Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Basser spiller ikke
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Basser spiller ikke

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
SWULP View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 02 Aug 2009
Location: Ølstykke
Online Status: Offline
Posts: 34
  Quote SWULP Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Basser spiller ikke
    Posted: 07 Dec 2019 at 16:49
Hej 

Byggede for en del år siden en 3-vejs højtaler, med god hjælp fra ham_den_lange og syncronic. Basserne i den ene side er stoppet med at spille. Der er separat delefilter hertil, tilsluttet en biwire terminal.

Jeg total grøn i fejlfinding. Er der nogen der kan hjælpe mig hvor jeg skal starte? - Jeg har et multimeter, men ved ikke hvordan jeg bruger det.

Mvh
Thomas aka SWULP
/SWULP

Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Dec 2019 at 12:50
Er det begge basser, der er holdt op med at spille (samtidig)? I så fald er det sandsynligvis ikke enhederne, den er gal med. Kører du blot biwiring eller biamping? Hvis det blot er biwiring, og diskant og mellemtone fortsat spiller, så er det heller ikke forstærkeren, der er problemet (det kunne være tilfældet ved biamping, hvor du så kunne prøve at bytte om på kanalerne og se, om problemet flyttede med eller bestod i samme side). Der er nok tale om en afbrydelse et eller andet sted. Det kan være fx en løs bøjle på biwire terminalen (den er der selvfølgelig ikke, hvis du rent faktisk udnytter biwire-muligheden) eller en kold lodning, der er hoppet af et sted.

Start med at frakoble højttalerkablerne på højttaleren og fjen bøjlerne på biwire-terminalen, hvis de er monteret. Indstil multimeterets drejeknap på den laveste værdi på Ohm-området. Hold spidserne af målepindene sammen og aflæs værdien (ideelt er den nul, men det er den ikke i virkeligheden p.g.a. målemetoden og modstanden i prøveledningerne) - den vil nok vise 0.5-1 ohm (den bør ikke vise mere - ellers vrik/drej lidt med ledningerne og prøv igen). Når dette er bekræftet ok, så måler du modstanden i bassektionen alene ved at holde en målepind på hver terminal (+ og -). Hvis du får en aflæsning under 10 ohm, så er ingen afbrydelse, men hvis displayet er blankt eller viser en streg (-), så er det tegn på en afbrydelse (prøv evt. et højere måleområde først). Hvis der er en afbrydelse i kæden, så er der jo ikke andet at gøre end at gå netværket efter. Start fx med at pille terminalen ud og tjek, om alle ledninger stadig er solidt loddet på. Næste skridt (hvis nødvendigt) vil så være at pille en basenhed ud (start med den nederste, så du også kan komme til filteret) og tjekke forbindelserne på terminalerne samt lodningerne på filteret.


Edited by USXX - 08 Dec 2019 at 12:55
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Dec 2019 at 12:54
Tjek også lige (i tilfælde af biwiring), at kablerne er ordentligt tilsluttet på forstærkeren, inden du går i gang med at pille det hele fra hinanden.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Dec 2019 at 12:58
Målemetoden kan ikke bruges til at tjekke gennemgang i filteret til diskant eller mellemtone (hvis denne er filtreret nedadtil), da der sidder en eller flere kondensatorer i serie i signalvejen.
Back to Top
SWULP View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 02 Aug 2009
Location: Ølstykke
Online Status: Offline
Posts: 34
  Quote SWULP Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Dec 2019 at 17:16
Jeg forsøgte at måle på delefilteret i går aftes, og endte med at tage den ene bas ud. 
Jeg har målt på + og -, med laveste modstand på multimeteret. Det registrerer ingenting. Jeg har sat et 9-volts batteri direkte på bassen, og der er ingen udsving overhovedet.
Kan jeg konkludere enheden er død?
/SWULP

Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Dec 2019 at 18:53
Ja, den er død Unhappy
Back to Top
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
  Quote Mik112 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Dec 2019 at 20:20
Tjek lige at begge ledninger fra pappet har forbindelse til selve loddeterminalerne bag på enheden,
dvs. mål længere oppe... Men død er den nok.
Back to Top
SWULP View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 02 Aug 2009
Location: Ølstykke
Online Status: Offline
Posts: 34
  Quote SWULP Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Dec 2019 at 21:06
Nå men så skal jeg bare have 2 stk nye (eller næsten nye) 18W/8531G00. - Er der nogen der det til salg?

/SWULP

Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Dec 2019 at 08:30
Du har 2 x 18W/8531 pr side. Du siger, at basserne i den ene side ikke spiller. Det vil altså sige, at den anden enhed heller ikke spiller - har du tjekket denne også? Bare fordi den ene er afbrudt, burde den anden jo fortsat spille (omend delt forkert, da belastningsimpedansen på filteret er fordoblet), medmindre den har lidt samme skæbne.

Ser spolerne brændte ud (det tænker jeg ikke)? Hvis ja, så er det nok kun et spørgsmål om tid, før enhederne i den anden side ryger. Hvis de ikke er brændte, så er det to steder (foruden lodningen ved terminalen, som Mik112 påpeger - men det er erfaringsmæssigt næppe her, problemet ligger). Enten er spoletråden klippet over i bunden (dvs. den nederste vinding). Det kan ske, fordi spolen på denne enhed kan komme ud af luftgabet og ramme kanten på vej tilbage, hvis den har været trukket skævt (det sker let i yderpositionen, fordi krafterne aldrig vil være 100% ens hele vejen rundt). Det er set på denne enhed før, hvis den har fået tæsk. Anden mulighed (som med lidt held kan repareres) er, at spoletråden/lodningen er afbrudt inde i selv aflastningen på bagsiden af membranen (sammenføjningen af spoletråd og litze er limet til membranen og dækket yderligere af dæmpende/beskyttende lim). Det sker sjældent - men det sker (jeg har aldrig helt fundet ud af hvorfor). Hvis det er tilfældet, kan du prøve at holde en bred varm loddespids på et stykke tid. Limen bliver ganske vist lidt sveden, og måske lugter det lidt, men det får loddetinnet til at smelte ud, og det kan med held genskabe forbindelsen, hvis altså bruddet er her.
Back to Top
SWULP View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 02 Aug 2009
Location: Ølstykke
Online Status: Offline
Posts: 34
  Quote SWULP Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Dec 2019 at 20:29
Jeg har kun haft den ene bas ude.
De har fået tæsk.
Der er intet at se på spoletråden.
Når jeg ser direkte ind på bagsiden af enheden er det som om at hullet i magneten ikke er helt centreret.

Jeg tager den anden enhed ud en af dagene, og undersøger den nærmere.

Tusind tak for hjælpen USXX og MiK112 Smile
/SWULP

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz