Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: 2 vejs Dipole ht (Scan-Speak / Vifa)
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


2 vejs Dipole ht (Scan-Speak / Vifa)

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Message
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 2 vejs Dipole ht (Scan-Speak / Vifa)
    Posted: 23 Dec 2019 at 19:44
Ulrik, jeg er glad for du ikke har skrevet årstal på LOL
God ide, Thor, så er der en god backup plan der!
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Dec 2019 at 22:34
Du er ikke den eneste, der ikke er færdig Allan. Vi må gå ind i en slutspurt
Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Dec 2019 at 09:30
Spændende Hylle. 
Jeg glæder mig til at høre det færdige resultat :) 
Brian, hvad er det nu du arbejder på? 



Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Dec 2019 at 14:29
@Rune: Det er 2 dogme 2-vejs projekter, bygget af forhåndenværende stumper. Et i basreflex, som der er billede af i julefrokosttråden - jeg er ikke nået videre, og en køkkenhøjttaler, den er der ingen billeder af, og det kommer der heller ikke, hvis ikke jeg når at få den til at spille. Glædelig jul lige om lidt :-)
Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Dec 2019 at 16:33
Ok, spændende Brian! vildt så meget energi du har, med alle de projekter du holder i luften. Hvad med dig Rune, jeg kan jo ikke forestille mig du ikke har noget med til julefrokosten :-) 
- ja, Glædelig jul lige om lidt !!

Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Jan 2020 at 19:23
Jeg har lige fundet ud af den ene af mine diskanter er defekt, den har nærmest ingen resonance peak på impedans målingen. 

Ellers lavede jeg filter til den anden komplette højttaler i jul. 4 ordens ved 1400hz, det viser helt sikkert potentiale i mellemtone og diskant, men selv om jeg måler fuld niveau til 35hz mangler der meget bund i musikken. Flytter, man måle mikrofonen frem og tilbage i forhold til højttaleren, svinger det helt vildt om man har output eller ej, og hvor jævnt et niveau man har. Men det er sjovt, at opleve 8 tals udstrålingen i bassen, som man nemt fornemmer når man går rundt om den.
Det kan godt være udfordringen blev for stor alligevel....

Indtil videre er projektet sat på hold.


Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Jan 2020 at 14:27
Det kunne lyde som om, at det er olien, der har sat sig en smule - i givet fald skal den bare motioneres lidt (sweep omkring eller lidt under resonansfrekvensen - når den bliver varm, flyder olien igen). Alternativt kan det være, at spolefoliens ender rører ved hinanden og skaber en (delvis) kortsluttet vinding, der så virker som "magnetbremse" (denne defekt burde dog have fået enheden til at falde fra i kvalitetskontrollen, og det er usandsynligt, at denne fejl vil opstå af sig selv på et senere tidspunkt).

Edited by USXX - 02 Jan 2020 at 14:28
Back to Top
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 166
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Jan 2020 at 19:11
Spændende, men også lidt at spænde ben for sig selv, med 10" på bassen. Jeg har før kørt med 4x10" per side og det går lige. Pt er det 15" med meget lang vandring og det er også fint til almindeligt behov, og lidt over. Vinger giver ikke kasse lyd til bas, men da du deler ved 1400 Hz tror jeg du får problemer. Der kommer er resonans som skal dæmpes (meget). Jeg deler under resonans, da jeg kører med 7" fuldtone (og en lille AMT diskant over 5 Khz). Lige nu har jeg et prøve set-up, hvor bassens vinger desværre også agerer vinger for fuldtonen, og det er ikke super godt. Resonansen lyder ikke godt, men bassen skal have vinger, efter min mening. 

Du kan lege lidt med bassen udstrålingsmønster, ved at putte fyld i den åbne kasse. Derved kan du får mindre udstråling bagtil og lidt bredere foran.


Edited by Kjeldsen - 02 Jan 2020 at 19:12
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Jan 2020 at 19:58
Det var også min første tanke med olien nok var stivnet, men der er ingen olie i overhovedet! Jeg kan se det heller ikke bliver nævnt på Scan Speaks datablad. Den virker ellers sund inden i... Den anden måler med en høj impedans peak, så den har heller ingen olie i. Jeg troede faktisk også den model havde olie i. Til gengæld sidder der et stykke skum limet hen over hullet i polstykket, det virker lidt "ældet". Jeg skal lige have åbnet den anden diskant og sammenlignet.

Kjeldsen, det er en 12" Vifa bas, og ja det var meningen, at spænde ben for sig selv og gøre det til en udfordring... 
Back to Top
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 166
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Jan 2020 at 20:11
Sorry, jeg så kun teksten "Max 10" "
12" et par gode vinger og dæmpning, så burde der nok komme rigtig god bas.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz