Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Synergy horn
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Synergy horn

 Post Reply Post Reply Page  <1 456
Author
Message
Schlager View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 13 Jan 2018
Location: Slagelse
Online Status: Offline
Posts: 117
  Quote Schlager Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Synergy horn
    Posted: 22 Mar 2022 at 12:41
Det berygtede horn honk, som med rette er meget kritisabelt, har givet hornhøjttalere et dårlig ry i mange år. Det giver en nasal lyd lige i det område af frekvensspektret, hvor vi er meget følsomme. Det er lidt den samme lyd man får, som hvis man sætter en tragt foran munden og taler. En kraftig betoning som lyder unaturligt. Ofte kommer det fra mellemtone hornet, som bruges uden for dets arbejdsområde. Læg dertil, at de kompressionsdrivere der driver mellemtone hornet, af fysikkens vej, heller ikke er særlig lineære og problemet øges. Med EQ kan man heldigvis gøre horn og driver lineære, så længe det gøres med en nærfeltmåling og inden for bånd passet.

Horn og kompressionsdrivere virker som en akustisk transformer, som impedans tilpasser den indespærrede luft i horn halsen (starten på hornet). Det fungerer lidt som en cykelpumpe der presser luften sammen, således at luftens impedans tilnærmes driver membranens høje impedans. Resultatet er at lyden forstærkes kraftigt, når lydbølgen bevæger sig igennem hornet ud mod horn munden. Et gain på 10-20 dB er ofte resultatet over en enhed, som ikke er hornladet. Men der er som bekendt ikke nogen gratis frokost, eller næsten ikke, mere om det senere. Prisen for alt det gain er en begrænset båndbredde. Dvs. at en hornladet enhed kun kan dække 2 til 3.5 oktav før den ikke lader enheden mere. Den har så at sige, sit eget akustiske båndpas filter. Dette skal håndteres korrekt, når man designer en hornhøjttaler, dvs. overgangsfrekvenser skal være inden for horn/driver båndpasset. Historisk set, har man set lidt stort på det den problemstilling og dels har man undladt, eller ikke haft mulighed for at equalizere ulineariteter i frekvensresponsen, som de fleste horn/driver komboer har. Dette har ført til det horn honk som mange forbinder med horn lyd.
Horn må ha' synergy.
Back to Top
Schlager View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 13 Jan 2018
Location: Slagelse
Online Status: Offline
Posts: 117
  Quote Schlager Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Mar 2022 at 09:07
En af hifi's mange "regler" siger, at store højtalere er lig med stor lyd. Og det er da vel også en rimelig logisk antagelse. En lille højtaler med lav følsomhed vil aldrig kunne spille højt og uanstrengt og slet ikke i bassen og det uanset hvilken forstærker man bruger.

En lille stander højtaler med en 6" bas og diskant dome, vil aldrig kunne lave et lydbillede som en større gulvhøjtaler, med væsentlig mere membran areal. Stemmer kan blive gengivet fint med følelsen af "at de svæver i luften" dvs. at lyd perspektivet er i orden. Men mht. transienter, ordenligt anslag, dynamik og realisme, kræves der kapacitet og rigeligt af den. Specielt under 300 hz skal der være rigeligt med kapacitet dvs. god følsomhed og godt med membran areal. Normalt antages det at man skal have 20 dB headroom over det gennemsnitlige SPL niveau, så hvis realistisk lydtryk skal opnås med god dynamik, så kræves der højtalere som kan levere 120 dB i musikkens dynamiske spidser.

Taktil følelse og det at at føle musikken og lyden på kroppen, det er det der gør det interessant at høre musik på højere volume . Det bidrager til en noget mere engagerende, intensiv og indholdsrig lytte oplevelse. Hvis dette mangler, så er det bare "fin lyd" og det er ikke nok, i hvert fald ikke for mig.

Så hvad kræves der og hvor stor skal højtaleren være. Hvis man er villig til at opdele frekvensområderne lidt, så kan man faktisk spille på en forholdsvis lille hoved højtaler på ca. 60 liter, bestykket med minimum en effektiv 12" eller evt. flere enheder, med tilsvarende membran areal. Man skal dog ikke spille dybere end 80 hz, herunder skal eksterne subwoofere tage over og de kan relativt nemt "gemmes" af vejen i hjørnerne. For kapacitet i de højere toner, vil horn være en fin løsning eller en waveguide foran en robust diskant (Blisma?) eller bånd (Beyma TPL150?).
Horn må ha' synergy.
Back to Top
Schlager View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 13 Jan 2018
Location: Slagelse
Online Status: Offline
Posts: 117
  Quote Schlager Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Maj 2022 at 07:29
Nu er det ikke meningen at det skal være en slags PhD i horn, for det er der andre der er meget klogere end mig, til at udføre. Det er mere et lille crash course i horn verdenen og hvad der adskiller dem fra hinanden og generelt fra andre højtaler typer. Så kan man jo altid have et lille håb om at inspirere andre til at prøve kræfter med horn konceptet. Med nettets store kollektive viden, som der efterhånden er blevet opbygget, simuleringsprogrammer og adgang til billig DSP kontrol, så er vejen gjort noget mere overkommelig for at få et godt horn system.

Det hele munder jo så sikkert nok ud i hvorfor jeg har valgt lige den type horn jeg har.

I horn alderens spæde start var den eksponentielle horn profil den mest udbredte. Den giver en god akustisk ladning af enheden ned til dens grænsefrekvens (Fc: cut-off) (graf nr. 3).

Fig. 1


I dag findes der flere forskellige horn profiler, som stort set alle er en afart af den eksponentielle profil. De har en lidt anden ekspansionsrate og en anden terminering ved horn munden, for at mindske kant diffraktion.

Fig.2


Disse horn typer giver også den højeste effektivitet, som vil være 15-20 dB højere end enheden monteret på en baffel, som en direkte strålende enhed. Dette betyder at den tilførte elektriske energi, ved denne type horn, skal reduceres med faktor 50-100, for samme SPL. Yderligere vil hornet have 20-25 dB mindre intermodulationsforvrængning (doppler forvrængning) i.f.t. en direkte strålende enhed. For vores hørelse er det den værste forvrængningstype, da den ikke er harmonisk.

I forhold til en almindelig direkte strålende enhed (piston) i en uendelig baffel, er der meget mere ladning nedad til i frekvens i hornet (Fig. 3).

Når hornet lader enheden korrekt, så vil bølgefronten propagere ud af hornet som en sfære. 3 oktaver over nedre græsefrekvens er bølgelængden ca. 1/8 del og frekvensen er for lille til at blive understøttet af horn væggen. Den vil i stedet propagere ud af hornet som en plan bølgefront. Visuelt kan det sammenlignes med, at bølgefronten kommer ud som en stråle. Denne type horn vil have en flad frekvens respons on-axis, men en faldende høj frekvens off-axis.

Fig. 3


Prisen for den øgede effektivitet som hornladningen giver, er en reduceret båndbredde. Generelt kan man anvende et givent horn i ca. 3 oktaver, så skal et andet og mindre horn tage over. Det gør at man ofte ender op med minimum 3 eller 4- vejs horn. Det kan gøre det vanskeligt, for ikke at sige umuligt, at integrere de forskellige horn med hinanden. Da hornene skal have en hvis størrelse for at virke korrekt inden for deres respektive båndpas, bliver de nødvendigvis også nødt til at have en hvis afstand imellem sig. For at hornene kan summere korrekt fase mæssigt, kræver det at de er inden for ¼ bølgelænge ved overgangsfrekvensen. Er de ikke det, resulterer det sig i kamfilter effekt pga. forskellig løbetid fra hvert horn og til lyttepositionen. Dette gør sig også gældende for almindelige kassehøjtalere. Dette kan der i nogen grad kompenseres for ved brug af DSP og korrekt tidforsinkelse, men dette fungerer kun i et enkelt givent punkt, oftest målt i lyttepositionen. Et godt eksempel er Avantgarde. Her har man endda af designmæssige / æstetiske grunde, med vilje placeret enhederne længere væk fra hinanden, end de havde behøvet.

Hvor stor lydmæssig betydning man tillægger denne kamfilter effekt, er jo individuelt. Det er under alle omstændigheder nemt at verificere med målinger.


Horn må ha' synergy.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 972
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Maj 2022 at 20:42
Det er bestemt interessant læsning (for mig, der endnu ikke har praktisk erfaring med horn).
Så bliv endelig ved med at dele dine erfaringer Thumbs Up


Back to Top
Schlager View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 13 Jan 2018
Location: Slagelse
Online Status: Offline
Posts: 117
  Quote Schlager Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Maj 2022 at 09:28
Jo tak Enthusiast, hyggeligt at der er nogen der læser mine skriblerier Smile
Horn må ha' synergy.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 456

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz