Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Rokys 3-vejs Retro-aktive højttaler
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Rokys 3-vejs Retro-aktive højttaler

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Message
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
  Quote Mik112 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Rokys 3-vejs Retro-aktive højttaler
    Posted: 24 Feb 2019 at 15:17
Wow... Super flot og gennemtænkt Nuke Byg lige et sæt til mig, nu du er igang Sleepy

Edited by Mik112 - 24 Feb 2019 at 16:26
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Feb 2019 at 15:54
Det er godt nok gemmenført og lækkert lavet Clap
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Træman View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 29 Dec 2012
Location: 8660
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Træman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Feb 2019 at 22:23
Det er et flot gennemført vintagelook du har fÃ¥et frem, meget veludførtSmile  de minder lidt om Dynaco Phase 3.

Hvis du også vil bruge finer til dit næste projekt men gerne vil lege lidt med farve som her, så har de "Junckers Rustik Bordpladeolie" i Jem & Fix. Der er flere farvevarianter som fx Mahogni og Valnød.. Det kunne måske være en nemmere måde at få det rigtige look påSmile
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 832
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Feb 2019 at 23:30
Mange tak Smile!

USXX: De er ikke nemme at transportere. Men jeg inviterer gerne pÃ¥ et lyt. Og andre er selvfølgelig ogsÃ¥ velkomne. 

Træman: Tak Smile Har ikke set Dynaco Phase 3 før. Men de ligner meget. Hvis jeg ikke i forvejen havde baskabinettet, sÃ¥ ville jeg kunne have lavet dem lidt mindre.

Det olie lyder interessant. Jeg oplevede at det var svært at fÃ¥ udfyldt hullerne/porrerne i træet med lak. Det var mÃ¥ske især fordi jeg ønskede en lidt rustik overflade og derfor ikke sleb den ned inden behandling. Jeg burde nok have slebet den helt ned. Men jeg er nu alligevel godt tilfreds med resultatet. Ikke mindst overgangen mellem krydsfinér og fineren. Her tænker jeg pÃ¥ farvenuancen.  

Desværre har jeg ikke PT et sted hvor de ville kunne fÃ¥ lov at tørre ordentligt igennem med sÃ¥dan en olie. Det er ikke noget problem at efterlakere med vandbaseret lak? 

Mik112: Hehe, jeg undervurderende hvor meget mere besværligt det er at bygge sÃ¥ stor en højttaler kontra en lille. SÃ¥ der gÃ¥r nok længe før jeg kaster mig ud i noget lignende Geek 

Delefilter er en proces der kan fortsætte i det uendelige. Men jeg føler at jeg er ved at være ret tæt pÃ¥ med trimningen. Det kan være lidt en forbandelse at bare en lillebitte justering kun er et klik væk. Og ALT kan høres med Satori-enhederne.  

Mere om det senere. 


Edited by Roky - 24 Feb 2019 at 23:34
Back to Top
Træman View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 29 Dec 2012
Location: 8660
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Træman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Feb 2019 at 12:20
Jeg er ret sikker på at det er en Alpi-finér du har købt? Det er nok her problemet ligger.
Generelt er Alpi-finér træls at arbejde med, når vi brugte det til kabinetter på HMF skulle det nogle gange have op til 12gange UV-lak før det var mættet og uden huller. (UV-lakken var meget tyktflydende)
Ægte valnød har ikke de samme problemer da det er meget mere tætåret og smidigt.

Man skal ALTID pudse træ inden overfladebehandling, både for at rette små ujævnheder ud og fjerne små ridser og mærker, men også for at åbne porerne i træet således at lak eller olie binder bedre på overfladen. Ligeså skal man også altid slibe mellem lagene af overfladebehandlingen. En konsekvens ved ikke at mellemslibe kan for eksempel være at overfladen kan se "fedtet -eller klistret ud".

Vil du give lak ovenpå olie? Det er ikke en god idé, det vil i 99% af tilfældende falde af igen.
Men Junckers olien hærder op og giver en hård overflade og har så vidt jeg husker en mat overflade.
Olie er bare nemmere at styre end hvis du skal påføre lak derhjemme, nemmere at lave en "perfekt" overflade med.
Med mindre du bruger en syrehærdende lak så vil jeg mene at lakken har brug for samme eller længere tørretid i forhold til olie. Tørring kræver stor luftgennemstrømning i det rum der bliver brugt til det. Og hvis ellers der bliver udluftet nok så vil du kunne slibe det ned efter 16-20 timer, alt efter hvor tør luften er, jo tørrere luft desto hurtigere tørretid. Uanset om det er olie eller lak.

Dog vil det være noget andet hvis det er ren linolie, for det tørre aldrig op.
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Feb 2019 at 22:02
De er rigtig old school og gennemførte, og det rødbrune frontstof er lige i øjet til fineren - FLOT!

...og vi skal jo høre dem, nÃ¥r du er færdig med at "klikke" :-) 


Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Feb 2019 at 21:16
Dejligt med sÃ¥ fin en billedrapportage. Nydeligt arbejde Clap
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 832
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Feb 2019 at 22:00
bknielsen: Tak! Over tid er jeg også begyndt at synes godt om farven. Den er fastgjort med velcro og enkelte klips. Så jeg kan hurtigt skifte til et helt andet look hvis jeg en dag får lyst.

Enthusiast: Tak Smile

Træman: Jeg værdsætter meget fif'ne! En anden gang vil jeg slibe ned inden behandling. Da jeg efter et par lag lak fandt ud at det var svært at dække, sleb jeg ekstra ned pÃ¥ toppen. Men der var en grænse for hvor meget jeg kunne, eftersom jeg nogen steder var lige ved slibe laget med bejdse væk. Men det er vidst kun mig der kan se hvor det næsten gik galt. Jeg har ikke hørt om Alpi-finer. Den jeg har er meget smidig, men forholdsvist tyk i det. Min idé med at at lakere, var at jeg denne gang ville have en mere holdbar/overfladestærk afslutning. Jeg har brugt en silkemat vandbaseret lak fra Trip Trap. 

En dag kan jeg prøve at tage et billede hvor det ubehandlede finér er op mod det behandlede. 
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 832
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Feb 2019 at 22:45
Her er et kig ind i baskabinettet. I bunden har jeg 8-10 cm polyesterskum som jeg reddede fra et par Dali-højttalere jeg hjalp op fra en container. Derudover har jeg også skåret irregulære høje kiler af skum, som er gjort fast med limpistol-lim.

I teorien burde der opstÃ¥ en stÃ¥ende bølge omkring 275 Hz, sÃ¥ en lille smule dæmpemateriale er nok pÃ¥ sin ret. Jeg har prøvet at tidligere prøvet at tilføje en del mere dæmpemateriale. Men jeg synes kun det trækker lydkvaliteten ned. 


Jeg har ikke noget billede af fyld i mellemtonekabinettet. Men her har jeg fyldt temmelig godt op med dæmpefyld. Primært MDM-3 (som der er ægte uld i). Der skulle alligevel en del i for at ramme en god klangbalance. 


Mit næste "tweak", bliver et forsøg med at beklæde hele fronten med uldfilt (sort, tyk og ren uld). Det er et større arbejde, da jeg bliver nødt til at forskyde diskanten fremad, sÃ¥ den er i plan med filten. I første omgang bliver det med kork og evt pap-skiver. Den positive effekt er yderligere afkobling af diskant fra højttaleren (ikke at det OVERHOVEDET er noget problem nu). Mellemtonen vil jeg ikke forskyde. I stedet vil jeg lade ulden gÃ¥ helt tæt op ad membranen. Jeg har en forhÃ¥bning om at lyden vil slippe endnu bedre fri fra baflen. Ikke mindst vil det skjule de mange skruehuller og smÃ¥fejlene i malingen af krydsfinéren. MÃ¥ske bliver det sÃ¥ godt, at lyden med filt + fronstof, er endnu bedre end den er nu uden frontstof. 

Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 832
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Feb 2019 at 23:24
Her lidt billeder af mine diffraktions-optimeringsforsøg. Jeg kan ikke huske hvorfor jeg ikke bare prøvede med Satorien. Generelt har jeg god erfaring med at placere diskanten forholdsvist tæt ved toppen af baflen. Følgende tre målinger er hhv flad baffel, store symmetriske facetter på siden og 8 cm assymetriske facetter. Sidstnævnte dem jeg endte med at lave i praksis.






Det var en noget alternativ og vakkelvorn-opstilling. Men jeg synes næsten resultat taler for sig selv. Bemærk at off-axismålinger er efter øjemål, så de er bare vejledende:










Jeg var næsten mÃ¥lløs over at se hvor stor forskel det gav. Endnu større facetter (helt tæt pÃ¥ diskanten) er jeg i tvivl om vil have en mere gavnlig effekt. I hvert fald sÃ¥ giver assymetri ogsÃ¥ i praksis en virkelig forbedret respons. 

Siden da har jeg simuleret mig frem til, at afrundede kanter med stor radius har potentiale til endnu bedre resultater. Det vil jeg rode videre med i andre projekter. 


Edited by Roky - 28 Feb 2019 at 23:39
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz