
Originally posted by syncroniq

Hey,

Bare basserne får ens volumen. Mellemtonerne behøver ikke samme mængde luft som basserne. Så jeg tror det er helt fint.
Jamen basserne får ét stort fælles volumen og arbejde i på de føromtalte 23,6l, så det er vel ikke noget problem?
 
Her et lille snapshot fra en dårlig mobil:
 
Billedet er taget "nedefra", så det vil være den anden øverste afstivning som skal ændres til en massiv opdeling.
Det er så herefter at volumen forholdet bliver 18,8l for oven, og 23,6l for neden.
 
Jeg dropper så nok den lodrette interne skillevæg for neden, som var der af hensyn til placering af filter, og hæver bundpladen internt i stedet for, og så placerer filteret nederst i stedet for.
 
HÃ¥ber det giver mening.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Nov 2009 at 14:37
Hvis det er 2½ Vejs, så skal begge enheder spille bas og derfor skal de afstemmes ens for at der ikke kommer forskellige afrulninger og dermed forskellige faseforløb. Gevindsten for en 2½ Vejs er; som jeg ser det er +6dB følsomhed, ingen ekstra filter komponenter til at kompensere for baffeltab, fordi at det er den ekstra enhed som gør dette. Samt mindre membranudsving og dermed lavere forvrængning ved højt lydtryk.

Det kan være svært at få de 2 enheder til at gå helt i fase da den ene skal rulle af ved bafflesteppet, men det kan godt lade sig gøre. Jeg har lavet 2 vellykket 2½ Vejs. Den sidste var med fælles kabinet for begge enheder og det fungerede faktisk perfekt. Impedansen målte jeg ved at sætte dem parallel og gange med 2 efterfølgende.
Back to Top
chris-torb View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 105
  Quote chris-torb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Nov 2009 at 11:40
Originally posted by kappen

Gevindsten for en 2½ Vejs er; som jeg ser det er +6dB følsomhed, ingen ekstra filter komponenter til at kompensere for baffeltab, fordi at det er den ekstra enhed som gør dette. Samt mindre membranudsving og dermed lavere forvrængning ved højt lydtryk.
Hey..
Hmm.. Lige et tænkt eksempel..
2 helt ens kabinetter - samme antal liter og samme portafstemning.. og sammen enhedsbestykning..
Den ene ht lavet som 2½ vejs og den anden d'Appolito (enhedsplacering og filter)
Følsomheden i d'Appolito'en vil så være ca. 4-6 dB lavere end 2½vejs'en pga baffelstepkompensationen (sugekredsen)..
Området over delefrekvensen (diskanten), på d'Appolito'en, dæmpes jo også for at ramme mellemtoneniveauet, men hverken sugekreds eller diskantdæmpning har jo inflydelse på niveauet under eks. 200-300 Hz..
Bas niveauet vil så være ca. det sammen på begge...
Derfor må d'Appolito'en vel virke mere "baskraftig"??
 
mvh
chris-torb
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Dec 2009 at 09:01
Hej igen...
 
Som jeg indledningsvis nævnte, så bliver bestykningen 1.stk SS9800 og 4.stk 15w i hver side. 15werne er handlet, men jeg har ikke købt 9800erne endnu.
Jeg ville dog gerne høre om nogen har gode argumenter for valg af en anden diskant? Mit valg var dels at jeg synes at 9800eren lyder fint, og så dens egenskaber som Kappen så fint beskrev således i sit stander projekt:
 
"9800 er valgt fordi det er den diskant jeg har kunne finde, som har lavest harmonisk forvrængning ved lave frekvenser, når jeg så kan presse delefrekvensen så lagt ned, giver det gevindst med langt bedre integration rent fase messsigt, stortset ingen "lobbing" og et kæmpe bredt lyttevindue, som gerne skulle resultere i et stort flot lydbillede. noget andet er, at powerresponsen bliver meget lineær, på den måde."
 
Det var lige præcis de egenskaber jeg fra starten har søgt, og dermed er det jo oplagt at bruge 9800eren.
 
Ville bare lige høre om der er andre herinde der har gode idéer til et bedre alternativ....?
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Dec 2009 at 09:12
9800 er rigtig fin diskant, men skal du alligevel ud og købe dem fra ny, er der et par stykker som jeg vil fortrække frem for den. f.eks. 9700 Som jeg synes lyder lidt bedre og kan deles næsten lige så lavt. Det er lige så vigtigt at du får placeret enhederne tæt, som at du bruger lav delefrekvens, hvis du vil optimere spredningen, men det ved du jo nok.

Edit:

Der er selvfølgelig også r29, den spiller som intet andet, hvis ellers at man får den delt rigtigt, men det er fandens svært. Der skal virkelig nusses med afstemningen på dens filter, for at den kommer til at lyde som den kan, istedet for som en vinkelsliber.


Har hørt den i syncroniq's højttalere en del gange og jeg synes at den gør det fantastisk hvergang, en rigtig god og overset diskant efter min mening.


Edited by kappen - 07 Dec 2009 at 09:19
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Dec 2009 at 10:33
Originally posted by kappen

9800 er rigtig fin diskant, men skal du alligevel ud og købe dem fra ny, er der et par stykker som jeg vil fortrække frem for den. f.eks. 9700 Som jeg synes lyder lidt bedre og kan deles næsten lige så lavt. Det er lige så vigtigt at du får placeret enhederne tæt, som at du bruger lav delefrekvens, hvis du vil optimere spredningen, men det ved du jo nok.
Placeringen er jeg med på, og synes ikke jeg kan gøre det anderledes end jeg allerede har gjort, når det samtidig skal fungere designmæssigt.
Mht. 9700, så kan den da ikke deles lige så lavt som jeg ser det? Dens forvrængning ligger da også højere når man er så langt nede i frekvens, eller tager jeg helt fejl her?
Originally posted by kappen

Edit:

Der er selvfølgelig også r29, den spiller som intet andet, hvis ellers at man får den delt rigtigt, men det er fandens svært. Der skal virkelig nusses med afstemningen på dens filter, for at den kommer til at lyde som den kan, istedet for som en vinkelsliber.
Det er faktisk den jeg allerhelst ville have i (bortset fra dens manglende spredning ift. domerne), men jeg tør simpelthen ikke. Den er jo komplet umulig at arbejde med, og jeg har kun hørt 2 konstruktioner hvor den er 100% integreret, og de er begge lavet af samme gut med 100 års erfaring, så jeg er bange for at det bliver en for stor mundfuld.
For ja, den lyder omtrent som en vinkelsliber hvis ikke den anvendes ordenligt...Big smile
 
Originally posted by kappen



Har hørt den i syncroniq's højttalere en del gange og jeg synes at den gør det fantastisk hvergang, en rigtig god og overset diskant efter min mening.
Den kender jeg ikke... Kender faktisk ikke ret meget til Seas enhederne generelt...
 
Hvordan er de nye SB ringradiatorer...? (både lydmæssigt og håndterbarhed rent filtermæssigt)
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Dec 2009 at 10:56
Er der ingen andre der har nogen forslag.....Embarrassed
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Dec 2009 at 11:09
Den nye SB går du heller ikke galt i byen med! Den er billig og god, du finder ikke mange diskanter til under 1500kr/stk, som er bedre. Jeg har selv lige fået et sæt som skal undersøges og laves et kit med, så jeg kan desværre ikke fortælle hvordan den er at arbejde med og hvordan den lyder endnu. Men jeg har store forventninger til den, de målinger jeg har set af den, tyder ihvertfald på at det er en r29 i forklædning.

Edited by kappen - 08 Dec 2009 at 11:09
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz