Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Tang Band fuldtone i mass-loaded transmissionline
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Tang Band fuldtone i mass-loaded transmissionline

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Message
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Tang Band fuldtone i mass-loaded transmissionline
    Posted: 22 Sep 2019 at 21:31
Jeg har rodet lidt med en sjov højttaler på det seneste. Nu blev det tid til at vise den frem.
Projektet blev i sin tid affødt af, at familiens gamle JVC boomblaster er ved at dø. Så nu mangler vi et lille musikanlæg, der er nemt at betjene, når fruen og/eller børnene vil høre musik.

Løsningen blev et par små Tang Band W3-871SC fuldtoner, som selvfølgelig skal i noget transmissionline.
På sigt skal jeg have samlet en bluetooth forstærker, der skal drive dem. Bluetooth modtager og forstærker-board er fra Sure Electronics (den del kommer senere - først højttalerne).

Kabinettet er et simpelt, foldet transmission-line design med konstant tværsnitsareal. TL kanalen belastes med en munding (åbning), der har et mindre areal end selve liniens tværsnit - dermed navnet Mass-Loaded Transmission Line (MLTL). 
Både enheden og mundingen er placeret i TL kanalen med off-set. Dette er gjort for at minimere bidrag fra uønskede resonanser i mellemtone-båndet.
Tegningen nedenfor viser designet.
 
Pladetykkelsen på 15mm er vigtig, da den har betydning for højttalerens afstemningsfrekvens. Øges pladetykkelsen på frontbaflen fra 15mm til eksempelvis 20mm, vil afstemningsfrekvensen falde med ca. 4Hz.

Med 15mm pladetykkelse ligger den simulerede afstemningsfrekvens omkring 85Hz, når der tages højde for dæmpematerialet.
En simulering af højttalerens frekvensrespons ser ud som vist nedenfor.

Det samlede system giver pænt output ned til ca. 80Hz. Meget mere skal man nok ikke forvente fra den her 3" enhed.
Mundingen (port) bidrager op til ca. 350Hz. Så enheden får lidt hjælp fra mundingen til øvre bas og nedre mellemtone.
De højereliggende resonanser fra mundingen, ligger ifølge simulering godt 15dB under enhedens niveau i øvre mellemtone og diskantområdet, hvilket er ganske godt.

Jeg har taget nogle billeder af byggeprocessen, som jeg lige skal have klargjort. De kommer snart.


Edited by Enthusiast - 22 Sep 2019 at 21:36
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Sep 2019 at 20:52
Her kommer så lidt billeder fra byggeprocessen.

Først enhederne - Tang Band W3-871SC. Qts på 0.59 og Fs på 110Hz. Ydre diameter på 93mm. Det er ikke nogen stor enhed.



Jeg valgte igen den dovne løsning og fik skåret plader på mål i Bauhaus. Træet er 15mm finsk birkekrydsfiner. 


Hullerne til TL mundingen og terminalpladen blev lavet før samling. Terminalpladerne er undersænkede.


Jeg skulle lige vende mig til at arbejde i krydsfineren med overfræseren. Man skal være lidt mere forsigtig, end i MDF.

Front-, bag-, top- og bundpladerne blev limet sammen først.


Så kom den ene sideplade på.


Det var ikke helt nemt at få dem til at passe i alle hjørner, så der skulle en del skruetvinger til.


Så var kabinettet klar til at få monteret de to pladestykker, der opdeler "kassen" i en egentlig TL kanal.




To stk. kabinetter klar til at få monteret dæmpemateriale. De fik lige en gang monteringslim i alle samlinger, så de var helt tætte.


Så en gang pyramideskum på den ene sideplade samt på "indmad". Jeg forsøgte først at lime det fast, men opgav hurtigt og klipsede det i stedet fast.


Dernæst fik det en gang polyestervat. Mængden var et gæt. Da den anden sideplade ville blive limet på, var der ikke mulighed for at ændre det helt store på dæmpningen efter samling af kabinettet.


Endelig blev kablet ført internt fra terminalpladens placering til enhedens placering. Det blev lige "sømmet" fast med en kabelholder.




2 stk. kabinetter klar til slibning og udskæring af hul til enheden.


Arbejdet med overfræseren fik jeg desværre ikke billeddokumenteret. Men jeg var så uheldig, at jeg fik lavet diameteren på undersænkningen af enhederne 1mm for lille. Det betød at jeg måtte slibe og file kanten rundt, indtil enhederne lige kunne passes ned i.

Dernæst blev terminalpladerne monteret. Jeg endte med at bruge kabelsko for nem på- og afmontering.


Og enhederne monteret.


To stk. færdige højttalere klar til udmåling og filtersimulering.



Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Sep 2019 at 08:40
Den er fin! Smile


Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Sep 2019 at 12:10
Den er rigtig sjov, og det er vanedannende at lytte til sådan en fuldtone. 
I dette tilfælde er jeg ret imponeret over kvaliteten af det, der bliver leveret.
De leverer et stort lydbillede med rigtig god separation af forskellige elementer. Små detaljer kommer rigtig fint igennem.

Nej, man mærker ikke bassen pumpe i brystkassen. Men sættet fylder fint min stue med en balanceret og sammenhængende lyd. Diskanten er egentlig også meget pænt opløst (i mine ører).

Enhederne er ikke så effektive, så der skal noget effekt til, før de spiller højt. De kan faktisk tåle en hel del.

Jeg skal lige finde en dag, hvor jeg kan få dem målt igennem. Så lægger jeg lidt mere op.
De indledende målinger viste nærmest perfekt overensstemmelse med simuleringerne vist tidligere. Så teorien holder Smile
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Nov 2019 at 20:41
Jeg fik for noget tid siden målt lidt på fuldtonen.

Figuren nedenfor viser målinger taget i ca. 1 meters afstand on-axis og 15 og 30 graders horizontal off-axis.

Højttaleren stod på en 70cm høj stander og var placeret midt i min stue med ca. 3 meter til nærmeste væg.

Målingerne fortæller mig to ting. Ét, at der skal lyttes næsten on-axis på højttaleren for at få optimal performance. To, at der er et voldsomt baffel-relateret hæv i området 1-4 kHz. Dette hæv bekræftes i simulering og der skal helt sikkert tages højde for det i filteret.


Edited by Enthusiast - 12 Nov 2019 at 08:50
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Nov 2019 at 20:52
Jeg har sådan set fået simuleret/lyttet mig frem til et filter, jeg er tilfreds med. Det indeholder en spole på 1.2 mH, en modstand på 10 Ohm og en kondensator på 8.2 uF. 

Filtersimuleringern ser sådan her ud.



Men jeg har samtidig fyldt lidt mere dæmpevat ind bag fuldtonen, så outputtet fra porten/TL mundingen er formentlig mindre markant i 100-300 Hz området.

Jeg skal lige have opdateret mine målinger en dag, så lægger jeg også et par nærfteltsmålinger af enhed og munding op.


Edited by Enthusiast - 11 Nov 2019 at 20:53
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Nov 2019 at 09:38
Det ser ud til, at din serie-sugekreds gør, hvad den skal Thumbs Up
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Nov 2019 at 09:51
Ja, den får fjernet hævet fint.

På simuleringen ser det måske ud som om, den "graver" lidt dybt i 1-3 kHz området. Men jeg har prøvet at rykke lidt på det (ved at ændre kondensator-værdien). 

Giver jeg den 10uF bliver højttaleren lidt for pågående til min smag.
Går jeg den anden vej, og sænker kondensatorværdien til 6.8uF, bliver lyden bliver lidt for tilbagelænet.

Ideelt set kunne jeg kombinere seriesugekredsen med en parallelsugekreds, der tog lidt niveau ved 3 kHz. Men det er at skyde gråspurve med kanoner - og jeg synes højttaleren mister lidt liv og dynamik ved at der sættes en parallel sugekreds ind.


Edited by Enthusiast - 12 Nov 2019 at 09:52
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Nov 2019 at 10:07
Umiddelbart ser det rigtig fint ud, som det er - og jeg ville heller ikke kombinere det med endnu en kreds. Har du prøvet at justere modstanden en lille smule?
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Nov 2019 at 10:17
Ja, jeg har haft en 12 Ohm's modstand på også, for at sænke diskantniveauet lidt.
Men det bliver for tilbagelænet og lidt kedeligt på den måde.
11 Ohm ville muligvis være fint, men så skal jeg bruge to modstande i stedet for en.

Jeg har også prøvet at sænke spolens værdi til 1 mH, men så bliver den tonale balance i mellemtonen for lys.

Højttaleren er bevidst balanceret lidt lys i toppen, da den i sin endelige placering kommer til at stå op mod en væg. 

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz