Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Sommerprojekt 2020
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Sommerprojekt 2020

 Post Reply Post Reply Page  <1 910111213>
Author
Message
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Sommerprojekt 2020
    Posted: 12 Okt 2020 at 13:40
Hej

Så kom der 37kg delefilter hjem i går som jeg er ved at montere i dag. Godt nok tunge at flytte rundt på!!
Men flot lavet af Jon.

De passer heldigvis perfekt ind i bund kammeret.

Så der burde være lyd på dem begge i aften eller i morgen formiddag.







Mvh Hans
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Okt 2020 at 15:11
Det ser lækkert ud!

Hvor i filteret sidder dine Path Audio modstande (viser du et diagram, eller er det hemmeligt)? Jeg tænker på belastbarheden. Dette er kun 10 W modstande. Det er i mange sammenhænge tilstrækkeligt, men det er nu slet ikke udsædvanligt, at man har behov for 15-25 W (dæmpemodstande i serie med diskant eller mellemtone bør ofte være minimum 15 W, og modstanden i en evt. LCR-kreds til udglatning af en impedanspukkel i bassen skal som regel kunne tage endnu mere). Kortvarigt betyder det ikke så meget, men hvis man kan lide at spille højt i længere tid.... I har sikkert regnet på det.
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Okt 2020 at 17:36
Hej

Jeg må være dig svar skyldig på det meste på nær: ingen hemmeligheder og skal se om jeg ikke kan få fat i diagrammet.
Jeg spiller sjældent højt og aldrig sårn rigtigt højt. Har endnu aldrig brændt en enhed af og har haft rigeligt med lydtryk fra mindre gulvhøjtalere her i stuen før.
Bliver gang på gang overrasket over hvor højt nogle mennesker spiller når man er på hifi-tur. Det flår simpelthen mine øre i stykker mens de sidder og smiler og syntes det er lige tilpas.

Mvh Hans
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Okt 2020 at 18:38
Det er heller ikke enheden, du brænder af - det er modstanden Wink.

Det er sikkert fint, som det er - den vedvarende belastning når jo sjældent op på mærkeværdien (men levetiden nedsættes, hvis den er underdimensioneret). En ting er modstandens levetid - noget andet er varmeudviklingen, som i værste fald kan beskadige andre komponenter (læs: kondensatorer), hvis den sidder meget tæt på. Jeg kender i hvert fald "nogen", der engang har sat en modstand fast på en kondensator. Flere år og (mindst) en fest senere, havde modstanden smeltet sig ind i kondensatoren, som selvsagt døde.
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Okt 2020 at 16:17
Hej

Så fik jeg lyd på dem i går aftes og flere mål er nået rigtigt godt. Grundlæggende er de store kriterier nået.

1. Dyb varm bas der kan fylde stuen i alle hjørner selv når der spilles lavt. De går rigtigt dybt og er ikke mudret at lytte på.
2. Et stort stort lydbillede som er organisk og ikke analytisk.
3. Dejlige nemme at lytte på i længere tid.
4. Detaljeret uden at være analytiske.
5. En dejlig naturlig mellemtone også i størrelse. De lyder som en højtaler med 2*9” og en stor driver til mellemtone.

Der hvor der skal skrues er følgende.

1. Hornet skal hæves i niveau hvilket også var forventer når de kom hjem i stuen hvor Satori enhederne ikke skal “kæmpe” med alle de store membraner som er oppe i studiet hvor de stod før. Her er også mindre lokale og Room gain da de står klods op af bagvæg.
2. Om de kan klare sig uden en super tweeter er svært at høre nu inden de bliver hævet lidt i hornet. Som en lille højtaler hvor man savner dybbas ved 5% af det materiale der spilles savnes der her lidt i toppen ved de 5%.
3. Erfaringen siger mig at kobber/papir/olie kondensatorer kræver mange timer for at åbne sig og det må jeg jo så bare vente på. Måske sker der noget eller måske ikke.

En realistisk følsomhed er godt nok svært at gætte på, men nok tættere på 90db en 95db. Men Moon 340ix forstærkeren bliver ikke specielt varm så de er ikke specielt svære at trække. Men tror nok jeg ender med at putte en Moon 330A på til de 2 nederste basenheder. Vel og mærket hvis der kommer en brugt til en god pris(det skal så være en rigtig god pris).

Mvh Hans


Edited by Hansmlauridsen - 13 Okt 2020 at 16:18
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Okt 2020 at 11:33
Hej

Så har de spillet 200timer+ og er faldet noget til ro i lyden. Konklutionen er at de skal hæves lidt i hornet og der skal laves lidt akustik regulering i stuen med basstraps. Men de er bestemt i den rigtige retning hvor der kan lyttes i timevis uden træthed.

DOG slipper jeg ikke for at tilføje en diskant til toppen og heraf spørgsmålet om ikke en SB29BNC-C000-4(den med den lille forplade) ville kunne gøre det. For det første elsker jeg lyden af Beryllium i toppen og for det andet passer den i størrelse til at kunne være på forpladsen af højtalerne så jeg ikke skal til at lave en eller anden kasse/kabinet på siden af højtalerne.

Mvh Hans


Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Okt 2020 at 14:48
Vi glæder os til at give dem et lyt! :) For at få lidt mere luft i toppen, kan du evt prøve at sætte en kondensator i parallel med seriemodstanden til hornet, det vil rejse toppen lidt, måske det giver det du går og mangler. Alt efter hvor stor en modstand der sidder i forvejen, så kan du starte med 1uF og arbejde dig op/ned alt efter resultatet. Det er rimelig nemt at gå til med et par krokodillenæb og lidt kondensatorer. 
Mvh 
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Okt 2020 at 18:53
Hej

Tror ikke det vil være nok desværre og vil ikke røre ved klangen/sammenhængen som jeg finder meget passende. De drivere har en fantastisk fyldig og varm mellemtone, men ruller også tydeligt af tidligt. 

Mvh Hans
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Okt 2020 at 22:25
Hej igen

Et par andre modeller. Mundorf AMTU40W1.1 eller Bliesma T25B-6. Begge virker lovende til dette job, dog en smule lavere følsomhed. Begge måler i øvrigt virkeligt flot off axis. 

Andre bud?

Mvh Hans
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Okt 2020 at 22:55
Hej Hans. 
Når du kigger på diskanter, så skal du huske at dens spredning gerne skal passe så godt som muligt med dit horn. Jeg ved at dette ikke er muligt, men det betyder også at du måske skal kigge efter en diskant som falder kraftigt offaxis, som f.eks den gode gamle XT25 fra Vifa. 
Jeg ville godt nok give et let tweak med en kondensator over seriemodstanden et lyt, inden jeg indkøbte diskanter  og modificerede kabinetter osv :)
Jeg har ofte designet filtre med en kondensator over modstanden, og hvis modstanden har en vis størrelse (det tror jeg din har), så kan det give en ret fremtrædende forskel, og det vil ikke ødelægge din integrering af hornet til basserne. Det er kun opadtil at der sker en ændring. 
Mvh Rune 


Edited by Frost - 31 Okt 2020 at 23:00
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 910111213>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz