Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > MÃ¥linger
  New Posts New Posts RSS Feed: MÃ¥ling af 2½ vejs
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Måling af 2½ vejs

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Message
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: MÃ¥ling af 2½ vejs
    Posted: 27 Nov 2009 at 10:40
Originally posted by ham_den_lange

Hvis du kortslutter de enheder, som du ikke måler på, kan du minimere påvirkningen på målingen. Du skal også huske, at det område hvor du har behov for at kunne stole på målingen, er i området omkring dine del-frekvenser, og der vil påvirkningen mellem enhederne ikke være så stor som omkring resonansfrekvensen. Du kan evt. lave en nærfelts måling ved lav volumen for præcist at bestemme baffelfrekvensen.

Der er ingen tvivl om at målinger udført på et 2½-vejs system ikke er så pålidelige, som målinger på et 2- eller 3-vejs system. Men de kan blive pålidelige nok til at beregne et filter i LspCAD, som du så kan lytte-trimme.
Att.: Busk
 
Er ovenstÃ¥ende noget vi kan finde ud af....Embarrassed
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Nov 2009 at 10:47
Originally posted by syncroniq

Hey,

Jeg syntes fasen er sværre på en 2½vejs. Men det kommer vel an på hvad man er vand til at lave. Jeg laver aldrig 2½ vejs. Det giver fordele omkring følsomhed, men ulemper på fasen i min verden. Dus kal også passe på impedansen i bassen.
Rent impedansmæssigt burde det vel ikke være noget problem? Det er 8ohms udgaver som vil blive monteret 2 og 2 i serie parallelt, så jeg skulle vel gerne lande nogenlunde i udgangspunktet igen.
 
Eller er der noget jeg overser hér?
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Nov 2009 at 10:49
Jeg er med på hvad vi gør, den kan vi lige tage os 2 i mellem.
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
chris-torb View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 105
  Quote chris-torb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Nov 2009 at 11:12
Originally posted by syncroniq

Hey,

Jeg syntes fasen er sværre på en 2½vejs. Men det kommer vel an på hvad man er vand til at lave. Jeg laver aldrig 2½ vejs. Det giver fordele omkring følsomhed, men ulemper på fasen i min verden. Dus kal også passe på impedansen i bassen.
 
Hey Henrik..
Impedansen er vel ikke værre i en 2½ vejs kontra eks d'appolito hvor de "bare" er parrallel forbundet..
 
Jeg ville ogsÃ¥ lave ovenstÃ¥ende HT som 3 vejs... SÃ¥ kan man ogsÃ¥ slippe for serie/parrallel koblingerne, hvis de øvre bas/mellemtoner kun bruges til mellemtone...
 
Mht måling af Ellam25 mener jeg at Troels forbant begge basser parrallelt og målte således...
Jeg har ihvertfald kun to sæt målinger hhv frq/impedans.
 
Mvh
chris-torb
 
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Nov 2009 at 11:21

Hej Friman

 

Jeg tror vi gør følgende, lukker af mellem de 4 enheder så vi får de 2 øverste for sig og de 2 nederste for sig, det giver mulighed for at lave ordentlige målinger der er til at stole på, evt. kunne du lave en plade der lukker hullerne i den afstivning af du har nu, som evt. kan fjernes og give mulighed for et stort kammer hvis det ønskes senere hen.

På den måde kan vi tage 3 gode målinger uden frider fra de resterende enheder, og så kan vi jo lege med i simuleringerne og det skal være 2,5 eller 3vejs alt efter hvor besværligt det er.

Jeg tror dette bliver vores bedste løsning.

 

Busk

Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Nov 2009 at 11:27
Hey,

Det kan være han måler begge basser parallelt, og så sætter den måling ind to gange bare med halv styrke. Men det bliver svært her, da der er stort mellemrum imellem dem der giver noget udfasning i toppen.

Seriekobling ville jeg holde mig fra. Spoler i serie er noget jeg helst ikke gør. 
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Nov 2009 at 11:35
Originally posted by Busk

Hej Friman

 

Jeg tror vi gør følgende, lukker af mellem de 4 enheder så vi får de 2 øverste for sig og de 2 nederste for sig, det giver mulighed for at lave ordentlige målinger der er til at stole på, evt. kunne du lave en plade der lukker hullerne i den afstivning af du har nu, som evt. kan fjernes og give mulighed for et stort kammer hvis det ønskes senere hen.

På den måde kan vi tage 3 gode målinger uden frider fra de resterende enheder, og så kan vi jo lege med i simuleringerne og det skal være 2,5 eller 3vejs alt efter hvor besværligt det er.

Jeg tror dette bliver vores bedste løsning.

 

Busk

OK!
 
Men hvad med literantallet som jeg tidligere skrev? Øverste del lander på 18,8l og nederste på 23,6l. Bliver der nogen problemer i det?
 
Såfremt det bliver en 3vejs, vil man så ikke dele meget lavt?
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Nov 2009 at 11:39
Originally posted by syncroniq

Hey,

Seriekobling ville jeg holde mig fra. Spoler i serie er noget jeg helst ikke gør. 
Nu er det jo 8ohms enheder, så hvis det laves som en 3vejs, så vil det vel være mest naturlig at køre enhederne parallelt, og så ende med 4ohm for både bas og mid?
 
SÃ¥ bliver der ingen seriekobling...
 
Er det korrekt?
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Nov 2009 at 11:42
Den afstivning på tegningen der hedder E , kunne jo enten laves skrå, eller formes som et s så litterne komme til at passe.
 
Vælger vi 3 vejs kan vi sagtens dele lavt så vi så langt ´ned i området som muligt for udnyttelse af 4 basser.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Nov 2009 at 11:43
Originally posted by friman

Originally posted by syncroniq

Hey,

Seriekobling ville jeg holde mig fra. Spoler i serie er noget jeg helst ikke gør. 
Nu er det jo 8ohms enheder, så hvis det laves som en 3vejs, så vil det vel være mest naturlig at køre enhederne parallelt, og så ende med 4ohm for både bas og mid?
 
SÃ¥ bliver der ingen seriekobling...
 
Er det korrekt?
Ja det korrekt
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz