Forum Home Forum Home > Software > Simulerings software
  New Posts New Posts RSS Feed: DUT - magnetsimulering - Nu med data
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


DUT - magnetsimulering - Nu med data

 Post Reply Post Reply Page  <1 2345>
Author
Message Reverse Sort Order
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: DUT - magnetsimulering - Nu med data
    Posted: 26 Nov 2009 at 14:06
Hey,

Fik åbnet Excel, og fik gang i arealberegninger :)


Lidt svær at forstå, men spørg hvis det er.
Arealet passer slet ikke på vores "prøve". Så når jeg kommer hjem idag, vil jeg lige prøve og lave en hvor arealet er det samme i både den store og lille flade (indre og ydre, hvor ydre er den magnetten sidder på). Så må vi se hvordan det ser ud.

Jeg har gjort polventileringen større i det excelark eksempel. Og til dem uden excel er her lige et skærmdump.


Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Nov 2009 at 22:16
Hey,

Arg er lige kommet fra badminton, og derefter gjort badeværelse rent fra top til tå... pænt smadret.

Mængden af jern justeres ved at flytte center udgraveringen (?!?). Vi skal have lavet en formel, der giver os præcis det offset der gør at der er det samme areal alle steder, hele vejen rundt.

Nogen der er klar på den opgave? Tongue
Jeg kan ikke... Cry
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Nov 2009 at 16:58
Så har jeg fået installeret MagNet.
Og jeg har prøvet at rette skalaen for B-feltet i jeres simulering.
 
 
Skalaen rettes i Properties for "Shaded Plot" under fanebladet "View"
 
 
Mætningen ser ikke helt tosset ud. Den kunne dog forbedres, ved at lægge lidt materiale på inde i hulrummet i magnetsystemet.
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Nov 2009 at 08:54
Den er faktisk også rund. Hvis du kigger på 3D figuren i din første post, kan du se tydelige rundinger. Grunden til at figurene med resultater ser anderledes ud, er den grafiske opsætning i programmet. Det kan selvfølgelig laves om lige som skalaen for B-feltet. Men jeg kan ikke huske hvor, og jeg har desvære ikke fået installeret programmet endnu, så...
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Nov 2009 at 21:35
Hey,

Hvordan flytter jeg den?
Min donut skal være helt rund. Den stumper den af hele vejen rundt.
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Nov 2009 at 21:24
Hej Syncroniq
Kan du flytte skalaen, så den går fra 0 - 2?
 
Hvad er det, du gerne vil have lavet rundt?
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Nov 2009 at 21:07
Hey,

Her er skalaen. Hvor kan man tvinge magnet til et finere mesh? Det er møv irriterende at den ikke laver den rund.


Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Nov 2009 at 15:24
Nej, jeg har ikke MagNet installeret lige for tiden. Men det er jeg vist nød til nu.
 
Mht. forarbejdning og montering, så kan det sagtens lade sig gøre at producere og samle. men det vil ikke blive let/billigt.
 
Aht. polventileringen kunne I overveje om den indvendige del absolut skal være et cirkelsnit. Hvis I laver den oval, får I et større hul uden at det betyder alverden for flux-linierne.
Ydre diametren kunne evt. forminskes efter samme opskrift. Hvis I bibeholder (eller øger) arealet på magneten, vil I ikke umiddelbart miste B-felt i gabet.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Nov 2009 at 14:53
Hey,

Prøver lige...

Skalaen finder jeg lige når jeg kommer hjem. Ellers, har du MagNet installeret? I Zip filen ligger dokumentet.

Og har I tænkt på hvordan de to jerndele skal forarbejdes?
Det kan tværs skæres over i banen med magnetten så man får et halvlåg og to kvartlåg. Ingen problem siger min kammerat der er maskinarbejder.

> Hvordan har I tænkt jer at montere magnet-systemet på højtaler-kurven?
Der skal lave nogle huller så kurven kan skrues fast. Eller hvad mener du?

> Hvor meget luft er der mellem spolen og jern-delene?
Uh det kan jeg ikke huske. Mener det var Ulrik der sagde hvor bredt gabet skulle være. Det kan jeg tjekke når jeg kommer hjem.

Polventileringen kan gøres større, men det giver en større spole også. Men det er dog et meget lille stykke at luften kommer op i hastighed. Resten af stykket er det jo kæmpe stort. Men det kan godt være vi skal gøre det en skvis større :)


Edited by syncroniq - 23 Nov 2009 at 14:54
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Nov 2009 at 14:45
Hej
Det er bestemt en spændende ide. Som er meget godt tilpasset flux-liniernes opførsel.
Jeg kunne godt tænke mig at se en skala for B-feltet på figur 2.
Figur 4, som du skriver, at du ikke ved hvad viser, er bare integralet af B-feltet.
 
Det Kasper beregner i  MathCad, kan I i princippet også beregne i MagNet. Det kræver dog, at I definere spolens data i programmet.
 
Jeg tror umiddelbart at et hul på ca. 10 mm i polstykket er lige i underkanten for en 3" spole.
 
Og så lige et par spørgsmål til sidst:
Hvor meget luft er der mellem spolen og jern-delene?
Hvordan har I tænkt jer at montere magnet-systemet på højtaler-kurven?
Og har I tænkt på hvordan de to jerndele skal forarbejdes?
For jeg tror, de bliver svære at få op i en drejebænk. Wink
 
Mvh.
Simon
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 2345>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz