Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Tang Band fuldtone i mass-loaded transmissionline
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Tang Band fuldtone i mass-loaded transmissionline

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Tang Band fuldtone i mass-loaded transmissionline
    Posted: 12 Nov 2019 at 11:12
Thumbs Up
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Nov 2019 at 09:49
Jeg ville også vurdere at den lille stigning du har lavet, passer meget godt til en fuldtones lidt manglende spredning/energi i toppen. Thumbs Up
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Nov 2019 at 10:27
Det er i hvert fald min oplevelse, at man med disse højttalere får en mere livagtig præsentation, når diskanten får lov at stige lidt.

Man kan jo altid vinkle højttaleren marginalt væk fra lytteposition for at "tage toppen" Smile



Edited by Enthusiast - 15 Nov 2019 at 10:49
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Jan 2020 at 21:48
Der er ikke sket så meget på det seneste.
Men jeg er blevet så tilfreds med filteret til disse højttalere, at de nu er blevet lagt ind i kabinetterne.

Filteret er ret simpelt, 3 komponenter, der danner en seriesugekreds til kombineret baffelstep- og kantdiffraktions korrektion.


Her de to filtre.


Det var en udfordring at finde plads til filteret i det lille kabinet. Der er som sådan plads nok i bunden af kabinettet. Men her skulle filteret lirkes ind gennem det lille hul ved højttalerterminalerne. Det kunne ikke lade sig gøre med det sammenloddede filter - og jeg kunne ikke komme til at lodde inde i kabinettet gennem det lille hul.

Så jeg var nødt til at placere filteret i toppen af kabinettet - limet fast til sidepladen bag højttalerenheden.



Spørgsmålet er så, hvor længe limen kan holde den tunge spole på plads. Det må tiden vise. 
Indtil videre går det.


Edited by Enthusiast - 03 Jan 2020 at 22:01
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Jan 2020 at 22:09
Det betyder, at jeg nu er klar til at samle/montere bluetooth forstærkeren, der skal drive højttalerne.

Det hele ligger klar og venter på at blive monteret.


Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Jan 2020 at 20:30
Efter at have hørt de små fuldtoner strække ben til julefrokosten er jeg begyndt at overveje, om jeg skal justere afstemningen af transmissionslinien marginalt.

Ved lavt lytteniveau lyder højttaleren ganske fint. Det er ved dette niveau, jeg har trimmet filteret ind.

Når der kommer tryk på (så meget som en 3" nu engang kan give), begynder outputtet fra transmissionslinien at farve lyden i øvre bas/nedre mellemtone.

Jeg kan ikke rigtig dæmpe mig ud af problemet, da mere dæmpning af linien også vil kvæle bassen.

Jeg overvejer derfor at øge tykkelsen på frontbaflen. Dette kan jeg gøre ved at lime et lille pladestykke på indersiden af frontbaflen.
Heri borer jeg så bare et hul med samme diameter som den nuværende portmunding.
Resultatet bliver en forlængelse af den "port", som hullet i frontbaflen danner. Hermed falder tuningsfrekvensen.

Jeg har simuleret responsen ved en 9 mm tykkere baffel (2.4 cm lang "port" vs. den nuværende 1.5cm "port").

Enhed og "Port"

Summeret respons


Resultatet af den tykkere baffel er en sænkning af tuningsfrekvensen med ca. 6 Hz.
Det sænker niveauet af outputtet fra porten med godt 1.5 - 2.0 dB i området fra 100-500 Hz. 
Den samlede respons falder med knapt 1 dB i området mellem 100 og 300 Hz.

Jeg har testet ændringen blot ved at sætte en 2.4 cm port i hullet (port lavet af sammenrullet karton). Ændringen er ikke voldsom. Men højttaleren bliver mere "slank" i udtrykket.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Feb 2020 at 15:47
Hvilken afstemning foretrækker du så?

Har du nogensinde prøvet at lege med (simulere) stubtilpasning på en TL? Man bør jo kunne reducere den første uønskede resonans (som i dette tilfælde ligger lige under 300 Hz) betydeligt, uden at det går ud over den dybere bas/nedre afrulning. Jeg skal selv have kigget lidt på det, for hvis simulering bekræfter det (og det skal det gøre), så skal det prøves af i praksis. Der findes givetvis konstruktioner derude, som benytter det.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Feb 2020 at 21:14
Jeg ved ikke rigtig, hvilken afstemning, jeg hælder mest mod.
Jeg kan egentlig godt lide den fyldige lyd fra den oprindelige afstemning. Men ved lidt højere volumen bliver det lidt for meget af det gode.
Jeg tester i øjeblikket en fordobling af "port" længden (baffeltykkelsen). I den noget dybere afstemning forsvinder den værste "farvning" af øvrebas/nedre mellemtone. Men så mister man også lidt af den fylde, jeg så godt kunne lide ved den oprindelige afstemning.
Så jeg tester stadig.

Stub'en måtte jeg lige slå op. Det var en teknisk betegnelse, jeg ikke umiddelbart kendte til Smile

Nej, jeg har aldrig prøvet at simulere på det (eller teste det i praksis).
Jeg er gået i stå med udviklingen af mine modeleringsværktøjer. Jeg har desværre ikke tiden til det i øjeblikket. 
Jeg ville nok lave det som en port med den ene munding i TL linien og den anden munding i et lukket kammer. Hvordan porten og kammeret skulle beskrives ved akustiske/elektriske ækvivalenter, har jeg pt. ingen ide om. Men selve indførslen i TL modellen burde ikke være voldsomt kompliceret.

Ja, det er benyttet i forskellige afskygninger i kommercielle eller semi-kommercielle konstruktioner.

Nogen har endda forsøgt at patentere det: https://www.solusaudio.com/h-pas

Hvis jeg skal være helt ærlig, så kan jeg egentlig ikke se fidusen ved at suge den første "uønskede" resonans helt væk. Denne resonans giver jo netop den bas-hylde på port/mundings outputtet, der tillader, at man kan sænke tuningsfrekvensen yderligere et hak i forhold til den klassiske refleksafstemning. Det giver selvfølgelig god mening at dæmpe den lidt vha. et afkoblingskammer, men ikke at suge den helt væk.
I den klassiske TL tøjles den vha. dæmpning, så den ikke kommer til at lyde resonant. Den dæmpning koster selvfølgelig lidt på systemfølsomheden.



Edited by Enthusiast - 08 Feb 2020 at 12:30
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Feb 2020 at 08:21
Idéen er netop at indsætte en Helmholtz-absorber (resonanskammer) et sted langs linjen - for at se, om man (til en vis grad) kan komme ud over den kritiske dæmpning i selve linjen, som jo er et kompromis (fin balance) mellem god bas og undertrykkelse af TL-resonanserne længere oppe.

Edited by USXX - 07 Feb 2020 at 08:22
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Feb 2020 at 08:25
Det er en forholdsvis enkel tilføjelse til modellen (jeg har dog ikke implementeret det endnu).
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz