Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Delefiltre
  New Posts New Posts RSS Feed: Delefilterudvikling til SWULP's 3 vejs.
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Delefilterudvikling til SWULP's 3 vejs.

 Post Reply Post Reply Page  <12345 10>
Author
Message
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Delefilterudvikling til SWULP's 3 vejs.
    Posted: 23 Nov 2009 at 10:32
Hej SWULP
Spændende projekt.
Hvordan har du tænkt dig, at vælge hvilket filter, du vil bygge?
Der er jo allerede kommet mange forslag, som har god frekvensgang, men der er vel næppe nogle, der kan garantere hvor fint/fælt de lyder.
 
Mvh.
Simon
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Nov 2009 at 11:01
Hey,

Problemet er at vi ikke kender delay imellem enhederne. Igår målte jeg en 3vejs igennem for en fra sydsjælland (r29, 15M og 2x22W alu). Delay var 35 og 130 (mellemtone og bas, i forhold til diskant). Det ændre faktisk en del. 

Hvis du vil have det helt præcis, skal de lige forbi busk igen. Jeg hjælper gerne med en lille guide til hvordan i finder disse delays. 

Jeg ville prøve et par filtre med billige stumper, og så vælge det du syntes lyder bedst. 

Håber den 3vejs jeg målte igår bliver vist herinde. Den var super flot, ligesom din. Folk går virkelig til den. Det er fedt.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Nov 2009 at 11:04
Har i målinger af alle enhederne fra samme position?

For så kan jeg godt finde delay mellem dem til det eksakte punkt
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Nov 2009 at 11:07
Det er måske også værd at kigge på det transiente-svar for specielt mellemtone filteret. Mellemtonens kabinet er sådanset dens lavpas filter, så her skal man være omhyggelig når man afstemmer det, for der kan "Q" påvirkes langt mere end med kabinettet.

Edited by kappen - 23 Nov 2009 at 11:08
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Nov 2009 at 12:03
Originally posted by kappen

Har i målinger af alle enhederne fra samme position?

For så kan jeg godt finde delay mellem dem til det eksakte punkt
Alle målinger er fra samme punkt, akustisk centrum mellem diskant og melemtone, 1m væk.
 
Men nej, jeg glemte målingen med alle enheder på samme tid. ellers kunne vi have lavet delayet.
 
Busk


Edited by Busk - 23 Nov 2009 at 12:04
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Nov 2009 at 13:05
Hey,

Hvis du sender mls filerne til Kappen, kan han finde delay for dig ud fra GroupDelay. 
Så skynd dig og få dem afsted :)
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Nov 2009 at 13:54
Originally posted by syncroniq

Hey,

Hvis du sender mls filerne til Kappen, kan han finde delay for dig ud fra GroupDelay. 
Så skynd dig og få dem afsted :)
Kommer her. Og man lære hele tiden noget sombare skal ind og ligge på rygraden Smile.
 
 
Busken
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Nov 2009 at 18:47
Hej Kappen
 
Har du kikket på den med delay? så jeg kunne simulere filteret færdigt?
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Nov 2009 at 19:07
Jeg har regnet på det nu,

Der er -3us Delay fra diskant til mellemtone. Det er vildt! Er kabinettet tiltet meget?

Hvis du har målt mellem enhederne fra over 1m afstand, så tror jeg det er OK. Det kan også være fordi at du har målt ud fra mellemtonen og diskanten så er længere væk.

Hvis der ikke er tiltet er det meget normalt med et delay på omkring 50us.

Det er super at der ikke er delay, det betyder nemlig at du kan spille afsted med et filter af lavere orden, hvis ellers alt andet tillader det.




Edited by kappen - 27 Nov 2009 at 19:11
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Nov 2009 at 19:09
Din måleopstilling ser iøvrigt rigtig god ud, så jeg tror ikke at det er dig der har lavet en fejl, er kabinettet tiltet, så ligger forklaringer der, i har måske bare været fandens heldige.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345 10>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz