Forum Home Forum Home > Software > Simulerings software
  New Posts New Posts RSS Feed: DUT - magnetsimulering - Nu med data
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


DUT - magnetsimulering - Nu med data

 Post Reply Post Reply Page  <12345>
Author
Message
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: DUT - magnetsimulering - Nu med data
    Posted: 27 Nov 2009 at 09:35
Ja undskyld! Jeg lod mig et øjeblik snyde af "donut set fra oven" billedet. Jeg kan jo bare læse hvad I skriver. Når hullet indeni donut forskydes, og der er konstant tværsnit bliver magnettykkelsen den samme (for så er magnetvolumen den samme).

Synqroniq > Det er magnetvolumenet, der er vigtigt. For et lineær magnetsystem skal volumenet af magneten være proportional med volumenet af luftgabet for at have et givet B-felt i luftgabet. Reglen er udmærket at huske selvom magnetkredsløb normalt ikke er lineære grundet jernets mætning (og andre ubehageligheder ved dynamisk drift).


Edited by bknielsen - 27 Nov 2009 at 09:36
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Nov 2009 at 13:53
Hey,

Er der en med lidt matematiske evner, der vil downloade mit Excel-ark og verificere formlerne ?
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Nov 2009 at 11:52
Hey,

Jeg ved stadig ikke om mit Excelark er rigtig, men jeg har her forsøgt at benytte det, samt to magnetter. Det skal siges at gabet nu er 17mm højt ca. Tongue

Glemte filerne Embarrassed





Og her spejlet for at tjeke symetrien.


Hvordan ser det ud?


Edited by syncroniq - 29 Nov 2009 at 11:59
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Nov 2009 at 16:43
Hey,

Her en 3D tegning Tongue


Fik lige simuleret en BL kurve (stadig med relativ værdi).

Grunden til at den har længere vandring den ene vej, i forhold til den anden, er at B feltet under gavet er en lille smugle højere end uden for. Jeg gætter i hvertfaldet på at det er det der gør det.

Der er lidt bølge på, men i forholdet til en alm overhung, er den jo langt mere lineær. 

Ingen kommentarer? 
Hvad er godt, hvad er skidt ?

Kunne godt bruge noget input.... Embarrassed


Edited by syncroniq - 29 Nov 2009 at 16:47
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Nov 2009 at 16:43
Generelt er mætningen ikke ret høj. Men det kommer du nok ikke uden om, når du har samme areal på magneten som hele vejen rundt i jern-delene.
Har du prøvet at simulere med kun en magnet, for at se hvad du så mister?
Mit bud er, at det ikke er alverden...
Umiddelbart vil jeg påstå, at du kan få et langt kraftigere felt i gabet med et andet design. Men det kan jo komme an på en prøve. Hvis du oplyser gabets dimensioner dvs. højde , indre og ydre diametre samt volumen på magneten. Så kan vi se hvem, der kan komme højst op i feltstyrke i gabet.
Grunden til, at det er volumen på magneten, der interessere mig, er at det er det du betaler for, når du køber neodymium magneter.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Nov 2009 at 22:31
Hey
 
Jeg tror et af mine problemer er, at der ikke er lige langt vej rundt. Ellers burde der jo være lige stort felt overalt i mit jern..... ingen jokes her tak.
 
Jeg finder lige nogle mål på mit gab imorgen, så poster jeg dem her. Men det er ikke kun rå B i gab jeg er interesseret i, det skal være uden stø-flux eller hvad i kalder det.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Dec 2009 at 09:28
Hey,

Her er målene på systemet.
Let the game begin Tongue

Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Dec 2009 at 22:08
Nu må jeg hellere få lagt det Mathcad dokument op ;)


Der er vedhæftet et excel dokument hvor man kan se hvordan data'en skal se ud for at mathcad kan aflæse det.

I dokumentet er der markeret 2 felter med gult, hvor man kan ændre spole højde og afstand mellem dem.

højreklikker man på tabellen øverst og vælger "properties" kan man vise hvor den skal hente data fra (excel dokument).

Der er ikke så meget i det, udover at den tegner en kurve over de punkter som man indlæser og integrerer spolen/erne (som man har defineret) hvorefter den flytter spolen igennem hele gabet og udskriver en værdi til grafen så man kan aflæse BL(x) hvor x, er dens position.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Dec 2009 at 20:26
Hey,

Som Ulrik fortalte mig, var der ikke stor forskel på en og to magnetter.
Så den yderste ryger sig en tur.

Ham_Den_Lange > hvordan går det dig? Smile
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Dec 2009 at 13:46
Wavecor har udgivet et dokument ang. symmetrien i deres "Balanced Drive" magnetsystemer.
Det er selvfølgelig et salgs/marketings dokument, men det indeholder nogle fornuftige tanker ang. design af magnetsystemer.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz