Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Delefiltre
  New Posts New Posts RSS Feed: Delefilterudvikling til SWULP's 3 vejs.
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Delefilterudvikling til SWULP's 3 vejs.

 Post Reply Post Reply Page  123 10>
Author
Message Reverse Sort Order
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Delefilterudvikling til SWULP's 3 vejs.
    Posted: 03 Nov 2010 at 20:52
ser godt ud, lækker DIY, har i ikke et billede af impedance forløbet på højttaleren
Back to Top
SWULP View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 02 Aug 2009
Location: Ølstykke
Online Status: Offline
Posts: 34
  Quote SWULP Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Aug 2010 at 22:20

Hej
 
Jeg har nu fået flyttet mine højtalere til et lidt større rum på ca. 40 kvm.
Det har virkelig hjulpet på lyden. Akustikken er meget bedre i den nye stue.

De spiller virkelig nærværende og med et godt hug i bunden, de små enheder til trods.

Her et billede af stuen lige efter vi overtog det:

Prioritet 1: Få LYD på anlægget!
Prioritet 2-99: Bla bla.. havearbejde!? whatever!

 

 
mvh
Thomas

/SWULP

Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Jan 2010 at 19:15
Hej SWULP
Har du været væk fra sofaen siden søndag?
Back to Top
SWULP View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 02 Aug 2009
Location: Ølstykke
Online Status: Offline
Posts: 34
  Quote SWULP Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Jan 2010 at 12:08
Så fik jeg samlet filterne med hjælp fra ham_den_lange. Højtalerne er nu endeligt færdige, og jeg nåede lige at få lyttet lidt på dem igår aftes. For s.... hvor er det blevet godt! Der er virkelig smæk for skillingen. Der skal nok fifles lidt med portafstemningen, men det får lov at vente til de er spillet til, og jeg får dem placeret i vores nye stue. (Flytter til foråret.)
 
to be continued...
/SWULP

Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Jan 2010 at 21:48
Den ekstra modstand vil næppe være et problem.
Du får jo også en lavere modstand i filtret, når du lodder det sammen sammenlignet med filtret vi lyttede på i weekenden.
Det er som tidligere nævnt i tråden heller ikke umuligt, at modstandene på mellemtone og diskant skal justeres en smule, når alt er spillet til og I flytter i en anden stue, som du snakkede om.
Back to Top
SWULP View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 02 Aug 2009
Location: Ølstykke
Online Status: Offline
Posts: 34
  Quote SWULP Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Jan 2010 at 21:03
Hej
 
Jeg har modtaget nogle af delene fra Jantzen i dag, og modtager formentligt resten i morgen.Smile
Jeg har ikke kunne få fat i 1 Ohms Duelund modstande, men har købt en på 1,2 Ohm i stedet. Tæt på, men måske ikke tæt nok? <- Hvor meget mener i det vil betyde?
 
Spolen i serie med mellemtonen er en 0,22mH 16awg wax coil fra Jantzen med 0,148Ohms modstand. Jeg har efterfølgende set at jeg kan få den i 12awg med kun 0,075Ohms modstand. Vil dette betyde noget hørtbart for lyden? I så fald kan jeg jo bruge 16awg spolen paralelt i diskanten, og så købe en 12awg til mellemtonen.
 
Vil det være hysterisk? - Det kan måske netop dæmpe mellemtonen en anelse som Busk foreslår?
 
Kommentarer modtages!Big smile


Edited by SWULP - 14 Jan 2010 at 21:06
/SWULP

Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Jan 2010 at 14:53
Originally posted by SWULP

Kommentar til sidste linje: Men det må SWULP vurdere løbende. <- Det havde jeg planlagt at vurdere LIGGENDE. Det andet er alt alt for ambitiøstLOL
Det andet vil vi i hvert fald se en film af tak LOL
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
SWULP View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 02 Aug 2009
Location: Ølstykke
Online Status: Offline
Posts: 34
  Quote SWULP Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Jan 2010 at 14:18
Kommentar til sidste linje: Men det må SWULP vurdere løbende. <- Det havde jeg planlagt at vurdere LIGGENDE. Det andet er alt alt for ambitiøstLOL
/SWULP

Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Jan 2010 at 13:58
Tjo, komponentverdierne havde måske set lidt anderledes ud, hvis de kun var valgt ud fra frekvensgangen i LSPcad. Men vi skiftede lidt rund på især modstands værdierne ud fra hvad der lød bedst. Om det så lyder lige så godt, når alle komponenterne er loddet sammen, må tiden vise. Det er vel ikke utænkeligt, at der er en enkelt modstand, der skal justeres, når alle enheder er spillet helt til. Men det må SWULP vurdere løbende.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Jan 2010 at 13:20
Hey,

Jeg tror det flader ud, når du går lidt offaksis.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 10>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz