Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: Edge coating
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Edge coating

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Edge coating
    Posted: 23 Maj 2020 at 11:20
Jeg synes at læse om en del hype omkring edge-coating på flere fora, er der nogen der har erfaringer med det?

Jeg har selv coated hele membraner for at øge stivheden, sænke FS etc., men jeg har ikke før oplevet at det kunne forbedre en frekvensgang i samme omfang, som Troels Gravesen fremviser:

Hvis det giver så stor forbedring, hvorfor har producenterne så ikke "opdaget" dette?
(Skynd dig at rette "fejlen" Ulrich! Wink)

Hvis der er hold i det, er der så nogen der kender opskriften? Big smile

For Troels Gravesen holder det hemmeligt, så han kan tjene penge på det Ouch

__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Maj 2020 at 17:44
SB bruger da også edge coating, men kun de steder Ulrik finder det nødvendigt, går jeg ud fra. Hvem er bange for et lille dip i frekvensgangen. Det er alligevel et stort kamfilter vi lytter på inden vi er ovre alle refleksioner.

Vedr. Troels er det vel ikke første gang man ser folk tjene lidt lette penge på DIY højttaler folk, så fred være med det.
Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Maj 2020 at 19:36
Edge coating - eller kantsmøring har været brugt næste så længe højttalere har eksisteret tror jeg. Det er jo selvfølgelig en ekstra håndgjort operation, som koster ekstra, som ikke altid er akseptabel kosmetisk. Det kan også give øget uliniaritet i bølgen og helt sikkert højere tab (Rms).
Ofter er der tilført mere gummi i bølgen i overgange mellem membran og bølge, så det kan udgøre det samme som en kantsmøring.

Seas har flere enheder smurt på den måde, f.x  på Scan Speak Elipticor er det tydelig på bølgen, samt Illuminator woofere har det på bagside af bølgen.

For nogen tid siden, var vi tre forum-medlemmer som besøgte Troels Gravesen. I hans kælder havde han sat sat to ens kabinetter op med højttaler frontstof hen over, og vi lyttede på to enheder/kabinetter, som vi skiftede imellem. Der var ikke en smule, men en kæmpe lydmæssig forskel på de to enheder, synes vi. (enkelt enheder uden filter eller andet EQ i kabinetterne)
Efter "blind testen" viste det sig, at være to 4,5" SB Satori enheder, hvor den ene var kantsmurt eller edge coated. Den som var kantsmurt blev ikke opfattet som mindre dynamisk, selv om den målbart sikkert havde større tab. 




Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Maj 2020 at 20:04
Mine små 3" Tang Band til nærmest ingen penge har også smurt kanten af bølgen fra fabrikken.
Det har den ulempe, at halvdelen af bølgen suger støv og skidt til sig.
Den lydmæssige gevinst kan jeg ikke vurdere, da jeg jo ikke har den tilsvarende enhed uden kantsmøring.

Der er vel tale om en simpel massedæmpning af den ulinearitet der opstår i (og bliver udsendt fra) bølgen ved moderate/høje frekvenser.


Jeg tror ikke umiddelbart, der er noget trylleri ved det. Man skal nok bare have fat i noget lim med høj elasticitet og så påføre den rigtige mængde (den optimale masse) jævnt fordelt over hele bølgen. Hvad angår mængden, kan man jo prøve sig frem lidt forsigtigt. Men som Troels også skriver på hans hjemmeside, så er det nok ikke alle enheder, der vinder noget ved den teknik. Det skal jo være et problem, før det kan løses Smile

Videoen her viser en test af lidt forskellige limtyper - og giver et link til køb af "den bedste" lim.


Jeg har ikke selv forsøgt mig med teknikken - og har ej heller testet limtyper.


Edited by Enthusiast - 24 Maj 2020 at 20:09
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Maj 2020 at 20:14
Jeg har også selv eksperimenteret med diverse kant, membran, spider etc. modifikationer.
Men det bliver lidt dyrt i længden og man ender ofte med en enhed som ikke kan sælges igen Unhappy
Jeg har ikke kunne konkludere at det var det værd.

@Hylle
Så din konklusion er at det giver en stor forbedring på Satori?

@Enthusiast
Det er såmænd nemt nok bare at lime løs, men man kan hurtigt ende med usælgelige (og ødelagte) enheder Thumbs Down


__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Maj 2020 at 20:19
Originally posted by daniels

@Enthusiast
Det er såmænd nemt nok bare at lime løs, men man kan hurtigt ende med usælgelige (og ødelagte) enheder Thumbs Down

Ligegyldig hvordan du gør det, ender du nok med usælgelige enheder - men ikke nødvendigvis ødelagte. Hvis du har planer om at videresælge dine enheder, skal du nok lade helt være med at modificere på dem.
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Maj 2020 at 20:27
Originally posted by Enthusiast

Originally posted by daniels

@Enthusiast
Det er såmænd nemt nok bare at lime løs, men man kan hurtigt ende med usælgelige (og ødelagte) enheder Thumbs Down

Ligegyldig hvordan du gør det, ender du nok med usælgelige enheder - men ikke nødvendigvis ødelagte. Hvis du har planer om at videresælge dine enheder, skal du nok lade helt være med at modificere på dem.

Jeg gør i hvert fald ikke noget før jeg har hørt om det er værd at have usælgelige enheder bagefter...

Kan jo altid lave dem trådophængte og sælge dem som Duelund moddet Sleepy
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Maj 2020 at 09:10
Edge coating (eller kantlimning/kantsmøring på dansk) har været brugt lige så længe, som man har lavet højttalerenheder (Scan-Speak har brugt det siden 70'erne). Der er intet nyt, hemmeligt eller forunderligt ved det. Det er almindeligt brugt på skumophæng (vi bruger det på SB12NRXF, og på den kommende SB20 fuldtone), og jeg brugte det selv på 12M gummibølgen på Scan-Speak, som også bruger det på nye(re) enheder i dag. Det er i dynamisk henseende ikke ubetinget en fordel at bruge det på enheder, der skal bevæge sig mere end ganske lidt - men det kan gøre en steady-state frekvensrespons rigtig flot at se på (og frekvenslinearitet er selvfølgelig heller ikke uden betydning, så jeg underkender ikke tricket). Den nemme måde at slippe af med kantresonansen (dykket) er at erstatte lavtabs-gummiet med højdæmpet butylgummi (som kan være lige så blødt og bevare en lav Fs på enheden). Så måler det super pænt - til gengæld mister man i tydelig hørbar grad mikrodynamik (detajler, luft, udklingning...). Med kantlimning kan man tilføre dæmpning i overgangen mellem membran og bølge og samtidig bevare lavt tab/hysterese på selve vulsten af bølgen. 

Grundlæggende er det enormt nemt helt at undgå dykket på frekvensgangen ved brug af lavtabs-gummi uden af skulle kantsmøre. Det kan klares med en stejlere membrangeometri og/eller et stivere membranmateriale. Et eksempel herpå er SB17MFC, som går glat igennem det problematiske område på trods af den bløde højdæmpede PP-membran i kombination med lavtabs-gummi. Det ser man sjældent fungere, og traditionelt har man da også brugt højdæmpet gummi i kombination med den type membraner. Her handler det alene om membrangeometri (geometrisk stivhed) og tilpasning til bølgen med en lille runding i overgangen. Udfordringen er at bevare båndbredde og kontrol over opbrydningsområdet. Hvis man fx brugte en konisk alu-membran, så ville man ikke se skyggen af kantdyk, og den medfølgende pukkel af 2. harmonisk forvrængning ville være pænt dæmpet. Til gengæld ville båndbredden ikke være ret imponerende for en enhed af en given størrelse, og man ville have en enkelt meget kraftig resonans/opbrydning. På en enhed som fx MW16 har vi valgt af prioritere båndbredde og egenskaberne i øvre mellemtone. Det kræver en relativt flad membran (og en ikke alt for stor/tung bølge, som af hensyn til mikrodynamikken skal have lavt tab). Det valgt kompromis (og der er ALTID et kompromis) giver til lille dyk i 1 kHz området. Kantsmøring af sådan en bølge ville gøre den stærkt asymmetrisk i sin bevægelse, da den indre del af vulsten afstives. Desuden er gummi noget skidt at lime på (særligt med de lime, der virker godt til dette formål - men der findes en enkelt eller to, der med rimelighed kan klare opgaven. Med skum er det anderledes nemt). På enheder, der decideret skal kunne bevæge sig (som fx en bas-mellemtone - i modsætning til en ren mellemtone), kan limen men tiden gå løs (den "peel'er" p.g.a. de gentagne bevægelser) - og den kan tillige tørre ud, hvilket ikke gør situationen bedre.   


Edited by USXX - 25 Maj 2020 at 09:17
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Maj 2020 at 10:43
Ja, der er fordele/ulemper ved det meste Smile

Jeg tænker også at piller man ved kanten, så ændrer man den linearitet (og alle de andre mål) som producenten har prøvet at opnå. Så det kan jo også gå helt galt, hvis man gør det forkert.
En simpel frekvensmåling vil heller ikke vise det fulde billede af hvad der sker.

Purifi Audio er gået lidt utraditionelt til værks med deres kantophæng.
http://purifi-audio.com/transducers/

Audio Technology har også en særlig mellemtone enhed-udgave af deres C-Quenze, som jeg selv brugte i nogle tidligere højttalere. Så vidt vides var det en almindelig C-Quenze med et andet kantophæng, der også begrænsede xmax.
Alm:
Midrange:

Det er altid sjovt at modde, men det kan blive dyrt at gøre sig erfaringer Unhappy
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Maj 2020 at 20:31
Jeg ville helst undgå at skrive min mening om de to enheder, da lyd jo er subjektiv, men ja i det tilfælde ville jeg foretrække den med kantsmøring, jeg synes den lød klart mere åben og detaljeret, og mindre mumlende i mellemtone/nedre diskant. Til gengæld, nu "stak" den lidt af i toppen af frekvensområdet, men det ville blive lagt ned med filteret og så samlet set, tror jeg det vil være den enhed jeg ville foretrække.

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz