Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Synergy horn
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Synergy horn

 Post Reply Post Reply Page  <1 34567 9>
Author
Message
Schlager View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 13 Jan 2018
Location: Slagelse
Online Status: Offline
Posts: 186
  Quote Schlager Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Synergy horn
    Posted: 31 Jul 2021 at 18:45
Der er langt om længe kommet lyd igennem på hornene og det har absolut potentiale, selvom det ikke er helt i mål. Mere om det senere.
Den fysiske lyd ser sådan ud



Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Jul 2021 at 21:29
Det ser rigtig spændende ud Thumbs Up

Glæder mig til at se og høre det næste weekend.
Back to Top
Meier View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 03 Aug 2009
Online Status: Offline
Posts: 62
  Quote Meier Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Aug 2021 at 19:27
Nå - er der snart noget nyt? Cool

Hvordan lyder de?
Hvordan måler de?
…..og hvor højt kan de spille? LOL

Sommeren er jo slut - det regner - så kom nu tilbage til arbejdsbordet og fortæl……. Censored
Back to Top
Schlager View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 13 Jan 2018
Location: Slagelse
Online Status: Offline
Posts: 186
  Quote Schlager Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Aug 2021 at 14:18
Jeg bruger DRC Designer til rum korrektion.

Jeg kan dog ikke uploade billeder med grafer og det har ikke virket i noget tid her på siden, ved ikke hvad der sker???

Generelt er jeg tilfreds med resultatet, der skal dog stadig arbejdes med lyden. Når man benytter DRC kan man tweake lyden meget mere end ved normale setup. Flere muligheder gør så også processen længere.

Jeg har haft nogle store udsving i bassen uden for sweet spot, det er nu tæmmet så der intet bas bulder er i rummet. Jeg har skiftet filter teknik siden vi afholdt træf for små 2 uger siden så lyden har generelt fået et løft. Lige nu arbejder jeg på at optimere stereo perspektivet. En mere fyldest gørende beskrivelse af lyden vil jeg ikke begive mig ud i, da jeg nok er lidt biased, her må andre på banen, ellers må man selv bevæge sit korpus til Slagelse for et lyt Smile

P.S. De kan spille HØJT nok Wink






Edited by Schlager - 18 Aug 2021 at 14:21
Back to Top
Schlager View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 13 Jan 2018
Location: Slagelse
Online Status: Offline
Posts: 186
  Quote Schlager Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Mar 2022 at 15:28
Det er efterhånden en del tid siden jeg har været inden om min lille tråd, så tænkte at en lille update ville være på sin plads. Nyder generelt bare lyden og tænker egentlig ikke på at lave nogle større ændringer. Har dog rodet lidt med DRC Designer og lavet flere filtre som jeg tester op mod hinanden. Target kurver har en stor betydning for hvordan lydens balance høres. Små ændringer på 0.5 Db kan give tydelige hørbare forskelle.

Mange tror at en vandret linie må være det ideelle, men det opleves alt for lyst og bliver hurtigt slidsomt at lytte til. Heldigvis er der forsket/testet for en slags generel præference, Sean Olive og Master Joda aka Floyd Toole er kommet frem til følgende røde kurve, som var den som fik bedst subjektiv vurdering.


Et generelt tilt på -10 Db ved 20 kHz var foretrukket. Dette passer meget godt i overensstemmelse med hvad jeg har i lytte rummet.
En anden gammel kending er Bruel og Kjærs hifi kurve. Igen ses et nedadgående tilt mod de høje frekvenser.


Tiltet afhænger af flere ting, lytte rummets størrelse, hvor dæmpet rummet er og højttalerens power response, altså hvordan spredningsmønstret er på højttalerne og hvor tæt på højttaleren man lytter. I store rum behøver tiltet ikke være så stort, da den reflekterede lyd høres ved en lavere amplitude, i mindre rum bliver den reflekterede lyd kraftigere og mere tilt er nødvendigt. Direktive højttalere, f.eks. de fleste horn, kræver mindre tilt, da rummets bidrag bliver mindre, hvor højttalere med konstant direktivitet omvendt skal have mere tilt, da rummets bidrag er større.

En anden ting man kan eksperimentere med er dæmpning vs diffusion i rummet. I små rum under 15-20 m2 vil dæmpning generelt være at foretrække, da man alligevel ikke kan komme langt nok væk fra rummets flader, mest vægge, til at man kan diffusere lyden. Den vil komme til lytte positionen i for kort tid efter direkte lyden og maskere/farve direkte lyden. Dæmpning helt ned i mellemtonen til ca 500 hz er bedst, gerne længere ned i frekvens. Så opnår man en jævn spektral dæmpning. Vi taler dæmpemateriale (isolering fungere helt fint) i tykkelse på minimum 10-15 cm og gerne på alle rummets flader eller så meget der nu er muligt. Mange laver desværre den fejl at dæmpe med for tynd dæmpning på ca. 1-2 cm tykkelse. Det vil kun dæmpe i diskanten og give en mørk ulden lyd. Man har så at sige forskubbet den spektrale balance og kan komme til en forkert konklusion, at dæmpning ikke er godt i et rum, men problemet er at man har gjort det forkert.
Jeg er selv fortaler for at rummet skal dæmpes rimelig godt, specielt små rum. Diffusering virker bedst, hvis der er minimum 2.5-3 meter til væggene i lytte position.

Ved at dæmpe lytte rummet, så hører man længere ind i selve optagelsen og på selve rummet på optagelsen. Den kan så være ægte eller skabt i et studio, men vi har jo det kilde materiale vi har og kan ikke rigtig gøre noget ved selve optagelsen. Men vi kan påvirke hvad det er vi vil have ud af optagelsen.
Jo mindre et rum er dæmpet, jo mere vil rummets lydsignatur lægges til den hørte optagelse. Til en hvis grad kan man tale om at man hører igennem rummet, dvs. at ørene/hjernen er vant til at tilpasse sig lyd/stemmer i forskellige rum. Men har man oplevet et tilpas veldæmpet rum, så er det svært at gå tilbage til almindelig daglig stue dæmpning.
Horn må ha' synergy.
Back to Top
Schlager View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 13 Jan 2018
Location: Slagelse
Online Status: Offline
Posts: 186
  Quote Schlager Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Mar 2022 at 06:39
Angående horn i hjemmet, så kan de godt være forstyrrende for husfreden (lav WAF) da de, ifølge de fysiske love, bliver store hvis de skal bruges ved lave frekvenser. Mange "horn" højttalere er i virkeligheden kun hybrider, dvs med horn i diskanten og direkte strålende enheder til mellemtone og bas. Går man lidt op i størrelse ca 50 cm på runde horn og 40-50 cm i bredden og 30-40 cm i højden på rektangulære/firkantet horn, kan man få en nedre grænsefrekvens på 500-600 hz (cut-off).

Der er dog en konsekvens ved at bruge mindre horn i et, akustisk set, lille rum (under 25-30 m2) og det er at man mister horn ladning og sprednings kontrollen under cut-off. Så lidt kontra intuitivt, vil et stort horn med en stor mund, fungere bedre i et lille rum. Horn ladningen og sprednings kontrollen vil gå længere ned i frekvens og man kan derved mindske tidlige refleksioner fra nærfelts væggene.
Horn må ha' synergy.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Mar 2022 at 10:38
Interessante overvejelser, du har gjort dig.
Det lyder godt, at du er kommet i mål med dine synergy horn. Forhåbentlig bliver der en mulighed for at høre det færdige resultat en dag Wink

Jeg kan godt nikke genkendende til, at den faldende niveaukurve er behagelig at lytte til. Det kommer efter min mening til at virke mere naturligt. Om det så lige skal være 10dB eller mindre og om det skal være jævnt fordelt over hele frekvensspektret, det kommer nok (som du også skriver) an på lytterummets beskaffenhed og personlig smag. 

Back to Top
Schlager View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 13 Jan 2018
Location: Slagelse
Online Status: Offline
Posts: 186
  Quote Schlager Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Mar 2022 at 11:06
Enthusiast (Peter), der er altid åbent også selv om jeg ikke er hjemme Smile


Horn må ha' synergy.
Back to Top
Schlager View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 13 Jan 2018
Location: Slagelse
Online Status: Offline
Posts: 186
  Quote Schlager Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Mar 2022 at 09:04
Nu er det jo en tråd om horn, så lidt baggrundsteori må være på sin plads.

Hvis ikke hornhøjttalere var så forbandet store, ville de helt sikkert være mere udbredt end tilfældet er i dag. Man får jo en masse gain
foræret af hornladningen, som bibeholder musikkens dynamik og transient villighed.

I 30'erne da filmen fik lyd på havde man kun rør til forstærkning, så horn var den eneste mulighed for at få lyd ud til et større publikum.
Western Electric (WE) som var udviklingsafdelingen for Bell Telephone lavede de store, nu berømte WE foldede/kurvede horn. De havde dog
begrænset spredning og kunne ikke spille egentlig bas eller diskant.

Udviklingen førte først til The Shearer Horn og dernæst videre til Altec Voice of the Theater, som var en klar forbedring mht. spredning og
frekvens response. De var også billigere at fremstille, så de førte til "the golden age of cinema".


Altec horn dominerede 50'erne og 60'erne indtil JBL kom på banen. Lyd i hjemmet (hifi) som vi forstår det, begyndte også at få indpas og
med udviklingen af transistoren kunne man få forstærkere der havde flere watt end rørforstærkere. Udviklingen i elektronikken gjorde det
muligt at få lyd ud af en lille kasse med højttaler enheder. De var billigere at producere, nemme at passe ind i forstads stuerne og små
lejligheder. Der kan dog næppe være tvivl om, at denne udvikling var et skridt bagud mht til den oplevede lydkvalitet. De direkte strålende
abekister gav ikke den samme følelse og oplevelse af "at være der", som hornhøjttalerne gav i biografen.

Det blev startskuddet til Paul Klipsch's hjørne horn; the Klipschorn. Den bragte begejstringen tilbage til de hifi entusiaster som satte pris på
den hornladet "live sound". Siden dengang har "krigen" raset mellem de små abekisters publikum og horn entusiasterne.
Horn må ha' synergy.
Back to Top
Schlager View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 13 Jan 2018
Location: Slagelse
Online Status: Offline
Posts: 186
  Quote Schlager Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Mar 2022 at 14:03
Hvis man kigger lidt på hvor mange slags horn der er udviklet siden den spæde start i 1920'erne, vil man se at ikke alle horn er født lige. Af nødvendighed, var datidens horn store, da man som sagt ikke havde andet end rørforstærkere at drive dem med. Så hornladning helt ned i bassen var påkrævet, hvis man ville have nogenlunde fuld frekvens response med et rimelig lydtryk.

Med de små abekisters indtog i de moderne hjem, blev hornene også nødt til at gå på kompromis. Så langt de fleste hornhøjttalere, er i dag kun hybrider, dvs med et diskant horn og så direkte strålende enheder, til at dække resten af frekvensspektret. Klipsch havde dog mindre modeller med mellemtone horn. F.eks. Klipsch Heresy.



At den blev kaldt Heresy, var fordi den egentlig veg bort fra Klipsch originale ide om, at Klipsch højttalere skulle placeres i rummets hjørner, for at forstærke horn bassen, som egentlig var underdimensioneret i.f.t. at spille hornladet bas. Derfor måtte man tage rummets hjørner i brug. Men for at få et større publikum, så måtte mindre modeller på banen. Det indebar så nogle kompromisser, såsom at mellemtone hornet skrumpede ned til en størrelse, som giver problemer med direktiviteten i.f.t. bassens direktivitet ved den originale overgangsfrekvensen på 700 hz. Senere modeller hæves den til 850 hz, dog uden at dette problem løses. Problemet er at man bruger horn og tilhørende driver uden for dets arbejdsområde, dvs at hornet ikke længere styrer lyden, altså ikke holder den ønskede direktivitet og hornet heller ikke lader mere, dvs. at det nu bare fungerer som en almindelig direkte strålende enhed.
Horn må ha' synergy.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 34567 9>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz