Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Sommerprojekt 2020
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Sommerprojekt 2020

 Post Reply Post Reply Page  <1 34567 13>
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Sommerprojekt 2020
    Posted: 30 Jul 2020 at 11:29
Teorien holder super fint - det er basal EMC. Om man så i praksis har problemer med indkoblet støj er en helt anden ting - og det har man næppe, da højttalerne som oftest ikke står op ad et gammeldags lysstofrør (og de fleste apparater, som kunne udstråle støj, er som regel godt/korrekt skærmede).

Min pointe er blot, at jeg synes, at man skylder sig selv at prøve at forstå tingene - ellers er det ikke sikkert, at man forstår, hvorfor det virker eller ikke virker.

Hvis man alligevel ikke bruger skærmen, kunne det være interessant at sammenligne med andre tykfilmsmodstande. Skærmen vil dog kunne have en påvirkning, selv om den ikke termineres - dog ikke som skærm. Den ændrer/øger parasitkapaciteten hen over modstanden, og det kan da ikke afvises, at det kan influere på lyden (de fleste har vel efterhånden erkendt/erfaret, hvor meget forskellige forhold i kabler kan betyde). Jeg oplever hørbar forbedring med tykfilmsmodstande generelt - og det skyldes tykfilmsteknologien i sig selv.

Jeg kan fx rigtig godt lide Jantzen kondensatorer. De lidt dyrere typer sidder også i et alu- eller kobberrør, som ikke umiddelbart kan termineres.

En ting er en passiv højttaler, noget andet er et elektrisk apparat. Grundreglen er, at man i et elektrisk apparat ikke må/bør have elektrisk ledende materiale, som ikke er forbundet til et fast potentiale - og det er der god grund til.
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Jul 2020 at 11:37
Hej

Jeg er på grænsen til at elske dine svar der udpensler det de fleste af vi andre enten ikke kan forklare eller fatter.
Guld værd!!

Tak mvh Hans
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Jul 2020 at 11:52
Man kan lige bemærke, at Path Audio skriver på deres hjemmeside, at det 3. ben bør forbindes til stel.

Jeg er i øvrigt ret sikker på, at der er en anden gut i Brande, der har testet det - og han bruger vist det 3. ben Wink
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Jul 2020 at 11:58
Jeg kan også lige bemærke, at en 10 W Vishay tykfilmsmodstand (de klassiske sorte) v. 1 stk kun koster 1/4 af en Path Audio modstand. Der er flere i branchen, der benytter disse Vishay modstande. RS Components har deres egne røde tykfilmsmodstande, men de er også peberede (rundt regnet samme pris som Path Audio).
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Jul 2020 at 11:58
Originally posted by USXX

Jeg er i øvrigt ret sikker på, at der er en anden gut i Brande, der har testet det - og han bruger vist det 3. ben Wink

hehe, ja, mon ikke han har testet forskellen :) 
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Jul 2020 at 14:50
Jeg har lige målt en almindelig trådviklet/keramisk 10 ohm modtand med og uden skærmrør (billederne taler for sig selv). Målingerne, der går til 40 kHz, er foretaget med modtanden tilsluttet målesystemet med 40 cm parsnoede prøveledninger - og ja, der er to målinger oven i hinanden. Ændringen i parasitkapacitet er absolut negligerbar (vi taler jo også [pF]) - man skal op til langt højere frekvenser for at kunne se forskellen. Modstanden er 9,5 x 9,5 mm i tværsnit, og alu-røret er 11 x 11 mm indvendig.








Edited by USXX - 31 Jul 2020 at 15:19
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Aug 2020 at 14:02
Hej

Prøv lige at lodde et kabel på skærmen og gør den aktiv og se hvad forskel det gør.

Mvh Hans
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Aug 2020 at 08:50
Hej

Så var jeg ude at lytte i går for første gang i går aftes. Hele oplevelsen var rigtig god og konstruktionen fungere bedre en håbet.
Nu kender ham der laver delefilter og jeg hinanden rigtigt godt og har ret ens præferencer for god lyd hvilket gør det hele så meget nemmere.
Lyden var fyldig, kraftig og meget letflydende. De fyldte hele lokalet ud med med lethed og "soundstage/3D" var lige i skabet. Var virkeligt omringet af lyd hvilket er det ultimative krav.
Lidt adskilt kan det nævnes at de 8stk SB enheder i lukket fungere 100%. De spiller hurtigt og dynamisk. Går virkeligt lavt og med rigtig god fylde. Bassen har jeg ikke hørt bedre på andre højtalere, og overhaler mine PBN med banelængder.
Wo24p har egentligt samme lyd som de andre Satori enheder hvor lyden fra 6" over 7,5" og til 9,5" syntes at få mere krop og blive fyldigere som man går op i størrelse. Men med samme "lyd"
Hornet/driveren har en lydsignatur/egen lyd jeg aldrig har hørt før. Det er bestemt ikke som hård membran(alu/titan/beryllium) ej heller som blød(papir osv.) En kraftfuld varm tone med meget dynamik og krop, MEN de går bestemt heller ikke op til 25kHz. Men de spiller med så meget krop at jeg nemt kan undvære "pift og fnidder".

Sammenhængen med delingen omkring 1kHz funger nemt da mellemtonen fra SB enhederne og den kraftfulde horn går godt i spænd og fjerner en svær overgang imellem enhederne. DOG tror jeg det vil blive tæt på umuligt at finde en supertweeter som kan følge den varme og kraftfulde lyd fra hornet.
SÅ det er den eneste begrænsning systemet har og det er den begrænsning jeg nemmest kan leve med med.
Grund filtret er i den grad godkendt.
Så nu skal der arbejdes på de sidste delefilter detaljer i toppen og komponent valg.
De skal nu have en 150-200timers massage før vi hår videre.

Jeg er en meget meget glad mand.

Mvh Hans
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Aug 2020 at 08:00
Originally posted by Hansmlauridsen

Hej

Prøv lige at lodde et kabel på skærmen og gør den aktiv og se hvad forskel det gør.

Mvh Hans

Det ændrer ikke noget (andet end afkolbling af støj, selvfølgelig), så det forsøg gider jeg slet ikke at lave Wink.

Skærmen bliver ikke aktiv af at blive forbundet. Den får bare et fast potentiale, og støjstrømmen (i=C*dVc/dt) får en returvej. Spredningskapaciteten ænders ikke.


Edited by USXX - 03 Aug 2020 at 08:02
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Aug 2020 at 08:04
Fedt at det lyder godt Thumbs Up. Nu er du jo nærmest nødt til at deltage ved næste julefrokost.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 34567 13>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz