Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Delefiltre
  New Posts New Posts RSS Feed: Delefilterudvikling til SWULP's 3 vejs.
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Delefilterudvikling til SWULP's 3 vejs.

 Post Reply Post Reply Page  <1 56789 10>
Author
Message
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Delefilterudvikling til SWULP's 3 vejs.
    Posted: 07 Dec 2009 at 10:08
Jeg mener at bas kabinettet er på 45 - 50 ltr (SWULP, du må lige rette mig, hvis jeg tager fejl).
Det største problem med basserne var at de spoler, som jeg har til at ligge, har for stor en indre modstand. Og det bliver ikke bedre af at mit filter fumlebrædt er lavet med klemmeterminaler. Men med en lav ohms spole loddet direkte på enhederne, skal det nok komme til at lyde rigtig godt.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Dec 2009 at 15:14
Originally posted by ham_den_lange

Jeg mener at bas kabinettet er på 45 - 50 ltr (SWULP, du må lige rette mig, hvis jeg tager fejl).
Det største problem med basserne var at de spoler, som jeg har til at ligge, har for stor en indre modstand. Og det bliver ikke bedre af at mit filter fumlebrædt er lavet med klemmeterminaler. Men med en lav ohms spole loddet direkte på enhederne, skal det nok komme til at lyde rigtig godt.
Hvad med en stor port ind fra bagsiden så den dækker mellemtonen helt?
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Dec 2009 at 22:49
En port fra bagsiden af kabinettet ind til mellemtonekammeret var også en af de løsninger, som SWULP og jeg diskuterede i lørdags.
Men hvad han beslutter at gøre, det ved jeg ikke?
Back to Top
SWULP View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 02 Aug 2009
Location: Ølstykke
Online Status: Offline
Posts: 34
  Quote SWULP Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Dec 2009 at 11:10
Hej,
 
Mellemtonekammeret er 2,5 liter, men det kan tydeligvis godt tåle at blive gjort større.
Min plan er at sætte en port i kammeret, som munder ud på bagsiden af højtaleren. Jeg ville helst sætte en 70mm jetset port i, da den har samme størrelse, som basporten. -Er det for voldsomt?
 
Mvh
Thomas
/SWULP

Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Dec 2009 at 11:25
Nej, det vil kun være en fordel for 12M'eren at få så stor en port som muligt.
Det eneste minus, der er ved en stor port, er det volumen, som den stjæler fra baskabinettet.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Dec 2009 at 11:35
Hey,

En stor port vil også tune højere, med samme længde. Pas på hvor i rammer.
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Dec 2009 at 11:43
Det tror jeg ikke bliver noget problem. Delefrekvensen ligger over 500Hz.
Jeg tror nærmere at der er en fordel at få den så højt op, for at gøre enheden så frigjort som muligt. Men hvis portafstemningen kommer til at påvirke enheden for meget, kan man jo bare fylde dæmpemateriale i den, så den virker som en flowresistor.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Dec 2009 at 12:09
Hey,

Det med skum tror jeg er en god ide. Dog skal i være sikker på at få lige meget skum i hver højttalerport. Men det kan man jo måle efter gætter jeg på.

Men det bliver godt nok spændende at se en måling når alt er færdig.
Back to Top
SWULP View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 02 Aug 2009
Location: Ølstykke
Online Status: Offline
Posts: 34
  Quote SWULP Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Dec 2009 at 13:57
Så har jeg bestilt 2 stk 70mm jetset porte ;-)
 
Med hensyn til de to bas spoler, talte ham_den_lange for at jeg skulle købe et par Mundorf trafospoler, pga. den lave modstand i dem. Hvad siger i ;-)
 
Mvh
Thomas
/SWULP

Back to Top
SWULP View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 02 Aug 2009
Location: Ølstykke
Online Status: Offline
Posts: 34
  Quote SWULP Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Dec 2009 at 22:17
Så er der hul igennem ;-D
 
 
Da bagsiden af mellemtonekammeret ikke er parallelt med bagsiden af højtaleren har jeg skaffet en meget krafigt gummiring som samler de to stykker port rør.
Jeg har nu samlet den ene højtaler igen, så den er klar til næste test d. 9. jan. ;-D
Den er også blevet poleret efter alle kunstens regler med turtle wax og polermaskine ;-DTongue


Edited by SWULP - 28 Dec 2009 at 22:20
/SWULP

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 56789 10>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz