Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Sommerprojekt 2020
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Sommerprojekt 2020

 Post Reply Post Reply Page  <1 56789 13>
Author
Message
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Sommerprojekt 2020
    Posted: 03 Aug 2020 at 13:48
Hej

Jeg ser nu ikke passive komponenter som “suge dimser”, men en fremragende måde at “voice” højtaleren.
Har haft aktiv deling af flere gange, men hver gang jeg så går tilbage og lytter på en passiv kvalitets højtaler bliver jeg overrasket over hvor meget det aktive deling tager det væk jeg er så glad for ved gode højtalere. Naturligheden, varmen og ægteheds fornemmelse. Når jeg så går tilbage til Aktiv deling bliver det for sterilt og “dødt” om man vil.
Har ejet flere dyre aktive highend højtalere og det er samme resultat.
Nope, jeg er til passiv deling.
MEN hver mand sin smag og hver mand sin glæde🙂👍🏽

Mvh Hans
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Aug 2020 at 16:39
Så en equaliser med passive komponenter Big smile

Vi opfatter så lyd forskelligt Smile
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Aug 2020 at 16:58
Hej

Ja, jeg må ligge mig fladt ned og sige at rumkorrektion/equalising om man vil, gør en forskel og det bestemt til det bedre.
Men vil nu stadig ikke undvære det passive delefilter.

Og er det vist også udiskutabelt at de aktive systemer tåler langt mere power uden at kny. Men igen så bliver det godt nok dyrt når man skal lave et fuldt aktivt system med kvalitets effektrin til hver kanal. Og der går regnskabet i nul passiv versus aktiv syntes jeg. Eksembelvis koster 3stk Moon 330a koster jo omkring 90000kr.
Så kan man ved brug af en enkelt effektrin godt nok have mange penge i overskud til Delefilter komponenter.

Og der kommer den store anke ved det aktive system. Prisen for ordentligt kvalitet. Man ender tit op med billige hypex eller icepower moduler der på ingen måde kan konkurrere med highend effekttrin. Og da slet ikke når de ikke “tammes” af et delefilter.

Selv på de tidligere aktive Adam højtalere i prisen over 200k sidder der Icepower PA modulet( og det kunne høres)

Syntes det er svært når man begynder at komme op i den bedre ende af hifiskalaen uden det bliver svine dyrt.

MEN prisen på “top” komponenter til delefilter er direkte latterligt. Det er gement kriminalitet.

Så ved jeg godt der kan bygges kl.a/b effektforstærker til relativt billige penge, men de kan altså hellere ikke det samme som igen en Moon 330a eller andre i den kvalitet.

Jeg er som næsten altid åben for overraskelser og vil hoppe af glæde den dag jeg får en oplevelse med aktivt system der kan rykke på min erfaring og flytte på min mening. Det er dog ikke sket endnu.

Mvh Hans

Edited by Hansmlauridsen - 03 Aug 2020 at 16:59
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Aug 2020 at 17:03
Hej

Og det skal så også næves i dette sammenhæng at jeg sjældent falder for en højtaler der måler helt fladt. Og det gør de aktive højtalere jo tit. Så det har jo også en hel del betydning.

Mvh Hans
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 623
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Aug 2020 at 20:29
Jeg forstår det godt. jeg har godt nok et aktivt system, men kan sagtens lytte på et passivt og sige - "det lyder dælme godt"
Men jeg fortrækker klart en lineær lydgengivelse - dog med lidt ekstra i bunden - men uden bulder - bare lidt mere fylde.
Indrømmer at nogle typer musik og indspilninger kan gøre gavn af en lidt ujævn frekvensgang. Men så vil jeg hellere undgå den slags uheldige indspilninger og lytte på dem der er minimum i fornuftig tilstand.
Man kan en masse ting med aktivt, som bare ikke kan lade sig gøre i et passivt design. Men der hvor de fleste kan blive nogenlunde enige - er aktivt til bunden og passivt til toppen. Der er bare nogle kompromisser, som man ikke kan snige sig uden om. Dels er vi vildt dårlige til at bedømme lyd, som vi kan se og ved noget om. Dernæst er der vildt mange faktorer der spiller ind, som de fleste til og med har svært ved at måle sig frem til. Jeg har selv bokset med diverse udfordringer i mine designs, som for det meste skyldes mine egne fejl og ikke udstyret der blev brugt.
Du kan sagtens tilføje "varme" og andre hifi termer i et aktivt system... det handler 95% om at pille lidt ved frekvenskurven. Og selvom jeg også bruger klasse AB, så kommer der også hele tiden bedre og bedre klasse D trin, som snildt spiller bedre end alle klassiske forstærkere.
Det skal dog siges.... for lige at snakke om de sidste 5%. Hvis man ønsker lidt forvræning, som man nemt kan finde i pladespiller, bånd, bløde enheder og rørforstærkere... altså lidt gammeldags charme, som hjælper med at "bløde" oplevelsen lidt op. Så kan moderne ultrapræcise tekniske løsninger måske blive for meget. Der er vist lavet nogle studier der rent faktisk påviser at nogle er mere følsomme og for visse typer forvræninger - i større eller mindre grad end andre.
Jeg er f.eks blevet meget følsom overfor ujævne frekvensgange - især i mellemtone og diskant området. Og jo bedre jeg har fået styr på det i mit system, jo bedre nyder jeg alt fra tale til sang på mit anlæg. Selvfølgelig med det i mente, at jeg godt ved at man over tid tilvender sig en given lydkarakter.

Men Hans - fedt system og dejligt at du får det ud af det som du håbede på Clap
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Aug 2020 at 09:52
Hej

Jeg er i den grad med det her DIRAC blevet overbevist om hvor meget der kan “modelleres” med lyden og alle fordele deraf. Men hvor jeg før har døjet med sus ved alle aktive højtalere jeg har leget med eller lyttet til er der via disse nye Purify moduler i NAD M33 intet, som i overhovedet intet sus i de store horn på PBN højtalerne.

Så det kan være jeg bliver overbevist med den nye teknologi der dukker op. Jeg er jo blevet overbevist om at JBL enheder kan noget særligt ved disse PBN. Har ellers altid haft antiparti mod JBL enheder da jeg har fundet dem for skrigende, men de kan tæmmes rigtig gode må jeg nu erfare. Så min stædighed er dog ikke større en at jeg kan blive positiv overrasket.

For at komme tilbage på sporet med højtalerne får jeg i denne uge bestilt de sidste stumper hjem og følger de gode råd om Miflex som bypass komponenter og bestille en håndfuld så der er til hele filtret.

Mvh Hans
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Aug 2020 at 11:28
Hej

Så kom der Miflex hjem fra TME. 12stk. 0,22uF/600v papir/olie/kobber. 1600inc fragt og bestilte mandag, fik dem tirsdag.. Vildt!!

Har også spurgt til prisen på 2stk 15uF i samme serie da de ikke er på deres hjemmeside.



Mvh Hans
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Aug 2020 at 11:30
Sådan! Synes du ikke der er en del gods i dem når man løfter poserne? 
Jeg blev positivt overrasket :)
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Aug 2020 at 11:32
Hej

De er yderst stabile og gør ondt i neglen ved smølespark. Og så er de meget store af en 0,22uF at være.
Perfekt og sublim byggekvalitet!!
Kan se en 15uF vejer over 1kg.

Mvh Hans
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Aug 2020 at 13:55
Originally posted by Hylle

Jeg har set hos hificollective Uk at Miflex kobber kondensatorerne er kommet i en 250V udgave, og det er jo rigelig til delefilter, og de er sikkert billigere. Om de så lyder ens, ved jeg ikke, men mon ikke de gør.

De er må klart være (lidt?) billigere og sikkert rigtig fine, men jeg tror ikke, at du som udgangspunkt kan regne med, at lyder ens, selv om materialerne er de samme. Det, der giver den øgede spænding (fx fra 400 V til 800 V for mange MKP typer og her fra 250 V til 600 V), er, at man går op i dobbelt-folie (derfor er de også noget større). I min erfaring med andre kondensatorer, som ellers er ens, er det springet fra enkelt-folie til dobbelt-folie, der gør den store forskel. Derfor kan 250 V kobberfolie caps sagtens være hørtbart bedre end ande typer enkelt-folie caps - og er det sikkert (jeg har ikke prøvet).


Edited by USXX - 18 Aug 2020 at 08:13
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 56789 13>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz