Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: Valg af enheder
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Valg af enheder

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
Clploug View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 16 Maj 2009
Location: København
Online Status: Offline
Posts: 72
  Quote Clploug Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Valg af enheder
    Posted: 23 Nov 2009 at 19:49
Hej Folkens.

Nu kribler det lidt i DIY-fingrene igen og jeg har lidt tid tænk på en bestemt højttaler, som jeg godt kunne tænke mig at lave noget lignende.

Højttaleren er fra Artcoustic, mere specifikt der dfc150-36 model.

Jeg synes at designet er rigtig lækkert, men det er også med til at give nogle udfordringer for valg af enheder.

Jeg har tænkt at de skal bruges i et surround setup og det skal jo helst være en højttaler med en vis pondus, derfor har jeg kig på denne model, hvor der er lidt flere enheder i.

først havde jeg kig på 4 stk af SB-6, men det ville kræve et kabinet på 101L hvilket nok er lidt i overkanten.

Så læste jeg noget om at producenten selv bruger slaver for at få den dybe bas med.

Min første tanke er at kabinettet bliver omkring 50L, dog med mulighed for at gøre det større og mindre.

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre jeres tænker og især om i har nogle gode ideer og forslag til både valg af enheder og løsninger.

På forhånd tak.

 - Christian
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Nov 2009 at 19:59
4stk SB Acoustic 6 i serie/paralel kan godt gå i 50 litter, jeg kan få dem til at ramme et f3=59Hz med en port afstemt efter 41Hz. Går ud fra den skal kører sammen med en sub.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Nov 2009 at 20:03
Hey,

En slavebas er det samme som en port. 
Back to Top
Clploug View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 16 Maj 2009
Location: København
Online Status: Offline
Posts: 72
  Quote Clploug Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Nov 2009 at 20:15
Tak for input.

Lækkert at vide at en slavebad giver stortset samme funktion som en port.

Jo, de skal spille sammen med en sub, så de dybe frekvenser er ikke så vigtige her.

Grunden til at jeg nævnte slaven, var fordi man så kunne nøjes med mindre kabinet.
Men hvis i mener at 4 SB-6 vil fungere fint i 50 L, så er det nok det jeg vil gå efter.

Sig endelig til, hvis i har andre input! Smile




Back to Top
Baby Strong View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 19 Feb 2009
Location: Grænsen
Online Status: Offline
Posts: 90
  Quote Baby Strong Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Nov 2009 at 22:02
Hej.

Sweet, det bliver da en af de større. Hvilken diskant skal den have ?
Back to Top
Clploug View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 16 Maj 2009
Location: København
Online Status: Offline
Posts: 72
  Quote Clploug Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Nov 2009 at 06:45
Ja, men må jo prøve at presse citronen nu, hvor WAF er forholdsvis høj Wink

Umiddelbart havde jeg tænkt mig at bruge XT25, da jeg har prøvet at bruge den før. Men jeg er åben for foreslag.

Jeg har tænkt at det skal være en WWTWW konstruktion, men jeg ved ikke helt om det skal være en ren 2 vejs eller om man skal lave det til en 2,5 vejs. Hvad er jeres tanker om det?


Edited by Clploug - 24 Nov 2009 at 14:29
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Nov 2009 at 08:31
Uden at være verdensmester i valg af enheder, så ville jeg dog vælge en anden diskant end xt25 af hensyn til spedningen. Jeg mener det er max vigtigt at en center har god spredning, og her exelerer xt25 bestemt ikke! Kører selv med enheden hjemme, og synes egentlig at den er rimelig god til det meste, men det høres tydeligt at niveauet falder opefter jo længere man bevæger sig ud af sweet-spot.
 
Jeg ville vælge en god dome. Hvis det absolut SKAL være en ringradiator, så skulle de nye fra SB være bedre mht. spedning, da de er konstrueret uden faseplug. Har dog ikke hørt enheden, så aner ikke hvordan den spiller.
Back to Top
Clploug View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 16 Maj 2009
Location: København
Online Status: Offline
Posts: 72
  Quote Clploug Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Nov 2009 at 09:22
Tak for inputtet Frima, det havde jeg jo slet ikke tænkt på Smile

Det skal nødvendigvis ikke være en ringradiator, så det kan være at jeg skal på gik efter en god dome til projektet.

Er der nogen der har forsalg til om det er mest hensigtsmæssigt at lave den, som en 2 eller 2,5 vejs?
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Nov 2009 at 09:39
Har du overvejet 3-vejs?
SB's 4" kunne være en oplagt kandidat som mellemtone enhed. Jeg ved dog ikke hvordan den lyder.
 
Hvis du kigger efter en god dome speaker, så burde du overveje denne: http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/d2604-833000.pdf
 
@Friman: Er du sikker på, at det er den manglende phaseplug, der giver den bedre spredning?
Back to Top
Clploug View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 16 Maj 2009
Location: København
Online Status: Offline
Posts: 72
  Quote Clploug Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Nov 2009 at 11:55
Næh, jeg har faktisk ikke overvejet 3-vejs.

Mest fordi det skulle være en forholdsvis simpelt og billig konstruktion og fordi jeg stadig er meget novice inden for opbygning af delefilter.

Men det er bestemt heller ikke udelukket. Kan du fortælle mere, hvorfor du ville vælge en 3-vejs konstruktion?
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz