Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Delefiltre
  New Posts New Posts RSS Feed: Delefilterudvikling til SWULP's 3 vejs.
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Delefilterudvikling til SWULP's 3 vejs.

 Post Reply Post Reply Page  <1 34567 10>
Author
Message
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Delefilterudvikling til SWULP's 3 vejs.
    Posted: 28 Nov 2009 at 20:33
det kommer i morgen.
lige nu drikker jeg mig i hegnet med en god hi-fi body mens anlægget kører Tongue
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Nov 2009 at 08:37
Originally posted by SWULP

Hej,
 
Det ser rigtig godt ud det filter. Min stue er hård, så en lidt dæmpet diskant synes fornuftigt. Jeg ved ikke om 2-3 dB bliver for meget...?
 
Højtaleren er tiltet præcis 5 grader bagover.
Diskanten er forsøgt afstemt efter det menneskelige øres frekvensgang.
Men det er jo altid et spørgsmål om smag og behag, men det er jo simpelt bare at ændre på modstanden i serie med enheden til du får det ønskee resultat Smile, det kommer ik til at ødelægge noget i filteret.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Nov 2009 at 08:54
Ja det blev lidt mere avanceret at få rettet kurven helt ud, men nu skulle den så også være i orden.
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Nov 2009 at 10:42
@ Busk> Har du kigget på impedansen, da du lavede det filter?
Grunden til at jeg spørger er, at den er helt nede på 1,5 ohm i mellemtonens arbejdsområde. Det kan dog forbedres, hvis du flytter R3 hen på den anden side af filtret. Det betyder, så vidt jeg kan se, ikke alverden for frekvensresponset, men højtaleren bliver lige knap så tung at danse med for forstærkeren.
 
 
 
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Nov 2009 at 11:07
Hej
Nu skal jeg jo ikke bare nøjes med at brokke mig over Busk's filter forslag.
Jeg har også forsøgt at lave et selv:
Som I kan se har jeg taget modstanden fra bas-filter-spolen med i simuleringen. Da den har en vis indflydelse på det samlede resultat.
Imperdansen for højtaleren kommer med dette filter ikke meget under 3 ohm, så det skulle være til at håntere for de fleste forstærkere.
 
Frekvensresponset ser ud som følger:
 
 
Når jeg laver filtre, kigger jeg ikke kun på frekvensresponset, men også impedansen, som antydet ovenfor og den elektriske overføringsfunktion (Xfer func). Det jeg forsøger at opnå her er blandt andet et filter med en blød karakteristik. Da jeg ved at især en tweeter som R29'eren ikke er særlig glad for et filter med for højt et Q. Desuden er det også et godt værktøj til at kontrollere hvor godt dæmpede tweeteren og mellemtonen er under deres arbejdsområde dvs. primært omkring deres resonansfrekvens.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Nov 2009 at 11:24
Hey,

I LSPCad 6 kan man angive modstanden i spoler ved at højre klikke på spolen i simulate mode. Så får man en Ri parameter man kan sætte. Så skriver den det under spoleværdien i filterdiagrammet. Tongue

Men super flotte filtre der bliver lavet. Syntes det er fedt at vi kan hjælpe hinanden. 


Edited by syncroniq - 29 Nov 2009 at 11:24
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Nov 2009 at 11:26
Fedt, så har jeg også lært noget idag...
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Nov 2009 at 15:47
Originally posted by syncroniq

Hey,

I LSPCad 6 kan man angive modstanden i spoler ved at højre klikke på spolen i simulate mode. Så får man en Ri parameter man kan sætte. Så skriver den det under spoleværdien i filterdiagrammet. Tongue

Men super flotte filtre der bliver lavet. Syntes det er fedt at vi kan hjælpe hinanden. 
Fedt
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Nov 2009 at 15:48
Originally posted by ham_den_lange

@ Busk> Har du kigget på impedansen, da du lavede det filter?
Grunden til at jeg spørger er, at den er helt nede på 1,5 ohm i mellemtonens arbejdsområde. Det kan dog forbedres, hvis du flytter R3 hen på den anden side af filtret. Det betyder, så vidt jeg kan se, ikke alverden for frekvensresponset, men højtaleren bliver lige knap så tung at danse med for forstærkeren.
 
 
 
Okay det vil jeg gøre så, den kendte jeg ikke.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
SWULP View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 02 Aug 2009
Location: Ølstykke
Online Status: Offline
Posts: 34
  Quote SWULP Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Nov 2009 at 19:00
Busk -> Hvad bliver minimumsimpedansen, hvis du flytter R3 hen på den anden side af filtret, som ham_den_lange foreslår? - Vil ændren i freksvensresponsen være ubetydelig?
 
/SWULP
/SWULP

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 34567 10>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz