Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Tang Band fuldtone i mass-loaded transmissionline
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Tang Band fuldtone i mass-loaded transmissionline

 Post Reply Post Reply Page  <123
Author
Message
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Tang Band fuldtone i mass-loaded transmissionline
    Posted: 07 Feb 2020 at 08:28
Jeg er helt enig.

Atlantic Technology's AT-1 højttaler benytter eftersigende denne metode.
Stereophile's målinger ser da også ud til at bekræfte, at de har fået suget lidt ud af den første uønskede resonans.

Men det er svært at sige, hvor meget dæmpning der benyttes. Målingen viser dog en fin "hylde" på TL mundingens output.

Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Feb 2020 at 08:32
En simpel stub er enkel at tilføje som et TL element skudt ind i parallel med det TL element, der går mod mundingen.

Ved at lave det som et port/kammer element i stedet ville jeg tro, at man kunne få lidt mere fleksibilitet mht. justering af frekvens og arbejdsbredde på notch'en.


Edited by Enthusiast - 07 Feb 2020 at 08:32
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Feb 2020 at 08:42
Men kombinationen af et off-set på mundingen og et internt absorptionskammer kunne være rigtig interessant at undersøge.

Der ville man muligvis kunne komme ned på et meget lille behov for dæmpemateriale.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Feb 2020 at 09:03
Det er jo en pænt kontrolleret hylde (blødt "knæ") på AT-1.

Jeg har tænkt med at lave det som port/kammer i modellen (eller port/TL-element).

Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Feb 2020 at 09:08
Man kunne også lave det som 2 TL elementer.
Et åbent element der repræsenterer porten - og et lukket element der repræsenterer kammeret.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Feb 2020 at 11:25
Du skal stadig have strålingsimpedanser for portens ender/åbninger med. Areal-overgangen bliver for brat, tror jeg, hvis det bare er et rent TL-element for porten, der kobles på linjen - og så kan porten lige så godt bare modelleres som en impedans.

Edited by USXX - 07 Feb 2020 at 11:26
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Feb 2020 at 12:05
Jeg er helt enig omkring strålingsimpedanserne.
Det er kun fordi, jeg i min implementering formentlig nemmest kan indføre både porten og kammeret som TL elementer.
Herved kan jeg genbruge eksisterende kode/funktionalitet og vil formentlig blot skulle ændre kaldesekvensen af allerede eksisterende blokke.
Jeg vil så også kunne simulere effekten af evt. dæmpemateriale i kammeret (og i porten).

Under alle omstændigheder bliver det dog ikke noget, jeg kommer til at kigge på lige foreløbig.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Feb 2020 at 12:13
Jeg har egentlig ikke den store tid til det, men nu er jeg alligevel blevet fanget af idéen.
Så jeg er begyndt at skrive min beregner om, så den kan regne på absorberen også. 

I første omgang vil jeg nøjes med at betragte scenarier, hvor den interne absorber port er placeret mellem enhedens og mundingens placering i TL kanalen.

Andre tænkelige scenarier må jeg kigge på på et senere tidspunkt.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Feb 2020 at 17:28
Originally posted by Enthusiast

I første omgang vil jeg nøjes med at betragte scenarier, hvor den interne absorber port er placeret mellem enhedens og mundingens placering i TL kanalen.

Det er også der, det giver mest mening.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Feb 2020 at 21:04
Nå, jeg har rodet lidt med at få modelleret absorberen i TL sammenhæng.




Edited by Enthusiast - 13 Feb 2020 at 22:30
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz