Rokys 3-vejs Retro-aktive højttaler |
Post Reply | Page <123> |
Author | |
Mik112
Enthusiast Joined: 28 Jan 2009 Online Status: Offline Posts: 345 |
Quote Reply
Topic: Rokys 3-vejs Retro-aktive højttaler Posted: 24 Feb 2019 at 15:17 |
Wow... Super flot og gennemtænkt Byg lige et sæt til mig, nu du er igang
Edited by Mik112 - 24 Feb 2019 at 16:26 |
|
Busk
Excentrisk Joined: 03 Jan 2009 Online Status: Offline Posts: 2097 |
Quote Reply Posted: 24 Feb 2019 at 15:54 |
Det er godt nok gemmenført og lækkert lavet
|
|
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af. |
|
Træman
Selvbygger Joined: 29 Dec 2012 Location: 8660 Online Status: Offline Posts: 86 |
Quote Reply Posted: 24 Feb 2019 at 22:23 |
Det er et flot gennemført vintagelook du har fået frem, meget veludført de minder lidt om Dynaco Phase 3. Hvis du også vil bruge finer til dit næste projekt men gerne vil lege lidt med farve som her, så har de "Junckers Rustik Bordpladeolie" i Jem & Fix. Der er flere farvevarianter som fx Mahogni og Valnød.. Det kunne måske være en nemmere måde at få det rigtige look på
|
|
Roky
Excentrisk Joined: 11 Maj 2012 Online Status: Offline Posts: 838 |
Quote Reply Posted: 24 Feb 2019 at 23:30 |
Mange tak !
USXX: De er ikke nemme at transportere. Men jeg inviterer gerne på et lyt. Og andre er selvfølgelig også velkomne. Træman: Tak Har ikke set Dynaco Phase 3 før. Men de ligner meget. Hvis jeg ikke i forvejen havde baskabinettet, så ville jeg kunne have lavet dem lidt mindre. Det olie lyder interessant. Jeg oplevede at det var svært at få udfyldt hullerne/porrerne i træet med lak. Det var måske især fordi jeg ønskede en lidt rustik overflade og derfor ikke sleb den ned inden behandling. Jeg burde nok have slebet den helt ned. Men jeg er nu alligevel godt tilfreds med resultatet. Ikke mindst overgangen mellem krydsfinér og fineren. Her tænker jeg på farvenuancen. Desværre har jeg ikke PT et sted hvor de ville kunne få lov at tørre ordentligt igennem med sådan en olie. Det er ikke noget problem at efterlakere med vandbaseret lak? Mik112: Hehe, jeg undervurderende hvor meget mere besværligt det er at bygge så stor en højttaler kontra en lille. Så der går nok længe før jeg kaster mig ud i noget lignende Delefilter er en proces der kan fortsætte i det uendelige. Men jeg føler at jeg er ved at være ret tæt på med trimningen. Det kan være lidt en forbandelse at bare en lillebitte justering kun er et klik væk. Og ALT kan høres med Satori-enhederne. Mere om det senere.
Edited by Roky - 24 Feb 2019 at 23:34 |
|
Træman
Selvbygger Joined: 29 Dec 2012 Location: 8660 Online Status: Offline Posts: 86 |
Quote Reply Posted: 25 Feb 2019 at 12:20 |
Jeg er ret sikker på at det er en Alpi-finér du har købt? Det er nok her problemet ligger. Generelt er Alpi-finér træls at arbejde med, når vi brugte det til kabinetter på HMF skulle det nogle gange have op til 12gange UV-lak før det var mættet og uden huller. (UV-lakken var meget tyktflydende) Ægte valnød har ikke de samme problemer da det er meget mere tætåret og smidigt. Man skal ALTID pudse træ inden overfladebehandling, både for at rette små ujævnheder ud og fjerne små ridser og mærker, men også for at åbne porerne i træet således at lak eller olie binder bedre på overfladen. Ligeså skal man også altid slibe mellem lagene af overfladebehandlingen. En konsekvens ved ikke at mellemslibe kan for eksempel være at overfladen kan se "fedtet -eller klistret ud". Vil du give lak ovenpå olie? Det er ikke en god idé, det vil i 99% af tilfældende falde af igen. Men Junckers olien hærder op og giver en hård overflade og har så vidt jeg husker en mat overflade. Olie er bare nemmere at styre end hvis du skal påføre lak derhjemme, nemmere at lave en "perfekt" overflade med. Med mindre du bruger en syrehærdende lak så vil jeg mene at lakken har brug for samme eller længere tørretid i forhold til olie. Tørring kræver stor luftgennemstrømning i det rum der bliver brugt til det. Og hvis ellers der bliver udluftet nok så vil du kunne slibe det ned efter 16-20 timer, alt efter hvor tør luften er, jo tørrere luft desto hurtigere tørretid. Uanset om det er olie eller lak. Dog vil det være noget andet hvis det er ren linolie, for det tørre aldrig op.
|
|
bknielsen
Excentrisk Joined: 23 Jun 2009 Location: Midtjylland Online Status: Offline Posts: 603 |
Quote Reply Posted: 26 Feb 2019 at 22:02 |
De er rigtig old school og gennemførte, og det rødbrune frontstof er lige i øjet til fineren - FLOT!
...og vi skal jo høre dem, når du er færdig med at "klikke" :-)
|
|
Diskant skal være der, men ikke høres.
|
|
Enthusiast
Excentrisk Joined: 19 Okt 2011 Location: Storkøbenhavn Online Status: Offline Posts: 1134 |
Quote Reply Posted: 28 Feb 2019 at 21:16 |
Dejligt med så fin en billedrapportage. Nydeligt arbejde
|
|
Roky
Excentrisk Joined: 11 Maj 2012 Online Status: Offline Posts: 838 |
Quote Reply Posted: 28 Feb 2019 at 22:00 |
bknielsen: Tak! Over tid er jeg også begyndt at synes godt om farven. Den er fastgjort med velcro og enkelte klips. Så jeg kan hurtigt skifte til et helt andet look hvis jeg en dag får lyst.
Enthusiast: Tak Træman: Jeg værdsætter meget fif'ne! En anden gang vil jeg slibe ned inden behandling. Da jeg efter et par lag lak fandt ud at det var svært at dække, sleb jeg ekstra ned på toppen. Men der var en grænse for hvor meget jeg kunne, eftersom jeg nogen steder var lige ved slibe laget med bejdse væk. Men det er vidst kun mig der kan se hvor det næsten gik galt. Jeg har ikke hørt om Alpi-finer. Den jeg har er meget smidig, men forholdsvist tyk i det. Min idé med at at lakere, var at jeg denne gang ville have en mere holdbar/overfladestærk afslutning. Jeg har brugt en silkemat vandbaseret lak fra Trip Trap. En dag kan jeg prøve at tage et billede hvor det ubehandlede finér er op mod det behandlede.
|
|
Roky
Excentrisk Joined: 11 Maj 2012 Online Status: Offline Posts: 838 |
Quote Reply Posted: 28 Feb 2019 at 22:45 |
Her er et kig ind i baskabinettet. I bunden har jeg 8-10 cm polyesterskum som jeg reddede fra et par Dali-højttalere jeg hjalp op fra en container. Derudover har jeg også skåret irregulære høje kiler af skum, som er gjort fast med limpistol-lim.
I teorien burde der opstå en stående bølge omkring 275 Hz, så en lille smule dæmpemateriale er nok på sin ret. Jeg har prøvet at tidligere prøvet at tilføje en del mere dæmpemateriale. Men jeg synes kun det trækker lydkvaliteten ned.
Jeg har ikke noget billede af fyld i mellemtonekabinettet. Men her har jeg fyldt temmelig godt op med dæmpefyld. Primært MDM-3 (som der er ægte uld i). Der skulle alligevel en del i for at ramme en god klangbalance. Mit næste "tweak", bliver et forsøg med at beklæde hele fronten med uldfilt (sort, tyk og ren uld). Det er et større arbejde, da jeg bliver nødt til at forskyde diskanten fremad, så den er i plan med filten. I første omgang bliver det med kork og evt pap-skiver. Den positive effekt er yderligere afkobling af diskant fra højttaleren (ikke at det OVERHOVEDET er noget problem nu). Mellemtonen vil jeg ikke forskyde. I stedet vil jeg lade ulden gå helt tæt op ad membranen. Jeg har en forhåbning om at lyden vil slippe endnu bedre fri fra baflen. Ikke mindst vil det skjule de mange skruehuller og småfejlene i malingen af krydsfinéren. Måske bliver det så godt, at lyden med filt + fronstof, er endnu bedre end den er nu uden frontstof. |
|
Roky
Excentrisk Joined: 11 Maj 2012 Online Status: Offline Posts: 838 |
Quote Reply Posted: 28 Feb 2019 at 23:24 |
Her lidt billeder af mine diffraktions-optimeringsforsøg. Jeg kan ikke huske hvorfor jeg ikke bare prøvede med Satorien. Generelt har jeg god erfaring med at placere diskanten forholdsvist tæt ved toppen af baflen. Følgende tre målinger er hhv flad baffel, store symmetriske facetter på siden og 8 cm assymetriske facetter. Sidstnævnte dem jeg endte med at lave i praksis.
Det var en noget alternativ og vakkelvorn-opstilling. Men jeg synes næsten resultat taler for sig selv. Bemærk at off-axismålinger er efter øjemål, så de er bare vejledende: Jeg var næsten målløs over at se hvor stor forskel det gav. Endnu større facetter (helt tæt på diskanten) er jeg i tvivl om vil have en mere gavnlig effekt. I hvert fald så giver assymetri også i praksis en virkelig forbedret respons. Siden da har jeg simuleret mig frem til, at afrundede kanter med stor radius har potentiale til endnu bedre resultater. Det vil jeg rode videre med i andre projekter.
Edited by Roky - 28 Feb 2019 at 23:39 |
|
Post Reply | Page <123> |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |