Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Sommerprojekt 2020
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Sommerprojekt 2020

 Post Reply Post Reply Page  <1 678910 13>
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Sommerprojekt 2020
    Posted: 17 Aug 2020 at 13:56
Husk i øvrigt, at det er 250 V (DC), som svarer til ca. 88 V (AC/RMS) - det er stadig rigeligt og med nok headroom.

Edited by USXX - 17 Aug 2020 at 14:06
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Aug 2020 at 14:30
Hej

Har været ude at lytte på højtalerne med de Miflex som bypass alle steder. Den ene højtaler uden, og den anden med og der er noget mere forskel en jeg havde regnet med. Lyden forlader simpelthen højtaleren bedre og mere klangfuldt i den side med Miflex. Mere klarhed uden af tabe højtalerens egen lyd/lidt varme lydsignatur.

Det er kun på hornet de er monteret da alle 4 SB enheder kører 1.ordens hvor hornet kører 3.ordens og deler omkring de 1000kHz. Hvor de 2 yderste basser skærer ved jeg ikke, men ret dybt lyder det til da de ikke giver specielt meget mellemtone.

Det kan klart anbefales og nu skal jeg bare have fundet de 2stk 15uF/600V.

Vil regne med at højttalerne kommer hjem i stuen inden for de næste par uger. 
De skal lige have det sidste massage. MEN selv når de får rigtig tæsk lyder hornet afslappet, naturlig og uden skarpheder. Lige som det skal være.

De står i et stort 200m2 lokale på første sal med masser af andre højtalere og på trods af dette kan bassen høres mere en tydeligt uden for med døren lukket. 
De 4 Satori enheder kan godt nok flytte noget luft når de får 15-17mms vandring.

Mvh Hans
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Aug 2020 at 16:05
Fedt!! Og jeg er sikker på at hvis du havde monteret miflex på begge sider samtidigt, og a/b med uden, så ville forskellen have været endnu større, især i rumfornemmelse og letflydenheden i musikken :) 

Tilllykke med de fine ny HT (y) 
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Aug 2020 at 20:39
Hej

Ja, det er der vist ingen tvivl om, men ville have kunne bruge retur retten på halvdelen hvis det ingen forskel gjorde!

Så har jeg talt med Lædermanden og han vil gerne hjælpe med at beklæde dem i læder. Det bliver med noget koldskum under på alle flader.
Det giver en rolighed som træ skal kigge langt efter. Kan ikke forklare det, men sårn virker det bare.

Iøvrigt skal det nævnes at man kan høre "lyden" af spånpladen når man står på siden af dem, og det er en betydeligt bedre lyd/resonans en MDF i mine øre. Lyder mere afdæmpet og roligt hvilket også var planen. Den endelige frontbaffel vil dog blive i noget birkefiner som er noget bedre at fræse i.
Men når læderet komme på skal det nok blive rigtigt godt. Uhh hvor jeg glæder mig!

Er egentligt lidt uforstående over for brugen af MDF hvis det er lyden man tager i betragtning. Jeg kan forstå at det er meget nemt at forarbejde, men syntes simpelthen ikke der gør noget godt for lyden. Det har en mærkelig måde at resonere på som jeg finder unaturlig.

Mvh Hans
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Aug 2020 at 08:18
Hej

Så er det sidste lytter/justering i morgen aften, og så skal de hjem i stuen...Wuhuuu. Jeg har fået lokket Hylle med ud og lytte og håber på hans ærlige mening.

Jeg mangler blot at finde de 2 stk Miflex 15uF til en fornuftig pris og har spurgt til en pris fra TME.

Herhjemme skal de så nok justeres et par gange til lokalet og så er det ellers delefilter ind i kabinettet i bunden, ny endelig forplade og så til Auto interiør manden som skal beklæde dem med læder.
Så mon ikke de står færdige om et par måneder.

God weekend
Mvh Hans
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Aug 2020 at 19:37
Hej

Så lytter vi sidste gang i den de skal hjem i stuen. De to fine hårpragter tilhører et par nysgerrige her fra Forum.

Mvh Hans

Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Aug 2020 at 19:36
Dejligt du er allerede ved at være på plads med filter tuning. og det er faldet godt ud og i din smag. Jeg havde dog nok valgt at skære kagen lidt anderledes, men vi har jo alle vores lyd vi går efter. Der er i alt fald ingen hård-heder fra hornet. Og bassen virker godt nok til, at gå dybt i de lukkede kabinetter.
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Aug 2020 at 20:21
Hej

Ja, der skal ikke herske tvivl om at de er lavet til mine øre og smag! Dog er det utroligt svært med det studiolokale det står i. Dæmpet gulv med troldtekt på alle flader og dæmpede vægge. 50-100 membraner i samme lokale med membran over 10" og ikke mindst de 2stk 30" subwoofere og stort trommesæt.
Vi spillede på vintage hifi med blød lyd. 

Så bliver spændende hvad de gør her i stuen med hårdt trægulv, standart vægge og loft. Godt nok en del på væggene og en del møbler. Men med en "moderne" Mosfet forstærker på dedikeret strømgruppe med Gigawatt filter(åbner virkeligt op for lyden) og sidst men ikke mindst, ingen andre højtalere.

Mit lokale er uden tvivl mere lyst/åbent en det store "døde" studio lokale de stod i da vi lyttede. MEn jeg er blevet så ufattelig overrasket før når der flyttes højtalere til andet lokale. Måske det lyder af lo.. eller så heldigt at fuglene synger og det daler ned fra himlen med englesang. 

Har fået en Gato AMP150(mosfet) hjem i stuen som er meget åbent og med masser af hul igennem, en bette smule tilbageholdende i bassen og et fantastisk 3D lydbillede. Tror det bliver et godt match.

Håber alle mine små teorier holder, men ellers må vi jo blot igang med at justere osv. 

Så nu bliver de skilt ad, jeg får fræst en frontplade i Birkefiner og får slebet kabinetterne. Så får de engang maling og de nye fronter på. Delefilteret kommer i bundkabinettet med en åbning bagpå så det er let at tilgå, vel og mærket når man har fået dem flyttet ud fra væggen.....
Så burde de være til at se på i en periode til de bliver helt færdig og kan komme til lædersmeden!!

Håber da de er hjemme i stuen med lyd på inde for de næste 14dage.

Mvh Hans
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Aug 2020 at 10:45
Hej

Så kom de sidste 2 kondensatorer hjem. Miflex 15uF/250v Papir/olie/kobber og de er vulgære store!!!! Godt de ikke skal ind i en lille 2vejs kabinet.

Et billede hvor de står på min Moon 310LP Riaa og et billede på vægten som viser de 1,7kg stykket. Har aldrig set noget lignende og må da gå ud fra de ikke er så følsomme for vibrationer udefra når de kan kategoriseres som små håndvægte.

Hvis nu vægt var = med lydkvalitet kunne man gå hen og være en heldig mand, men det er vist utopi. 

Birkefinerpladen kommer hjem tirsdag/onsdag og regner med at smutte ud og putte enhederne i kasser en aften i denne uge. Så kan jeg også nå at slibe kabinetterne og måske male første gang.

Så må de få sidste gang maling herhjemme i stuen hvis de får nogle mærker ved flytningen.

Mvh Hans
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Aug 2020 at 10:50
Hej

Hermed billeder.









Mvh Hans
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 678910 13>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz