Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Sommerprojekt 2020
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Sommerprojekt 2020

 Post Reply Post Reply Page  <1 10111213>
Author
Message
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Sommerprojekt 2020
    Posted: 11 Dec 2020 at 11:44
Hej

Så er jeg kommet en del videre med disse højttalere. Spillede i en periode med et sæt Tannoy ST-50 supertweetere delt ved 14kHz/3.ordens med 89dbs følsomhed. Ret umuligt at få til at arbejde sammen. Prøvede at de stod lige ved siden af hornet, på toppen osv. Rent lort, MEN da jeg vendte dem om så de spillede bagud faldt det hele på plads. 
Døjede stadig med alt for meget bas og bulder.

Så kom åbenbaringen ved skift af for stærke fra Moon 340ix til en Cambridge Audio Edge A. Langt mere baskontrol/strammere bas og så magler jeg lige pludselig ikke mere i toppen. Intet mindre en fantastisk forstærker som med banelængder banker Moon som jeg ellers har været meget glad for. 
100w, er og bliver bare ikke samme på forskellige forstærkeren. Strømforsyningen i Moon har slet ikke været kraftig nok til at tøjle de store højttaler.

Har skiftet fødderne til Soundcare Superspike da de godt kan klare at stå en bette smule skævt da højttaleren skal tippes lidt fremover for at hornet peger lidt bedre med lytte positionen. 

Så nu sidder jeg bare og nyder musikken herhjemme og har ikke mere noget jeg vil ændre ved dem. Så nu kommer det sidste med Fit`n Finish!!

Mvh Hans
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Dec 2020 at 11:58
Hej

OG så er der kommet Basstraps ind i stuen. til info er Hofa Basstraps betydeligt større i virkeligheden en på billederne. Jeg er heldig gift, de store højttaler var intet problem i stuen, men 2 basstraps som tilsammen er på størrelse med en af højttalerne ligger lige på grænsen...

Mvh Hans
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Dec 2020 at 12:04
Hej

Hermed billeder. Det skal nævnes at højttalerne nådesløst afslører de mindste forandringer i setuppet. Afkobling og kabelskift høres meget tydeligt! Så det er jo både gevinsten og konsekvensen af de fine komponenter i filteret og så må det vel også være en resultat af en fornuftig konstruktion i sig selv.

Mvh Hans










Edited by Hansmlauridsen - 11 Dec 2020 at 12:06
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Dec 2020 at 19:33
Hans har så mange horn og drivere at han lige frem låner dem ud til test, så der for har jeg målt lidt på følgende
/Hylle :

to sæt splinter nye Faital Pro HF1440.


Her med Faital Pro LTH142 horn til venstre på billedet nedenunder, og 18Sound horn , XT1464 til højre. begge passer til 1,4" drivere. 



Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Dec 2020 at 19:38
Impedance målingen på begge drivere :

Den lilla er LHT142 og den grønne XT1464. Helt sikre ikke helt enkelte systemer, set ud fra impedance kurverne...


Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Dec 2020 at 19:54
Her ser vi så LHT142 med driver. Målt i 0,20,40 og 80 graders vinkler, måle ca 70 cm fra mundingen på hornet. Hornet med driver ligger frit i ca 1m højde oven på en højttaler kabinet.
(målinger uden gating)




Her efter XT1464 målingerne på ca samme afstand. Målt i 0,25 og 80 graders vinkler.



Jeg takker for lån, det var interessant, det måler jo noget anderledes en Faital Pros meget forskønnede impedance kurver på databladet :-) Jeg må bare sige, jeg ikke vil anbefale de her kombinationer til en som skal prøve og designe passiv filter for første gang :-)

Jeg ville ønske flere producenter vil vise datablads kurver med større opløsning. 

Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Dec 2020 at 20:09
Hej

Jamen de 2 sæt horn fik jeg med gratis da jeg købte de drivere jeg bruger i højttalerne(HF144). 
De nye drivere købte jeg lidt i blinde for at prøve dem i konstruktionen herhjemme og det virkede selvfølgelig langt fra. Så fik jeg den nye forstærker hjem og hele lydbilledet faldt på plads som jeg ønsker det og så er de jo ligesom kommet i overskud. Men ingen grund til at sælge dem før de havde fået en måling hos Hylle. 
Jeg takker. 

Har du prøvet at lytte på dem, eller kun målt?

Mvh Hans
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Dec 2020 at 13:52
Så vidt jeg kan se på den blå kurve, er der et nogenlunde jævnt 6dB/oktav fald fra 2-20kHz. Det skulle ikke være svært at lave passiv EQ på, måske med en 12kHz ekstra sugekreds.
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Dec 2020 at 16:31
Hej

Jeg havde dem kort ovre i de store højtalere på RCF HF99 hornet og bare direkte på samme filter osv. 
egentligt samme klang som HF144, men mere rullende nedad i toppen. Dog kunne der tydeligt høres output helt oppe i toppen blot noget afdæmpet i forhold til mellemtonen. Betydeligt mere "s" og "t" lyde og noget skarpere. 
Men igen så passer de jo ikke i delefiltret på nogen måde. Men sjov lille test. 

Godt nytår.
Mvh Hans
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Dec 2020 at 16:37
Hej igen

Glemte lige at nævne at jeg syntes de i hornet spreder godt og diskanten bevæger sig fint uden for "sweetspot". Læste et sted at kompressionsdrivere med phaseplug skulle sprede dårligt? Men det syntes jeg nu ikke at høre.

Godt nytår
Mvh Hans
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 10111213>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz