Forum Home Forum Home > Software > Simulerings software
  New Posts New Posts RSS Feed: DUT - magnetsimulering - Nu med data
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


DUT - magnetsimulering - Nu med data

 Post Reply Post Reply Page  123 5>
Author
Message
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: DUT - magnetsimulering - Nu med data
    Posted: 20 Nov 2009 at 14:40
Hey,

Med hjælp fra Ulrik har Kasper og jeg været igang med at lege med magnet til at simulere en ide jeg havde fået. 

Nogle af jer har set det første udkast, og vi er kommet lidt videre. Men grundet familieforøgelse m.m. går det lidt langsomt. Derfor er vi blevet enige om at vise frem hvad vi har lavet, og forhåbenlig få noget input.

Kasper har lavet et MatCAD program der kan beregne en BL kurve ud fra B data fra MagNet. Det vil også blive lagt her i tråden. 

Så følg med her. Planen er at lægge det på i løbet af weekenden. +/- 13mm liniær (Helt BL liniær) vandring er det vi er nået til.

*DUT = Donut Underhung Transducer LOL


Edited by syncroniq - 21 Nov 2009 at 12:35
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Nov 2009 at 12:33
Hey,

Så fik jeg snakket med Kasper, og selv fik lavet min del.

Mit første udkast jeg har vist frem herinde, var forkert. Jeg havde ikke tænkt på at det skal drejes rundt, og derved bliver arealerne anderledes. Hele fidusen med min ide var at arealet var lige stort hele vejen rundt, så man fik min. spredningsflux.

Ulrik var super flink til at invitere mig forbi "the plant" og vise mig Magnet og hvordan man simulere i 3D, eller rundt om en akse i hvert faldet.

Problemet mente jeg dog hurtig kunne løses ved at forskyde centrum, som i kan se herunder. Dog er jeg ikke matematiker, så jeg har bare skudt på øjet, og ikke ramt endnu. Kasper siger han godt kan regne præcis hvor meget det skal forskydes så det bliver rigtig. Det glæder jeg mig til.

Nå, men jeg har pakket både MagNet og DXF filen og vedlagt. Syntes vi har svært ved at komme videre på egen hånd, og håber nogen vil hjælpe.

Her er lidt billeder, samt en zip fil med både DXF og magnet filen.

Der er her tegnet 3 spoler. Der er kun for at tvinge MagNet til at lave et finere mesh. Der skal kun være to, som Kasper sikkert kommer ind på senere. Som i kan se bliver motoren ca. 13cm i diameter. En god polventilering uden lige væge og ingen flade sider med refleksioner.


Her ses flowet for magnetismen. Der er lidt støj. 


Her B kurven for ovenstående. Problemet med den er at magnetismen under gabet er lidt højere end uden for. Det giver lidt problemer senere når vi skal lave vores BL kurve. Dog kan det løses.


Denne kurve aner jeg ikke hvad viser. Håber nogen kan uddybe.

Jeg trykker i højre hørne af talrækken (det blanke felt) og trykker Ctrl + C. Herefter kan jeg gå til f.eks. notepad og paste min B koordinater.

Herfra tager Kasper over. Han har lavet et MathCad dokument der kan lave en BL kurve ud fra spole højder og B data. Det dokument vil han gerne dele. Så når han får tid, laver han i denne tråd en guide fra mit notepad dokument til en færdig BL kurve.

Med ovenstående lander man på ca. 13 mm hver vej fuldstændig BL liniær. Altså ikke -20%. Vi mangler dog stadig at få beregnet en spole så vi kan se den rigtige BL værdi. Det kunne være sjovt at se hvad den ender på. 

Alle kommentarer er velkomne Tongue

Her lige en 3D tegning Smile




Og her en simulering BL i Kaspers ark. Spoleb og spolec er de to spolelængder. spolem er mellemrummet imellem de to spoler. Det er umulig at få en helt flot flad kurve tror jeg. Men tror det bliver lidt pænere når vi får arealet helt ens, hele vejen rundt.


Og her CPU brug når den regner LOL



Edited by syncroniq - 21 Nov 2009 at 15:45
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Nov 2009 at 11:11
Hey,

Her et link til lidt om BL liniaritet og hvordan det påvirker Qes over vandring.


Det er bare lavet med xbl^2 af Dan Wiggins. Conceptet er egenlig det samme som mit, bare lige modsat. Han har 2 gab og en spole, jeg har 2 spoler og et gab. 

I min verden er det nemmere at lave to ens spoler, end to magnetgab der er ens.
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Nov 2009 at 14:45
Hej
Det er bestemt en spændende ide. Som er meget godt tilpasset flux-liniernes opførsel.
Jeg kunne godt tænke mig at se en skala for B-feltet på figur 2.
Figur 4, som du skriver, at du ikke ved hvad viser, er bare integralet af B-feltet.
 
Det Kasper beregner i  MathCad, kan I i princippet også beregne i MagNet. Det kræver dog, at I definere spolens data i programmet.
 
Jeg tror umiddelbart at et hul på ca. 10 mm i polstykket er lige i underkanten for en 3" spole.
 
Og så lige et par spørgsmål til sidst:
Hvor meget luft er der mellem spolen og jern-delene?
Hvordan har I tænkt jer at montere magnet-systemet på højtaler-kurven?
Og har I tænkt på hvordan de to jerndele skal forarbejdes?
For jeg tror, de bliver svære at få op i en drejebænk. Wink
 
Mvh.
Simon
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Nov 2009 at 14:53
Hey,

Prøver lige...

Skalaen finder jeg lige når jeg kommer hjem. Ellers, har du MagNet installeret? I Zip filen ligger dokumentet.

Og har I tænkt på hvordan de to jerndele skal forarbejdes?
Det kan tværs skæres over i banen med magnetten så man får et halvlåg og to kvartlåg. Ingen problem siger min kammerat der er maskinarbejder.

> Hvordan har I tænkt jer at montere magnet-systemet på højtaler-kurven?
Der skal lave nogle huller så kurven kan skrues fast. Eller hvad mener du?

> Hvor meget luft er der mellem spolen og jern-delene?
Uh det kan jeg ikke huske. Mener det var Ulrik der sagde hvor bredt gabet skulle være. Det kan jeg tjekke når jeg kommer hjem.

Polventileringen kan gøres større, men det giver en større spole også. Men det er dog et meget lille stykke at luften kommer op i hastighed. Resten af stykket er det jo kæmpe stort. Men det kan godt være vi skal gøre det en skvis større :)


Edited by syncroniq - 23 Nov 2009 at 14:54
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Nov 2009 at 15:24
Nej, jeg har ikke MagNet installeret lige for tiden. Men det er jeg vist nød til nu.
 
Mht. forarbejdning og montering, så kan det sagtens lade sig gøre at producere og samle. men det vil ikke blive let/billigt.
 
Aht. polventileringen kunne I overveje om den indvendige del absolut skal være et cirkelsnit. Hvis I laver den oval, får I et større hul uden at det betyder alverden for flux-linierne.
Ydre diametren kunne evt. forminskes efter samme opskrift. Hvis I bibeholder (eller øger) arealet på magneten, vil I ikke umiddelbart miste B-felt i gabet.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Nov 2009 at 21:07
Hey,

Her er skalaen. Hvor kan man tvinge magnet til et finere mesh? Det er møv irriterende at den ikke laver den rund.


Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Nov 2009 at 21:24
Hej Syncroniq
Kan du flytte skalaen, så den går fra 0 - 2?
 
Hvad er det, du gerne vil have lavet rundt?
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Nov 2009 at 21:35
Hey,

Hvordan flytter jeg den?
Min donut skal være helt rund. Den stumper den af hele vejen rundt.
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Nov 2009 at 08:54
Den er faktisk også rund. Hvis du kigger på 3D figuren i din første post, kan du se tydelige rundinger. Grunden til at figurene med resultater ser anderledes ud, er den grafiske opsætning i programmet. Det kan selvfølgelig laves om lige som skalaen for B-feltet. Men jeg kan ikke huske hvor, og jeg har desvære ikke fået installeret programmet endnu, så...
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 5>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz