Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Klassisk 3-vejs (Vifa/Scan Speak) drivere
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Klassisk 3-vejs (Vifa/Scan Speak) drivere

 Post Reply Post Reply Page  <1 2345>
Author
Message
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Klassisk 3-vejs (Vifa/Scan Speak) drivere
    Posted: 28 Dec 2020 at 20:28
nu skal det hele demonteres. Der var to bas porte bag på højttaleren, men jeg bruger kun den ene, så jeg skal have proppet og spartlet og malet det hul efter. Filteret skal monteres op. måske der stadig skal leget lidt med kondensator til diskanten og hvor dæmpe materialet skal sidde. men først når det heleskal monteres om til sidst. Jeg tænker også lidt på om jeg skal lave en simpel plade som fod til dem....
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Jul 2021 at 22:07
Tilfreds bliver man nok aldrig, så jeg fik taget en filt trimme runde mere, med de har 3 vejs højttalere. Det lykkedes, at få en bedre lyd og bedre målinger samtidig.
Filteret er som sidst 2 orden LR med mellemtonen i modfase. men nu er det et elektrisk 1 ordens filter på diskanten, som ruller meget fint af som 2 orden akustisk filter. Delingerne ligger nu omkring 550hz og lige under 4KHz.
Der er målt mellem diskanten og mellemtonen, derfor ruller toppen lidt hurtig af. Og alle min højttalere lider af for lidt niveau omkring 80 Hz (ØV !!) der hvor de er målt i rummet. 



Ellers synes jeg det er en meget fin impuls response for en 3 vejs højttaler :



Back to Top
Schlager View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 13 Jan 2018
Location: Slagelse
Online Status: Offline
Posts: 186
  Quote Schlager Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Jul 2021 at 21:45
De fleste lider at en udfasning i området 70-80 hz, i hvert fald hvis man har en loft højde på ca 230-240 cm. Svært at gøre noget ved rent akustisk og DSP kan ikke booste sig ud af problemet, så opstår der bare andre og mere alvorlige problemer.  Den bedste løsning er flere subwoofere/baskilder, gerne 3 stk. Så kan man løse det. 
Fint step response i øvrigt Thumbs Up
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Feb 2022 at 11:14
Jeg har haft problemer med at blive tilfreds med bassen i højttalerne, så nu er den 3. type bas afprøvet, og det er blevet de endelige (indtil andet er bevist!). Jeg havde en sæt Vifa M21WN07-04 som er re-conede, de er røgt i. De stammer fra en 30-35år gammel Snell Type J.
De passer desværre ikke direkt i hullet, så jeg planlægger at få 3D printet en pynte ring på et tidspunkt.
Ellers er weekenden gået med at få monteret det hele op på nu, med delefilteret monteret inden i højttaleren. Så nu er de klar til årets Julefrokost!


Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Feb 2022 at 11:17
Her lige et nærbillede af woofer, med tape over de gamle huller, fra de øvrige enheder der er afprøvet :-)





Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Feb 2022 at 11:19
Til at styre om man vil gøre brug af bagdiskanten eller ej, har jeg sat en lille switch på terminal pladen.





Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Feb 2022 at 11:43
Thumbs Up Jeg glæder mig til at høre dem.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Feb 2022 at 20:48
Super timing, at de er blevet klar til julefrokosten.
Glæder mig til at høre dem.
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Feb 2022 at 07:53
Jeg glæder mig også til at høre hvad i andre har med, og få noget feedback på det jeg har lavet.
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Feb 2022 at 16:44
Fedt du er nået så langt, Allan. Det glæder jeg mig til at høre. Bagdiskant! Det længe siden jeg har set det i en tøjhaler.  Vi afgør i en blindtest, hvad vi bedst kan lige LOL.
Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 2345>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz