Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmÃ¥l
  New Posts New Posts RSS Feed: SkÃ¥ret MDF Viborg/Skive
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Skåret MDF Viborg/Skive

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: SkÃ¥ret MDF Viborg/Skive
    Posted: 02 Jul 2019 at 10:09
Hej venner

Nu er jeg kommet fra lejlighed til hus, sÃ¥ tiden er igen kommet til at skulle i gang med byggeriet Smile

Jeg plejede at få skåret mine MDF plader i Bauhaus i Aalborg, men der er noget kortere for mig til Viborg/Skive.

Kan ikke finde det på google umiddelbart. Kender I til om man kan få MDF plader på mål i Skive/Viborg omegn til rimelige penge?

Ellers må jeg jo bare i gang med rundsaven og øve mig til jeg kan gøre det lige og præcist nok.

Vh
René
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Jul 2019 at 08:11
Hvis du ikke allerede har en dyksav, kan jeg kun anbefale, at du køber en. Den gør det så meget nemmere, at save ud til kabinetter.

Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Jul 2019 at 10:37
Originally posted by ham_den_lange

Hvis du ikke allerede har en dyksav, kan jeg kun anbefale, at du køber en. Den gør det så meget nemmere, at save ud til kabinetter.


Helt enig - det er et nærmest uundværligt stykke værktøj for en selvbygger, og du fÃ¥r langt mere præcise snit end dem fra Bauhaus. Husk at skære/save gummikanten pÃ¥ føringsskinnen ren med ét gennemgÃ¥ende snit (fx pÃ¥ et langt plant bræt eller en hel plade) - sÃ¥ ved du nøjagtig, hvor kanten pÃ¥ alle efterfølgende snit ligger (saven æder nemt 1 mm af gummiet ved "jomfrusnittet"). 


Edited by USXX - 03 Jul 2019 at 10:38
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Jul 2019 at 15:58
Ham_den_lange: Har du erfaring med den dyksav fra Harald Nyborg?
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Jul 2019 at 08:14
Jeg har også den scheppach dyksav fra harald-nyborg, jeg kan 100% anbefale den. den køre godt, og standard klingen er enda ret så god. Mange klinger der følger savene er ellers meget grove og ikke ret gode. Jeg har også købt en ekstra alu-førings-skinne så man kan save plader på hele længden. Til de penge den koster er det virkelig et godt køb synes jeg. De meget dyre save har måske flere smarte funktione, men den her basis sav er fin.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Jul 2019 at 09:12
Jeg har en kollega, der har den - han er vist også ret godt tilfreds (dog er gummilisten på skinnen gået løs efter noget tid). Jeg bruger selv en Makita SP6000 - en super sav, som dog også er noget dyrere.
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Jul 2019 at 13:05
Ja, jeg har en Scheppach dyksav (model ukendt) og den kan klart anbefales. Ihvertfald til hobby-brug.
Og Hylle's anbefaling mht. førings-skinne kan jeg også tilslutte mig.
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Jul 2019 at 17:42
Tak for tilbagemelding. Her er en der modificerer "den". Kort og godt flytter han listerne længere fra hinanden så den bliver mere stabil. Derudover klipper han lidt af fjederen, så den føles mere ''smooth" ved nedsænkningen og det modsatte. https://youtu.be/vqqcmC5UY5E

Hylle: har du erfaring med en bestemt klinge til den. Umiddelbart ser de overraskende billige ud til den sav.

Edited by Roky - 04 Jul 2019 at 17:44
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Jul 2019 at 09:19
Jeg har ikke brugt min så meget, men det jeg har brugt den til har været godt, så jeg bruger bare standard klingen der følger med, den er egentlig fin tandet nok. Den er fin til mig, men selvfølgelig kan man købe nogen der er bedre.
Jeg har ikke haft brug for, at lavet vinklede snit med min endnu, jeg ved ikke om det vil kunne give problemer med, at man saver ind i gummilisten, men ellers har jeg ikke haft problemer med gummi listen. Jeg tror det handler om at basse pÃ¥ sit værktøj og opbevare det fornuftig.... 
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Jul 2019 at 11:16
Almindeligvis saver man ikke (yderligere) ind i gummilisten, når man laver vinklede snit med en dyksav på skinne. Det er kun ved jomfrusnittet (som bør være et gennemgående lige/retvinklet snit), at gummiet skæres til.

Edited by USXX - 05 Jul 2019 at 11:16
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz