Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Lille tovejs med costum Waveguide
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Lille tovejs med costum Waveguide

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Message
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 832
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lille tovejs med costum Waveguide
    Posted: 22 Dec 2019 at 20:20
Fronten har været et stort arbejde at nå i mål med. Resultat er jeg dog blevet rigtig godt tilfreds med. For at undgå at enhedens ophæng støder på frontstoffet, måtte jeg sænke enheden dybt ned i fronten og lave en passende ramme til den. Rammen fastgøres med 4 neomagneter, som jeg havde liggende:

Købte en stump affaldstræ i Bauhaus for en slik. Lige akkurat bredt nok:


Nu jeg var i gang, lavede jeg et par ekstra, skulle jeg lave en fejl undervejs:





Det passede heldigvis perfekt! Som det også kan ses på billedet, har jeg rundet kanterne, så enheden ikke "ser" nogen hårde kanter: 


Udskæringen til WG'en er gjort i frihånd. Det blir bare ikke perfekt, men det gør ikke noget, fordi det bliver skjult fuldstændig af frontstoffet. Som man også kan se på billedet, er kanterne på fronten afrundet med overfræser:



Som det også kan ses på ovenstående billede, har jeg på bagsiden af fronten dels monteret "møbelskruer/indslagsmøtrikker". Ligeledes har jeg fræst en rende rundt langs hele kanten. Det er til velcro, til fastgørelse af frontstof.



Montering af frontstof inden udklip af det overskydende. Som det også kan ses på billedet, er der ikke meget frirum til skruer:




Resultat kom til at se sådan her ud. Resultat er jeget MEGET tilfreds med! 
Bemærk at billedet her er uden korkramme - Der har til formål både at afkoble, dæmpe og tætne. Det har meget fin effekt på alle tre ting! 










Edited by Roky - 22 Dec 2019 at 20:29
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 832
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Dec 2019 at 20:35
Et kig ind i kabinettet. Efterfølgende jeg monteret mere dæmpning i toppen. Det har fjernet de sidste stående bølger, uden at jeg synes kabinettet er overdæmpet. 

Som det også kan ses på billedet, har jeg monteret gevindstænger inde i kabinettet til afstivning. Det har en rigtig god effekt! 

Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 832
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Dec 2019 at 21:10
Jeg har haft store udfordringer delefiltret, men mener nu jeg er meget tæt på at være i mål. Jeg har forsøgt med Samuel Harsch, LR24, LR12 flyttet delefrekvenser op og ned osv. Men så har jeg i dag prøvet med LR12 på bassen og et et LR18 (vil jeg mene det er) på diskanten delt ved 1900 hz - Diskanten forsinket 0,18 ms og i negativ polaritet. 

Filtret er lavet i Jrivers DSP og er rent IRR-filter - Der er altså ingen hokus pokus med FIR-filtre (Endnu).


Step'en for dette ser således ud - Målt ca 1 meter fra højttaleren midt for:




Fasen:




Den tilsvarende direktivitet ser ud som følgende (6 ms gating målt ca 1 meter fra højttaleren):

Der er lidt indsnævring omkring 3 khz og igen ved 9 Khz. Diskant + WG måler bedre uden baffel. Men resultat synes jeg alligevel er meget godt! - Og det er naturligvis mål MED frontstof på. Dykket omkring  6khz vil jeg mene næsten er en fordel.  




Med det nuværende filter tror jeg ikke det kan blive meget bedre - Og jeg er for første gang i forsøget med dem rigtig tilfreds. Hvordan lyder de så? 

Lyden er totalt homogen i et STORT område omkring sweetspot. Der er ingen forskel i niveau/lydbillede om jeg sidder ned eller står op og lytter.

Mindre gode indspildninger lyder IKKE pågående. Lyden slipper meget fint fri af højttaleren. Den synes at komme bredere end højttaleren, hvis det er på indspildningen. Der er også meget fin rumfornemmelse, hvis det er på indspildningen.

De kan spille forbavsende højt uden at miste kontrol! - Forvrængningen er meget lav! De spiller også forbavsende dybt! Pt. er jeg endt på +30 gram på slaverne. Det synes jeg giver en fin kontant lyd.

Jeg har fortsat noget at eksperimentere med ift. niveau i bunden - Bl.a. om jeg i praksis kan høre at groupdelay er vel rigeligt højt - Det kan jeg EQ'e mig ud af, så den kommer under 30 ms hele vejen ned. Og så helt generelt niveauet af frekvenserne. 

Finish er jeg ikke nået til for selve kabinettet. Jeg bryder mig ikke om nuancen på birkekrydsfineren. De ser hæderlige ud som de står nu. Mine tanker går lige nu på en teakfiner - Evt bejdset og så lakeret. Det må tiden vise. Desuden om de skal have frontstof i en markant kulør. 

Det har været et kæmpe arbejde at få lavet frontstof til dem. To ting er jeg dog blevet bekræftet i. For det ene kan det fint lade sig gøre at montere frontstof på den måde jeg har gjort, uden det har en nævneværdig negativ effekt på lyden - Mine test inden jeg begyndte at lave fronterne, viste kun en smule fald i frekvens fra 7khz og op.

For det andet, så gør det noget positivt ved lyden, at jeg ikke kan se enhederne. Fokus rettes væk fra højttaleren og i stedet hen på musikken. 





Edited by Roky - 22 Dec 2019 at 22:14
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Dec 2019 at 22:38
Lækkert, Roky.

God finish med at skjule frontrammen på bassen.
Back to Top
DannerD3H View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 25 Sep 2018
Online Status: Offline
Posts: 127
  Quote DannerD3H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Dec 2019 at 22:41
Jeg foretrækker jo man kan se enhederne, det ved du :P Men er sgu alligevel ret vild med dine fronter! Det ser sgu super clean ud de kabinetter du har fået bakset sammen, og så var det genbrug! :D

Glæder mig til at høre dem!!!
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Dec 2019 at 09:20
Rigtig flot arbejde! jeg synes det er så fedt at du går “all in” i dine projekter Thumbs Up
Har du overvejet at lave en ordentlig powerrespons graf (Målinger pr 10grader f.eks)?
I VirtuxCAD kan man importere målinger fra REW og fra dem danne både DI og power respons.
Her er et eksempel på en 2 vejs jeg har lavet (uden waveguide og med ringstråler): 

  

Jeg er dog efterfølgende gået på kompromis med on-axis frekvensgang, og fjernet det lille bump der er ved 5khz på power responsen. Det gav et ret stort løft i naturlighed og faktisk også i præcisionen i stereoperspektivet.  

De bedste hilsner 
Rune

Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 832
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Dec 2019 at 13:59
JAV: Tak!

DannerD3H: Tak :D - Jeg glæder mig også til at høre dine om snart! 

Frost: Tak! Det vil jeg rigtig gerne i gang med! Indtil videre har jeg kun gjort det på øjemål. Har du et tip til hvordan jeg bedst/nemmest kan lave målinger i step af 10 grader? Jeg har overvejet at lave et "hjul" af to stykker træ der er samlet på midten og med gradskala på den ene, hvor der er markeret step af 10 grader.

De ser rigtig fine ud de målinger!

Forresten så har jeg efterfølgende afmonteret den ekstra magnet. Med den ekstra magnet på enheden, kom der en hårdhed i mellemtonen. Hvis der er en nogne der har en forklaring på dette, må de meget gerne byde ind. 

Der skal også nok komme flere billeder af selve højttaleren i sin helhed.
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Dec 2019 at 22:37
Jeg har kun gode erfaringer med modpolariseret magnet, som frastøder enhedens magnet systemet når, man sætter den på. Jeg har aldrig hørt det som hårdhed i lyden. Det giver en lille smule mere BL i enheden derfor spiller den også marginalt højere, måske i et område du ikke kunne lide, eller det har påvirket sammenspillet mellem enheder/filter. Jeg synes ofte det har givet mere drive og anslag på instrumenter. 
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 832
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Dec 2019 at 08:46
Jeg vil prøve at montere den igen - Og se om jeg kan måle en forskel. Min umiddelbare oplevelse var også at den gav mere drive og anslag på instrumenter. 

Enheden tog fint imod magneten. Dvs den frastødte den indtil den kom hel tæt på. 


Edited by Roky - 29 Dec 2019 at 08:47
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 832
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Jan 2020 at 11:48
Efter de første positive indtryk af højttalerne, må jeg nu erkende at højttalerne ikke lyder på et niveau jeg gerne vil have dem til. 

Jeg har prøvet mange forskellige filtertyper, justeret dæmpefyld, de faser fint osv. Men jeg kan bare ikke få dem til at spille godt. 

Projektet er derfor droppet. Ærgerligt med al den tid jeg har brugt på dem. Men sådan må det være. Hvis nogen skulle have interesse i at overtage dem, så giv lyd. 
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz