Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet beregninger
  New Posts New Posts RSS Feed: Sb Acoustics Rinjani Be
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Sb Acoustics Rinjani Be

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message Reverse Sort Order
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Sb Acoustics Rinjani Be
    Posted: 24 Feb 2020 at 09:41
Hej

Jeg har oprettet en ny tråd i DIY sektionen som jeg henviser til.

Mvh Hans
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Feb 2020 at 09:12
Hej

Jeg syntes ikke den originale hvide bundplade gør noget godt for hverken designet eller lyden. Og ja, der er ret stor forskel på lyden!!









Mvh Hans

Edited by Hansmlauridsen - 21 Feb 2020 at 09:17
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Feb 2020 at 09:00
Hej

Det lyder som en aftale.

Dog vil jeg “spitze” dem helt op med kabling, terminaler, fødder og internt dæmpning. For de fortjener virkeligt det bedste!!

Har lyttet et par dage på dem og de er ubetinget den bedste højtaler i 2,5vejs med 6” enheder jeg har hørt. Selv på trods af det med afstanden til bagvæggen. Hvilket jo mere er mit lokales fejl en højtaleren.

Er dog i tanke om at mange vil bruge dem i et for svagt hi-fi setup pga den billige pris på højtalerne. Der hvor jeg hentede dem spillede de ikke super godt, hvilket også var grunden til at jeg fik dem til 10k(billigt!!)

Her hos mig på et større AVM setup er de utrolige gode, og slår mine Monitor Audio Gold300g5 med banelængder. Bassen er selvfølgelig kraftigere og går dybere på de store Monitor Audio.

Når de er helt opgraderet tager jeg dem med ud. Måske de endog måler anderledes med alle dimserne. Beholder delefiltrets værdier, blot bedre komponenter.

Fødderne har jeg lavet. Ren Aluminium med Isoacoustics Gaia.!

Mvh
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Feb 2020 at 08:15
Jeg synes, du skal fortsætte med at lave (og lade dig begejstre af) højttalere Smile

Du kan jo slæbe en højttaler med herud på et tidspunkt - så kan vi lave en kontrolmåling af porten.
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Feb 2020 at 18:51
Hej

Det vil jeg nu bestemt heller ikke bede dig om! Troede blot svaret var ret simpel, igen bliver mine evner dog groft overhalet.
Måske jeg bare skal holde mig til Jord og beton..
Vinen får du dog alligevel for svaret ved lejlighed👍🏽

Mvh Hans
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Feb 2020 at 14:32
Ja, kobling/afkobling til gulvet kan betyde meget for stramhed i bassen.

Sagen er, at rundingen (endestykket) på porten har en betydelig længde her (over hvilken mundingsarealet gradvist ændrer sig). Det er ikke svært at simulere, og i udgangspunktet er det også bare en rotationssymetrisk 2D-model, der skal til (hvorimod en nøjagtigt sammenligning med de to oprindelige porte i det aktuelle kammer vil kræve en 3D-model) - eller en transmissionslinjemodel med tilstrækkeligt mange små elementer. Jeg vil skulle gøre det i min fritid, og der har jeg andre prioriteter. En dag bør man jo nok sætte sig ned og lave en simpel tilnærmet model for sådan en (stor) flare, men det bliver altså ikke lige nu.
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Feb 2020 at 13:13
Hej

Så forståeligt, men tak for de svar du er kommet med.

Og her gik jeg og troede en basport ikke var andet en et rør.,

Jeg har lavet en ny bundplade i Aluminium med Isoacoustics Gaia afkobling her til formiddag. Det har faktisk taget en del af bulderet og balanceret det lidt mere. Noget strammere bas, men det er samme oplevelse jeg har haft på alle de højtalere jeg har monteret de desværre svine dyre fødder under.

Jeg laver en ny tråd hvor jeg viser billeder.

Mvh Hans
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Feb 2020 at 12:26
Så mangler vi bare at kende dybden på recessen (J-målet er jo inkl. recess, hvor porten går ind i).

Anyway, hvis jeg skal regne præcist på det med mundinger (flares), så skal jeg lave en 3D-model til simulering for at kunne bestmme den effektive længde, og det får jeg ikke lige gjort. Start med at lave porten lidt for lang - så kan du let trimme (hvis du har mulighed for at måle, er det nemt at ramme den samme tuningsfrekvens - men hvis du alligevel foretrækker en lidt anden tuning, må du lyttetrimme under alle omstændigheder).


Edited by USXX - 20 Feb 2020 at 12:26
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Feb 2020 at 09:35
Hej

Puuhhhh, se det er derfor dette Forum er guld værd. En normal begavet mand som mig har jo ikke en kinamands chance for at gennemskue det der.

Her er data på en model jeg kunne bruge. Det er data i første linje.




Mvh

Edited by Hansmlauridsen - 20 Feb 2020 at 09:37
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Feb 2020 at 07:47
De bruger rask væk 3" og 70 mm i flæng. Det er ikke i nærheden af at være det samme, så er det 3" (=76.2 mm) eller er det 70 mm - og er det indvendig eller udvendig?




Edited by USXX - 20 Feb 2020 at 07:50
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz