Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Lille tovejs med costum Waveguide
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Lille tovejs med costum Waveguide

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Message
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 832
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lille tovejs med costum Waveguide
    Posted: 19 Okt 2019 at 12:56
Så blev det efterår og tid til en ny konstruktion jeg har tænkt længe på at gå i gang med. En lille højttaler der kan sparke for vildt Big smile

Projektet er en 2 vejs højttaler på omtrent 10,2 Liter. Lige nu med en SB17MFC 4 ohm enhed og diskant bliver en SB26ADC-C000-4. Begge har jeg haftliggende i dvale i flere år. Passiv enhed bliver en B15SFCR-00.

Kabinettet havde jeg liggende i forvejen og er (self) bygget i krydsfiner. Skulle jeg begynde fra bunden, skulle det hel klart være en sandwich med kork. Men genbrug bliver det.

Juvelen i denne konstruktion er en custom WG (open source) fra et projekt på DIYaudio. DannerD3H har været så venlig at printe WG'en til mig, mod betaling, og det er jeg MEGA glad for han ville Big smile 




Den passer bare snorlige!:


Monteringen bagpå er pt blot for at se hvordan herligheden rent faktisk måler Wink



Jeg har kun lavet en hurtig testmåling og jeg kan konstatere at det, lig målingerne på DIYaudio, er reference gode. Efter min mening er det nærmest så godt som det teoretisk kan være. Og det er især interessant, pga. geometrien på diskanten, skulle være endda meget vanskelig at lave WG til. Og har krævet MANGE test. 

Der er mange overvejelser og ting der skal testes af før projektet er i mål herunder: 

Skal diskanten være øverst eller nederst? Jeg tænker det bliver bedst med diskanten i top, så diskanten kommer så højt op som muligt i rummet. 
Skal der være frontstof på fronten? (Det foretrækker jeg hel klart. Min erfaring fra mit tidligere projekt er, at når man ikke kan se enhederne, så bliver man suget mere ind i musikken og den opleves mere som en helhed. Her har jeg en idé til hvordan frontstoffet kan laves så det stort set ikke kan høres eller måles at det er på. Hint: Der kommer ingen ramme på frontstoffet, men foldes omkring baflen)
Skal der være hældning på fronten og i så fald hvor mange grader skal den være på? (fra tidligere har jeg erfaret at lyden bare bliver bedre med skrå front. Mellembassen bliver tydelig bedre.
Hvor skal min egenudviklede afstivningsteknik være i kabinettet?
Hvilken finish skal højttaleren have (her hælder jeg til teak, men slutfinish giver nok bedre mening at lave til foråret, når det igen er tørt i vejret)
Vil en SB NBAC enhed give bedre overgang ved delefrekvensen? 
Er det nødvendigt at supplere med Subs? (dem har jeg fra tidligere projekt)
Hvordan skal slavebassen afstemmes? Med meget lidt vægt (ala Buchardt S400 eller en meget dybere afstemning ala Jeff Bagby for nylig har held med)

Delefilter bliver digitalt med en MiniDSP 2x4 HD.
Forstærkere er jeg lidt uklar på. Jeg hælder nok til at prøve en kinesisk digitalforstærker, der efter test har gjort min Icepower 125asx2 fuldstændig overflødig og som jeg fremadrettet kun ser egnet til bas/sub. Endda til færre pengeShocked


I hvert fald er jeg rolig ved at det nok skal blive godt. 



Edited by Roky - 19 Okt 2019 at 13:02
Back to Top
DannerD3H View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 25 Sep 2018
Online Status: Offline
Posts: 127
  Quote DannerD3H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Okt 2019 at 15:21
Det var så lidt med Wg'en :) 
Det er også en fed lille konstruktion du har gang i! :D
Glæder mig til at høre den!! 


Edited by DannerD3H - 19 Okt 2019 at 15:22
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 832
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Nov 2019 at 20:20
Tak :-D

Det er god fremgang i projektet.

Først og fremmest er diskanten nu færdigmonteret i WG. Krævede tætningsliste. Derudover måler den rigtig fint i baflen, bortset fra lidt narrowing rundt 3000 hz. Jeg er ret sikker på det er uheldig placering i baflen, eftersom jeg ikke kunne måle dette, da den ikke var i baffel.

Filter er, for at kunne vurdere om baflen skulle være skrå, Samuel Harsch ved 1800 hz. Regner med det også er er her den endelige delefrekvens vil være. Vil også teste LR-filtre. Umiddelbart er der rigtig stort potentiale. Endnu engang kunne jeg konstatere at skrå baffel er vejen frem. Jeg tænker selv det må ha noget at gøre med færre refleksioner fra gulv. Hvis nogen har en god forklaring, vil jeg gerne have den at vide :).

Diskanten kommer til at være øverst og tættere på toppen af baffel end den var. Det har betydet en forlængelse af den eksisterende ‘test’- baffel.

Bafflen kommer til at være med maksimal mulig runding på siderne. Måske også på toppen.

Jeg har monteret indvendige lister, så baflen skrues fast indefra. Dvs ingen synlige skruer/huller på frontbaflen. De skal dog lige dækkes til først.

Ekstra magnet er jeg ikke sikker på endnu. Jeg havde dog nogen liggende i forvejen, hvorfor de allerede er løst monteret med tape. Ved test i fri luft, synes jeg der kommer hørbart mere smæk på enheden. Det er muligt det skyldes mindre dybbas og lidt mere mellembas. Så det ender nok med de bliver på - og de passer perfekt i diameter.

Jeg er så godt som sikker på der kommer frontstof på dem. Det kræver nye bafler og en speciel undersænkning af bassen. Jeg er dog ret sikker på det nok skal blive godt den måde jeg har tænkt at montere stoffet. Mere om det senere.

Heldigvis har jeg to ekstra bafler liggende, som jeg allerede har skåret till, Så de passer snorlige til kabinetterne.

Billeder følger på et senere tidspunkt :-)

Edited by Roky - 10 Nov 2019 at 20:36
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Nov 2019 at 15:36
Spændende WG, har du et link til DIYaudio.com hvor den er designet?
Og er der et link til Jeff Bagbys konstruktionen?


Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 832
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Nov 2019 at 07:31
Hej Hylle,

Jeffs konstruktion kan du læse om her. Tror kun den er dokumenteret på Facebook:
https://www.facebook.com/groups/DIYLoudspeakerProjecPad/permalink/888214784867693/

Her er tråden på DIYaudio. Linket er til siden hvor der er flere målinger. Min er 6” versionen V2, som jeg er i tvivl om han har postet. Det passer nok fint med en mellemting ml. 5” og 8”-versionen på siden:

https://www.diyaudio.com/forums/multi-way/318190-source-waveguides-cnc-3d-printing-30.html

Edited by Roky - 13 Nov 2019 at 07:39
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Nov 2019 at 19:34
Tak for det, så er der lidt og kigge på!
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 832
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Dec 2019 at 19:21
Nu er det på tide med en opdatering. Der er sket rigtig meget siden sidst. For det første er miniDSP 2x4 HD skrottet! Den har simpelthen en hård egenklang som jeg ikke har kunne slippe af med. Har forsøgt alt! - Forsøgt med de andre indgange, justeret hvad jeg kunne i buffer til driver og software osv. Desuden har jeg oplevet at jeg ikke har kunne regne med de DSP settings jeg har gemt på den....

Desuden så har jeg måtte opgive mine alu-diskanten. Om det er kombinationen med MFC'enheden eller om jeg bare ikke helt kan forenes med diskantens egenklang, det skal jeg ikke kunne sige. Heldigvis havde jeg et par sb26stac liggende, de første SB-diskanter jeg købte. De passer også til WG'en. Har blot skåret phase-shield'en af. 

Dome-diskanterne har jeg desuden modificeret med ren fuld i kammerat. Blot en lille smule skulle der til. Det har gjort en MARKANT forskel mht forvrængning! Lidt mere forvrængning omkring 1500 hz, men ellers er resten forbedret - Og jeg foretrækker også subjektivt lyden med uld.

Jeg har gentaget forsøget flere gange og jeg kan replikere det, så jeg konkluderer at jeg kan regne med forskellen. Til sammenligning gjorde det INGEN forskel med uld i kammeret på alu-diskanten. 

Målinger af forvrængning er diskanten uden Waveguide!:








Edited by Roky - 22 Dec 2019 at 19:32
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 832
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Dec 2019 at 19:38
Montering af WG'en. Afbildet med Alu-domen: 






Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 832
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Dec 2019 at 19:51
Kabinettet har gjort en hel del ved. Først har jeg fjernet bitumen fra kabinettet, med formål om at få så meget volumen som muligt - Desuden så tror jeg ikke på det har nogen positiv effekt på lyden i dette tilfælde. Det er noget værre stads at få af. Der var kun en vej og det var knofedt i rigelige mængder. Jeg har brugt spridt, stemmejern og jernspatel. Kønt ser det ikke ud, men læringen er at det sidste gang jeg nogensinde skal have bitumen i et kabinet igen!:



Kabinettet blev i første omgang reduceret med lige under en tredjedel. Oprindeligt var de på 16 liter. Det skulle senere vise sig, at skrå front bare giver en bedre kobling til rummet....



Udskæring af kabinet på følgende måde, giver et resultat der er fuldstændig SNORLIGE-perfekt!
Først tegner jeg hvor snittet skal være. Herefter skærer jeg ud med fuksvans lidt over stregen:



Den lille ekstra streg var blot en fejl....


Efter ender var klaret med fuksvans, skiftede jeg over til stiksav, så går det hele lidt hurtigere. 

Den fine tilretning foregår med to lige brædder, som er placeret PRÆCIST på stregen. Oven på de to brædder placerer jeg to små lister, der fungerer som glidebane til glidelan + overfræser:



Aggregatet er genbrug for tidligere, af stumper jeg havde liggende. 


Kantet man ender ud med er så perfekt som jeg kunne ønske mig. På nedenstående billede har jeg desuden monteret lister, som er nødvendige for at lave den usynlige samling af frontbaflen:



Her er et bonusbillede af hvordan jeg skar fronten ud, så den flugter med kabinettet:




Edited by Roky - 22 Dec 2019 at 20:02
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 832
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Dec 2019 at 20:12
Huller i kabinettet til montering af baflen:





Det passer perfekt med en 30 mm bolt:


Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz