Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmÃ¥l
  New Posts New Posts RSS Feed: Kamfilter effekt pÃ¥ 3" fuldtone enhed
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Kamfilter effekt på 3" fuldtone enhed

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kamfilter effekt pÃ¥ 3" fuldtone enhed
    Posted: 02 Sep 2019 at 08:39
Jeg har bygget mig et par små 3" fuldtone højttalere for nylig. Fik sat lyd på her i weekenden, men der er noget mærkeligt ved systemet.

Jeg oplever en tydelig og meget markant kamfilter-effekt (lobing) i lyttepositionen.
Lyden er diffus og jeg mangler pludselig store dele af mellemtone og diskant, når jeg sidder midt for højttalerne. Det lyder som om, lyden kommer fra siden - og ikke foran, hvor højttalerne står placeret. Rykker jeg lidt til den ene eller den anden side, bliver lydbilledet mere jævnt og lydbilledet rykker ind mellem højttalerne. Ligeledes er lyden meget ujævn, når jeg bevæger mig rundt i stuen.

Jeg har forsøgt at måle på højttalerne, men de måler umiddelbart ens.
Jeg kiggede på minimums-fase forløbet i målingerne, som også umiddelbart så ens ud. Jeg skulle måske have set på total-fasen?

Hvis jeg rykker den ene højttaler 15-20 cm. tættere pÃ¥ mig, end den anden, afhjælpes problemet til en vis grad. SÃ¥ det tyder pÃ¥, at der er tale om en faseforskydning mellem de to signaler (højttalere), der skaber en kamfilter-effekt. 

Så mit spørgsmål går egentlig på, om der kan være så store forskelle på to umiddelbart ens højttalerenheders faseforløb, at det skaber hørbare kamfilter effekter?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Sep 2019 at 10:11
Har du tjekket, at de (dvs. højre og venstre) er ens polariseret - uanset hvad terminalerne påstår?

Står den ene (eller begge) meget tæt på en sidevæg?

Har du et par billeder af højttaleren?


Edited by USXX - 02 Sep 2019 at 10:11
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Sep 2019 at 10:52
Det høres tydeligt (på bassen især) at de to enheder er ens polariseret. Jeg har prøvet at fasevende en af højttalerne. Bassen påvirkes markant (forsvinder). Resten er lige så diffust.

Højttalerne står i samme position i mit rum, som jeg har haft mine andre højttalere stående.
Jeg har haft dem rykket lidt rundt, men uden at det ændrer nævneværdigt på resultatet.

Pt. har jeg ingen billeder.
Der er tale om en lille mass-loaded TL konstruktion (35x11x25 cm HxBxD), hvor både enhed og TL munding vender fremad.
Der er kun små 25 cm mellem enhedens og mundingens center, så de to lydkilder påvirker klart hinanden.
Men jeg har også prøvet at lukke TL mundingerne fuldstændig til, så kun enhederne spiller. Det ændrer ikke noget på det diffuse stereo lydbillede.


Edited by Enthusiast - 02 Sep 2019 at 10:54
Back to Top
Jesper_K View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 05 Jun 2015
Location: Odense
Online Status: Offline
Posts: 19
  Quote Jesper_K Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Sep 2019 at 20:38
Hej,

Jeg har hverken svar, løsning eller andet til dit spørgsmÃ¥l.. -men det som du beskriver, lyder som dét, stort set alle mine setups har lidt af igennem de sidste 30 Ã¥r Angry færdige højttalere som DIY.
Jeg har forsøgt alverdens (mere eller mindre kunstfærdige) akustiske behandlinger af rummene som jeg har spillet i. 
De seneste 5-7 Ã¥r pÃ¥ mine DIY højttalere har været med DSP, uden at være kommet problemet fuldstændigt til livs Thumbs DownUnhappy 
Kort og godt, jeg ved ikke helt hvor problemets kerne ligger! men det er min opfattelse at det skal findes i ~100 hz området?!
Hvis nogen ligger inde med nogle guldkorn hører gene om det Smile

Nedenstående billeder er målinger af mine stue højttalere (Franco Serblin Ktêma), målt fra lytte position. Hhv højre, venstre og begge:







Jeg skal se om jeg kan få lavet nogle billeder af målinger fra mine DIY og uploade..

Mvh Jesper
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Sep 2019 at 07:51
Nu er det vel ikke sådan, at du har fået fat i to enheder med forskellig impedans (fx en 4 ohm og en 8 ohm)?

Har du målinger, der viser kamfiltereffekten? Er det kantdiffraktioner, du oplever (hvad siger simulering)? Og hvad med TL-resonanserne opadtil?




Edited by USXX - 03 Sep 2019 at 07:51
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Sep 2019 at 12:08
Impedansforløbene på de to højttalere (i TL kabinettet) er nærmest identisk.
Eneste forske er, at det ene kabinet åbenbart er lidt mere dæmpet end det andet (ses mest på toppen af den nederste impedanspukkel, som er lidt lavere).
Så det burde være 8-Ohms (nominel) enheder begge to.

Jeg har ikke foretaget målinger i lyttepositionen.
Jeg har udmålt de to højttalere enkeltvis, hvor jeg ikke kan se nævneværdige forskelle.

TL resonanserne slår ikke igennem på enhedens nærfeltsmåling. Fra selve mundingen ligger alt over 400Hz mere end 20dB under enhedens niveau (i simulering). En måling viser, at det er 30dB nede.
Jeg har også prøvet at lukke mundingen til for at eliminere den mulighed.

En kantdiffraktionssimulering siger at enheden, grundet størrelsen ruller kraftigt af over 7kHz allerede ved 15-20 grader off-axis.
Det kan være en mulig forklaring. Jeg havde nemlig stillet op med meget lidt toe-in, så jeg har nok lyttet 15-20 grader off-axis.

Det kunne forklare, hvorfor man oplever store forskelle ved at rykke til en af siderne. Så får man pludselig lyden mere on-axis fra den ene højttaler.
Men det forklarer ikke rigtig, hvorfor det hjælper at rykke den ene højttaler tættere på lyttepositionen.

Jeg må lige prøve at lytte lidt mere med fuld toe-in på begge højttalere.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Sep 2019 at 19:47
Umiddelbart kan jeg ikke se noget mærkværdigt ved dine målekurver, Jesper.
Men derfor kan der selvfølgelig godt være noget rumbetinget ballade.

Jeg er efterhånden ved at være overbevist om, at det i mit tilfælde ikke er rumbetinget. Men jeg kan simpelthen ikke forklare det.

Der er en unaturlig rumklang. Som om musikken er blevet optaget i et stort lokale med lang efterklangstid. Det forbedres, når jeg lytter med forskellige afstande til de to højttalere. Blot ved at rykke mit hoved 20-30 cm. til en af siderne ift. sweet spot, ændres den opfattede lyd dramatisk.
Det har jeg ikke oplevet med nogen anden højttaler i samme opstilling og samme lytteposition.

I mit hoved giver den opførsel kun mening, hvis der er en faseforskydning mellem responsen fra de to højttalere. Nok til at skabe en kamfilter-effekt.

Jeg har prøvet at lytte 100% on-axis med kraftig toe-in. Det bliver umiddelbart lidt bedre, men den unaturlige rumklang forsvinder ikke og jeg oplever stadig store forskelle i den opfattede lyd, hvis jeg rykker bare lidt til siden ift. centerposition.

MÃ¥ske er jeg bare ved at blive vanvittig Confused

Jeg har i hvert fald bestilt to nye enheder. SÃ¥ mÃ¥ jeg se, om det afhjælper problemet. 
Heldigvis er der ikke tale om dyre enheder.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Sep 2019 at 19:57
Har du prøvet kun at lytte på én højttaler og/eller i mono?
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Sep 2019 at 19:59
Ja, det har jeg ogsÃ¥ prøvet. 
Hver for sig lyder de to højttalere fint. Men sammen opstår der et mærkeligt interferensmønster.
Back to Top
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
  Quote Mik112 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Sep 2019 at 22:10
Forudsat enhederne ab fabrik er  fase-mærket korrekt og har samme impedans, er mit bedste bud en defekt enhed, men hvilken af de 2? 
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz