Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Klassisk 3-vejs (Vifa/Scan Speak) drivere
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Klassisk 3-vejs (Vifa/Scan Speak) drivere

 Post Reply Post Reply Page  <12345>
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Klassisk 3-vejs (Vifa/Scan Speak) drivere
    Posted: 03 Jul 2020 at 13:49
Jeg har fundet (prisvenlige) enheder, hvormed det bør kunne realiseres med maksimalt 21 komponenter (forventet 17 - og måske endda færre).
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Jul 2020 at 14:44
Det vil også overraske mig, hvis ikke du kunne finde prisvenlige enheder :-) Det lyder spændende. Har du kabinet til det allerede?

Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Jul 2020 at 14:58
Nej - og jeg har i forvejen to uafsluttede (læs: endnu ikke egentligt påbegyndte) projekter liggende, men jeg synes, det her er lidt interessant.
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Aug 2020 at 19:42
jeg har hen over sommeren alligevel fået lavet filter og fået prøvet en del ting af. Jeg må erkende jeg har taget for let på det at have perfekt time-alignmed, så jeg får ikke fillerdriver princippet til at fungere, efter det gamle Technics patent som jeg arbejdede efter. Samtidig synes jeg mine basser har alt for lav følsomhed. Jeg fik også leget lidt med noget dæmpning på gulvet, for at se, hvor meget det kunne give, men det er ikke besværet værd! Så længe man kan måle gated eller filtreret.


Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Aug 2020 at 19:50
Anden runde med filter design, vil jeg gå helt i modsatte retning og forsøge, at lade mellemtonen arbejde så bredbåndet som mulig (dermed droppe fillerdriver princippet). Jeg har tidligere brugt den enhed på den måde med succes. Til bas har jeg nu fået fat i et sæt 8" Discovery 4 ohms basser. De bruger jo samme chassis mål så det var en nem udskiftning, og jeg får 5-6 dB mere følsomhed. 



Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Sep 2020 at 20:57
Er du kommet videre med filterforsøgene?
Hvad var problemet med din time alignment, så filler-driver konfigurationen ikke kunne lykkes?
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Sep 2020 at 19:24
Jeg har fået lavet et version 2 filter nu og er begyndt at trimme på det. Jeg skal have dæmpet 5-6KHz området lidt og forlænget mine portrør en del, evt have nye. Det bliver det næste der skal ske. Jeg vidste godt portrørene var for korte, men det var dem jeg havde... 

Det er blevet et ret så traditionel filter nu, med 2. ordens LR delinger ved ca 350Hz og 3400Hz. med mellemtonen i modpolaritet.

Problemet omkring timealignment var bassen ikke er timealignet med mellemtone og diskant. Det er helt nødvendigt. Fillerdriver princippet er jo egentlig bas og diskant som deles som en to vejs, hvor der sker en kraftig udfasning i delefrekvensen og så fylder man "hullet" ud med mellemtonen.
Samtidig manglede min oprindelige bas mere båndbredde opad til. 
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Okt 2020 at 22:15
Lidt videre er jeg kommet. lige nu har jeg to muligheder både med et elektrisk 1 ordens filter og et 2 ordensfilter mellem diskanten og mellemtone, som begge faktisk virker ret godt. De har selvfølgelig lidt forskellige karakter.

Basserne har været sat til en forstærker drevet af en tonegenerator, og er blevet spillet til over noget tid.
Den største udfordring lige nu, er at få bas og mellemtone til, at spille sammen, lige nu timer det ikke helt.

Ellers har jeg sat en lille "kinøjser" diskant bag på højttaleren, som jeg skal prøve og lege med. Det er mange år siden sidst jeg har lavet det. 
Alle enheder skal selvfølgelig have sorte skruer til sidst.




Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Dec 2020 at 20:20
Så blev jeg endelig færdig med filter designet og port trim. Delingerne landede på ca 500Hz og 3200Hz. Jeg er blevet godt tilfreds med lyden, efter jeg fik et par Mundorf Supreme kondensatorer på diskanterne, i stedet for standard SCR typer. Diskanten endte med kun en serie kondensator og lidt dæmpe modstande, der laver i sig selv en lav Q´et 2.ordens afrulning.

Her er simuleringen, nogle vil nok stejle over det lavere niveau op ad til, men det er sådan jeg synes det lyder mest rigtig. Under 2-300hz spiller rummet meget ind på målingen. 




Helt klassisk er mellemtonen i modfase i filteret, men her for at vise udfasningerne er fasen vendt til mellemtonen :




Her er den reelle måling af impedance på systemet. (lilla er uden bag diskant og grøn med) Ja den blev lidt lav med bagdiskanten. Der kommer nok lige serie modstand til den. Jeg bryder mig stadig ikke så meget om, den bagdiskant, kun på enkelte numre er det godt. Så den bliver koblet til og fra med en switch som, man vil.




Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Dec 2020 at 20:24
Her kommer lige målingen på en højttaler på ca 1 m afstand i stuen. Der er målt i en vinkel på ca 20 grader, lige i underkanten af diskant højden.



Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz