Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: 2 vejs Dipole ht (Scan-Speak / Vifa)
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


2 vejs Dipole ht (Scan-Speak / Vifa)

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Message
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 2 vejs Dipole ht (Scan-Speak / Vifa)
    Posted: 20 Nov 2019 at 17:34
Op til sidste julefrokost prøvede vi at lave en udfordring med, at lave en 2 vejs dipole højttaler, med mindst en 10" woofer, som den ene enhed. Så lå det i luften, at man skulle forsøge, at bruge hvad man i forevejen har på lager. Jeg er nu kommet igang med sådan en højttaler, om jeg når færdig til dette års julefrokost.... mmmm vides ikke... Smile 

Inspirationen til den lidt udsædvanlige bestykning fandt vi på diyaudio.com

I mit tilfælde bruges en Scan Speak D3806 som diskant og en 12" vifa M30 prototype jeg lavede for mange år siden til Dipole brug. Enheden udstråler oldtimer, ucoated tynd papir membran, den har skumbølge, 8ohm, 92db følsomhed. FS på 26Hz og et QTS på 0,5

Kabinet rammen måtte derfor også gerne se vintage ud. Den anderledes form er også kommet frem efter brugen af edge programmet, for at se hvor diskanten burde have gode forhold på frontpladen. Ellers er det tænkt at den skal stå på 50cm høje stands.

Kabinet materialet er birkekrydsfiner. Her kommer lidt bygge billeder :





Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Nov 2019 at 17:43
Her lidt flere billeder, en lille plade er sat på bagsiden, i bunden, hvor det er tænkt der skal sidde stik i. Det hele er pudset ned nu, og olieret med hvid olie, så man stadig kan se birkefineren tydelig igennem. På det nederste billede, er overskydende olie ikke poleret af endnu.







Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Nov 2019 at 08:52
Thumbs Up Jeg er overbevist om, at den er spilleklar til julefrokosten Wink

Spændende om/hvordan siderne kommer til at påvirke lyden (kasseklang?).

Back to Top
DannerD3H View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 25 Sep 2018
Online Status: Offline
Posts: 127
  Quote DannerD3H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Nov 2019 at 11:21
Uuuh ja Usxx! Jeg gad godt høre noget OB! :D
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Nov 2019 at 14:43
Ja, vi må se hvordan det bliver, om det giver en hul lyd fra bagside udstrålingen, for jeg har netop forlænget siderne noget. I forhold til inspirations højttaleren fra diyaudio.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Nov 2019 at 20:30
Det ser godt ud Thumbs Up

Spændende konstruktion.
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Nov 2019 at 22:46
Fedt Thumbs Up
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Dec 2019 at 17:22
Så kom jeg da et lille nøk videre. enhederne er sat i med skum pakninger mellem chassis og "kabinet". Med ledninger på enhederne så må vi se hvornår der skal laves filter!


Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Dec 2019 at 08:58
Originally posted by Hylle

Så kom jeg da et lille nøk videre. enhederne er sat i med skum pakninger mellem chassis og "kabinet". Med ledninger på enhederne så må vi se hvornår der skal laves filter!

Inden d. 18/1 Wink
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 621
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Dec 2019 at 12:28
Vi laver da bare et filter på dagen - det bliver sjov  Big smile
Jeg har alt mit udstyr med, så vi kan snildt få dem i sving Thumbs Up

Jeg har også en fin ældre Maratnz PM'er, som kan bruges til at trække dem passivt, hvis nogen gider tage diverse stumper med til det - hvis det er  Smile


Edited by Digital_thor - 23 Dec 2019 at 12:30
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz