Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Synergy horn
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Synergy horn

 Post Reply Post Reply Page  <12345 9>
Author
Message
Schlager View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 13 Jan 2018
Location: Slagelse
Online Status: Offline
Posts: 186
  Quote Schlager Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Synergy horn
    Posted: 24 Okt 2020 at 10:04
Efter der har været lidt stilstand i garagen i en periode, grundet andet højtaler projekt, har jeg besluttet mig for tage Synergy princippet til nye højder og tingene begynder at tage fart. 

Det hele starter jo med en point source. 3D print er en genial måde at få den rigtige start på hornet da overgangen fra driver exit til hornet er vigtig at få lavet korrekt. Hornet er så smart lavet at man kan monterer sider på hornet og i praksis gøre det så stort som man ønsker. 
Back to Top
Schlager View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 13 Jan 2018
Location: Slagelse
Online Status: Offline
Posts: 186
  Quote Schlager Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Okt 2020 at 10:17
Det var lidt en udfordring at få vinkler til at passe sammen, men det lykkedes nu ok. Hornet bliver ca. 130 x 80 cm bredde og højde inkl. afrundning på hornet for at modvirke refleksioner/diffraktion og som det mindre Synergy horn bliver det med 1" diskant og 2 stk. lukkede 4" herudover kommer der 1 stk. 15" i lukket kabinet, så det kan spille ned til lidt under 100 hz. Fordelen ved så stort et horn er at den kontrollerede direktivitet kan komme længere ned i frekvens, i dette tilfælde ned til ca. 100 hz, altså et godt stykke under Schrøder frekvensen. 






Edited by Schlager - 24 Okt 2020 at 10:21
Back to Top
Schlager View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 13 Jan 2018
Location: Slagelse
Online Status: Offline
Posts: 186
  Quote Schlager Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Okt 2020 at 10:27
Hornet kommer til at stå i garagen, hvor der bliver om møbleret lidt på tingene, så nu vil jeg gå ud og rive 3000 liter / 250 kg hornsub ned fra loftet Tongue opdatering følger.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Okt 2020 at 11:05
Abmitiøst projekt Thumbs Up. Dem glæder jeg mig til at høre engang. I hvilken grad (og hvor) forventer du forbedret performance i forhold til dit nuværende og ret vellydende system?
Back to Top
Schlager View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 13 Jan 2018
Location: Slagelse
Online Status: Offline
Posts: 186
  Quote Schlager Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Okt 2020 at 11:20
Jo tak, jeg bryder mig ikke om begrænsninger Wink 
De "små" synergy horn gjorde det allerede bedre end de gamle papir horn, af flere grunde. Dels summere enhederne bedre når der efter korrekt delay i princippet ikke er nogen tidsforskel på mellemtonen og diskanten. Fysisk vil de i praksis også udstråle fra samme punkt , altså som en ideel punktformig lydkilde. Dette kan "almindelige" horn aldrig opnå, da de fysisk er adskilt og det med adskillige bølgelænger ift. til frekvensovergangen. Hvilket resultere i lobing. Alm. horn beamer også med stigende frekvens, det gør et CD horn ikke (constant directivity). 

Alt i alt finder jeg at dynamikken og transparensen er bedre på Synergy hornet, fordi enhederne summere  bedre og perspektivet er bedre pga CD princippet. 

Grunden til at jeg vil lave et større synergy horn er for at få så meget af frekvensområdet "ind" i Synergy princippet og øge direktiviteten ned i frekvens til ca. 100 hz. 

Der bliver helt sikkert mulighed for at høre dem ved lejlighed, tror dog ikke de kommer med til julefrokost LOL


Edited by Schlager - 24 Okt 2020 at 11:22
Back to Top
Schlager View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 13 Jan 2018
Location: Slagelse
Online Status: Offline
Posts: 186
  Quote Schlager Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Okt 2020 at 17:55
Det er med lidt vemod at den store hornsub må lade livet, men vi kan jo ikke lade nostalgi stå i vejen for fremskridtetSmile


Alt kom ned uden skader på hverken subs eller mandskab. Så skal der bare om rokeres, færdiggøre synergy hornene og rydde op. Ved ikke hvad  hvad der bliver hårdestLOL







Back to Top
Schlager View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 13 Jan 2018
Location: Slagelse
Online Status: Offline
Posts: 186
  Quote Schlager Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Okt 2020 at 14:03
Sådan her forestiller jeg mig at det skal se ud.
Ved at lægge dem på gulvet får jeg en venstre og højre hornbas, bagved LP til højre og venstre er endnu 1 stk hornbas, det giver i praksis 4 baskilder, som Multi-Sub Optimizer programmet kan regne på.


Back to Top
Schlager View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 13 Jan 2018
Location: Slagelse
Online Status: Offline
Posts: 186
  Quote Schlager Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Nov 2020 at 07:38
Her er en quick and dirty prøveopstilling, bare for at få en ide om det færdige resultat. Den oprindelige sub opstilling skulle lige
gentænkes, men ikke noget der betyder noget for det færdige resultat. Synergy hornet bliver hævet ca. 20 cm over subs og dæmpe
materiale bliver lagt i en kileform ovenpå på subs foran synergy hornet.


Back to Top
Schlager View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 13 Jan 2018
Location: Slagelse
Online Status: Offline
Posts: 186
  Quote Schlager Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Nov 2020 at 20:55
Tog lidt indledende målinger for at se om min Celestion 1747 kan spille langt nok ned til at mødes med mellemtonerne. Da de har
"indbygget" akustisk lavpas filter, som er en kombination af flere ting. Selve kompressions kammeret foran enheden virker, som ved
andre kompressions horn, som lavpas filter. Derudover begrænses de bl.a. flare raten i hornet, samt hvor tæt udgangshullerne er på
starten af hornet (den ende hvor diskanten sidder).

Først de 2 mellemtoner, målt ca 50 cm foran hornet og med en gating på 3 ms.




Her diskanten




Begge 



Ser ud til at en deling ved 1100-1150 hz er mulig. Hvis jeg skal dele lavere så skal jeg have fat i BMS 4550, den kan deles under 1000 hz.
Back to Top
Schlager View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 13 Jan 2018
Location: Slagelse
Online Status: Offline
Posts: 186
  Quote Schlager Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Apr 2021 at 17:17
Efter en længere stilstands periode, så er der nu endeligt sket lidt mere på synergy fronten, så det kræver en lille update.

Enhederne er blevet monteret på hornet. En 1" compressions driver, 2 stk. 4" mellemtoner og en 15" bas. Dette kommer til at spille fra
80-100 hz og op til 20Khz. Bunden bliver dækket af store horn subs.

Her kan man få en fornemmelse af hornets størrelse, ift. 15" bassen






Alle sider skal skæres i smig med forskellige vinkler, men det lykkedes at få det ok. Det er i hvert fald solidt og tæt Smile Den ene side er skrå for at kunne placere hornet helt inde ved væggen i 45 grader.





Et kig ned i kassen, som er på ca 60-70 liter. Simuleringen siger at fra 50 liter lukket kabinet er den i vinkel.


Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345 9>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz