Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmÃ¥l
  New Posts New Posts RSS Feed: bygge subwoofer ind i væggen
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


bygge subwoofer ind i væggen

 Post Reply Post Reply
Author
Message
henningdalgaard View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 07 Feb 2020
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote henningdalgaard Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: bygge subwoofer ind i væggen
    Posted: 11 Mar 2020 at 13:01
Hej alle kloge mennesker:-)
Jeg har en hjemmebio i kælderen hvor der er et hulrum i en gammel ydervæg (der har siddet et vindue tro jeg) 
Jeg skal i gang med en renovering af rummet hvor der kommer 30mm isolering og 25mm troldtekt pÃ¥ væggene. I den forbindelse, kunne jeg kunne godt tænke mig at bygge en sub ind i hulrummet - eller 'placere' en subwoofer i noget af hulrummet for at frigøre noget plads, da pladsen alligevel ikke kan bruges til andet - størstedelen af hullet er dækket af lærred. I kan se ca mÃ¥l her pÃ¥ tegningen



Jeg behøver ikke udnytte hele hulrummet. Der er vel ca 250 liter hvis jeg ikke regner forkert minus en smule hvis jeg læger en smulle lydisolering på bagvæggen i hullet.

Jeg har købt 2 stk ScanSpeak Discovery 30W/4558T  der vil blive trukket eksternt af en Behinger Inuke 6000, da jeg har den i forvejen til at trække mine to buttkickere pÃ¥ den ene kanal. 

Jeg er helt grøn i selvbyg, og aner intet om at udregne den korrekte størrelse pÃ¥ kassen eller port etc. - sÃ¥ hvordan ville I gribe det an? Da jeg er helt grøn er det vel nemmest med en lukket konstruktion uden porte? Og jeg har masser af power i Inuke 6000 (selv om den trækker buttkicker ogsÃ¥). Eller ville I sætte en port i med en prop, sÃ¥ jeg har begge muligheder?

Nogen der kan hjælpe med gode råd og evt hjælp til at lave den rigtige størrelse på kassen og evt porte.

Konstruktionen bliver jo en smule 'flad', altså ikke så dyb, men meget bred og høj. Skal den stives af, eller kan jeg nøjes med bare at lave en almindelig kasse hvis den er af tyk MDF plade?

Da jeg regner med at bygge troldtekt henover kassen er jeg måske nødt til at trække de to drivere lidt frem ved at de enten sidder i en lille kasse oven på den store kasse eller at jeg laver en meget tyk frontbaffle på det område hvor de to basser skal sidde. Ellers kommer driverne til at sidde for langt inde i væggen, nå der kommer isolering og troldtekt hen over den flade hvor kasse sidder. Hvordan vil I gribe det an?

Jeg hÃ¥ber I kan hjælpe med lidt input. Jeg vil helst bare have anvisninger til at bygge kassen og undgÃ¥ diverse udregninger. 
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Mar 2020 at 21:54
Der er vist gået tidlig sommerferie i forum her.

Jeg ville mene, du får det bedste resultat med den enhed i et lukket kabinet. Det egner den sig godt til.

Den enhed skal heller ikke have så stort et volumen, så det vil blive svært at lave et portet kabinet, da porten dermed skal være meget lang.
Slavebas enheder (passive radiator) kunne være løsningen, men det fungerer ikke rigtig, når du kun har 1 sideflade at montere alle enhederne i.

Giver du den et lukket kabinet på ca. 55 liter (per enhed), rammer du i omegnen af det, man kalder en Butterworth afstemning.
Det er en meget brugt afstemning.

Jo mindre volumen, jo mere tør (hård) bliver bassen og jo mere kompression får du på bagsiden af membranen. Det er ikke nødvendigvis godt.

Et lidt større volumen giver mindre kompression bag enheden, men til gengæld en lidt mindre kontant respons.

Jeg benytter selv samme Discovery sub - blot i 10" varianten (26W/4558). Jeg har min i lukket kabinet, der er marginalt større end en klassisk Butterworth. Jeg bruger den kun til musik og her gør den det rigtig godt.

I ovenfor nævnte afstemning med 55 liter får du -3dB ved 36-37 Hz.
Benytter du DSP i systemet, kan du med fordel løfte bunden lidt. Så går systemet fint ned til 30Hz eller derunder.

Mht. kassens dimensioner, så ville jeg anbefale, at du laver separate kamre til de to enheder. På den måde kan du undgå problemer med stående bølger, der ellers kan opstå i et stort kabinet. En stående bølge i kabinettet kan "suge" energi ud af enhedens respons i det område, hvor du skal bruge den. Så det skal du helst undgå. Opdeling i separate kamre stiver samtidig den samlede kasse af, hvilket er en anden fordel.


Edited by Enthusiast - 18 Mar 2020 at 21:55
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Mar 2020 at 09:21
Nå, nu har jeg regnet lidt på det med de stående bølger.
Det bliver nok ikke noget problem, så længe du bare skal bruge enheden som subwoofer.

Ved et kabinetvolumen på 110 liter, har jeg regnet med en "højde" på kabinettet på 95 cm.
Her får du en stående bølge ved ca. 185 Hz. I simulering påvirker denne resonans (stående bølge) enheden ned til ca. 160 Hz og op til ca. 250 Hz.

Så længe du holder dig i sub-området, vil det ikke blive et problem.

Men argumentet med at opdelingen stiver kassen af holder stadig. Afstivning kan selvfølgelig også laves på andre måder.
Back to Top
henningdalgaard View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 07 Feb 2020
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote henningdalgaard Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Mar 2020 at 11:01
Hej Enthusiast

Det er fantastiske input - mange tak for din tid. Jeg prøver at kigge pÃ¥ det. 
Vil nok gå efter ét kammer og afstivning.
Skal man trække de liter fra der bruger til dæmpning, hvis jeg beklæder den med skum inden i?
Mvh.
Henning
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Mar 2020 at 20:28
Jeg antager, at du vil drive enhederne med den ene kanal fra din iNuke forstærker. Dermed vil du skulle serieforbinde enhederne, for at undgå alt for lav-impedant belastning.

Jeg antager samtidig, at du vil benytte lav-pas filteret i forstærkeren, eller en DSP - altså ikke noget passivt delefilter.

Med de antagelser vil du, efter beregning pÃ¥ Speakerbuilder Pro, ramme en Butterworth afstemning med et samlet volumen pÃ¥ knapt 100 liter. 

Til subwoofer brug vil du ikke skulle bruge så meget dæmpning. Lidt skum vil nok være fint.
Jeg har selv pyramideskum pÃ¥ 3 af de seks indre flader i min subwoofer. 

Jeg mener nok, at skummet fortrænger (mindsker) det akustiske volumen. Men måske ikke i 1:1 forhold. Det kan andre måske bedre kloge sig i?
Da der er tale som relativt små mængder skum, ville jeg ikke tro, at du behøver at korrigere 100% for det.

Afhængig af hvordan du laver din afstivning, så vil du nok skulle korrigere for det volumen, afstivningen fortrænger.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz