Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Aktiv sub i lukket kabinet med rigelig power
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Aktiv sub i lukket kabinet med rigelig power

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Aktiv sub i lukket kabinet med rigelig power
    Posted: 10 Aug 2019 at 21:24
Jeg har lidt problemer med room nodes i mit lytterum. Jeg har ikke lyst til at koble en DSP på mine højttalere, så det skal i stedet "repareres" ved installation af subwoofere.

Mit lytterum er samtidig stue for hele familien, så i første omgang må jeg nøjes med en enkelt subwoofer. På sigt skal der nok bygges en mere, da jeg har en ekstra enhed liggende klar.

Det bliver en aktiv sub med en Scanspeak 26W/4558T00. Den skal drives af en Hypex DS-8.0 plateamp, der i brokoblet konfiguration leverer 700W. Så er der i hvert fald godt fat i den enhed.

Kabinettet bliver lukket med et effektivt volumen (før evt. dæmpemateriale) på 27 liter. Det giver ifølge beregning et Q på knapt 0.65 og F3 ved ca. 48 Hz.
Med et velplaceret løft i bunden håber jeg, at den kan gå lineært ned til ca. 35 Hz.

Kabinettet bliver kubisk med ydre mål på 32 cm.

Her lige et billede af enheden og forstærkeren.

Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Aug 2019 at 21:44
Byggeriet er allerede godt i gang, da jeg startede projektet for lang tid siden.

Desværre fik jeg ikke taget så mange billeder i opstartsfasen.

Kabinettet bliver bygget i 22mm MDF. 



Pladeforstærkeren skal monteres i separat kammer, bygget i 16mm MDF. Dette kammer blev limet sammen først.



Så blev resten af pladerne limet sammen og "forstærker kassen" monteret. Denne del af arbejdet fik jeg desværre ikke billeddokumenteret.

Men kabinettet står pt. grovslebet og er lige blevet spartlet, hvor nødvendigt. 



Jeg var for doven til at lave undersænkning til forstærkeren. 
Enheden blev dog undersænket.



Som man kan ane på billederne er kabinetvæggene dæmpet med bitumenplader. En enkelt bitumenplade har løsnet sig og skal limes igen.

Der er samtidig sat træ-stave ind på kryds og tværs, så alle flader er stivet af midt på.



Nu skal de spartlede områder bare finslibes og så får hele kabinettet en gang sort hobbymaling. Det bliver nok bare påført med rulle.
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Aug 2019 at 13:42
Det ser fint og solidt ud! Håber der kommer gang i flere projekter hen over efteråret her på forumet. Jeg kommer i alt fald med, et som oftest, lidt anderledes projekt...

Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Aug 2019 at 21:18
Ja, det er blevet et rigtig solidt kabinet. Jeg er godt tilfreds.

Har fået slebet og givet første lag maling her henover weekenden.



Jeg bruger en billig maling, så den skal nok have 3-4 gange, før det dækker ordentligt.
Men det gør jeg så bare. Det er jo hurtigt ordnet med rulle.

Det bliver spændende at se, hvad du kommer med af projekt. Det ser jeg frem til at høre nærmere om.

Jeg viser nok også snart et andet lille projekt frem herinde. 
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Aug 2019 at 07:41
Det er nemmere at få malingen pæn på kanter/ender, hvis du lige trækspartler dem først. Enderne suger rigtig meget (du ser tydeligt forskellen der, hvor der er lidt spartel).

Edited by USXX - 19 Aug 2019 at 07:42
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Aug 2019 at 08:44
Tak. 
Ja, det er lige præcis de skårede flader, der "stikker ud" i finishen.
Jeg var dog klar over problemet, inden jeg startede.

Der er spartlet enkelte steder på de skårede flader. Der ser man tydeligt, som du nævner, effekten af at få lukket fladerne før maling.

Nogle steder har jeg også set forslag om, at man kan fortynde almindelig trælim og male de skårede flader med det før den egentlige maling.

Tidligere har jeg fået et pænt resultat blot ved at give mange lag maling. Men dengang var der tale om en spray maling af noget bedre kvalitet.

Men det går nok. Her efter andet lag begynder det at se pænere ud. Men 4 lag skal det i hvert fald have.


Edited by Enthusiast - 19 Aug 2019 at 08:46
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Aug 2019 at 09:01
Få fik kabinettet 4. lag maling i går aftes - stadig med lidt skuffende resultat.
De skårede endeflader er stadig meget synlige.

Jeg har maling til 2 lag mere, så må det bære eller briste.
Under alle somstændigheder bliver sub'en gemt væk i et hjørne. Så det betyder ikke så meget.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Aug 2019 at 19:55
Status efter 4. lag maling



Som det ses, er det stadig ikke så godt. Jeg har fået fat i lidt ekstra maling, så jeg kan give 3 lag mere.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Aug 2019 at 20:10
Efter 8 lag maling er jeg nu tilfreds med resultatet.



Samlingerne er stadig synlige, men dem slipper jeg under alle omstændigheder ikke for. Så skulle jeg have samlet pladerne i smig.

Nu skal bunden af kabinettet lige have 2 lag - og så er malerarbejdet overstået.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Sep 2019 at 20:28
Det går lidt sløvt med dette projekt, da tiden er knap og jeg samtidig har gang i andre projekter.

Men malerarbejdet er overstået nu. Det er blevet rimelig pænt. Det ser pænt ud langt fra, men langt fra pænt ud Big smile

Jeg har gået og ventet på nogle monterings skumlister, jeg skal bruge på enheden og pladeforstærkeren. De kom hjem i sidste uge, så nu kan jeg komme videre.

Jeg har fået ført kabel fra forstærkerkammeret ind i selve trykkammeret. Det blev tætnet med monteringslim.




Lyset fra blitzen får malingen til at se værre ud, end den er (fedtfingre mm.). Der er tale om en halvmat sort finish, som egentlig er meget pæn.


Edited by Enthusiast - 22 Sep 2019 at 20:28
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz