OB-højttalere med bånd og 8 tommer basser |
Post Reply | Page 12> |
Author | |
Anholt
Newbie Joined: 02 Jun 2012 Location: storkøbenhavn Status: Offline Points: 21 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 17 Feb 2019 at 12:06 |
Hej Jeg er gået i gang med et nyt OB-projekt. Højtalerelementer til hver side er: 1 stk. Bånd lavet af André og Eriek, ca. 150 cm langt. 6 stk. SBA SB20PFC i 8 ohms udgaven. Båndet har jeg anvendt i snart tre år, mens 8 tommer enhederne er nyindkøbte. Der bliver altså tale om seks basser og et bånd pr. Højttaler. Båndene kan i min nuværende opstilling spille fra 400 hz og opefter uden at lyde presset. Jeg forestiller mig en delefrekvens mellem bånd og basser omkring de 700-800 hz. Men det må målinger, eksperimenter og lyttetests afgøre. Jeg anvender et sæt Groundsound Forstærkere med digitale filtre og tilhørende mulighed for formålinger af en lang række parametre. Dette system har jeg efterhånden anvendt i mange år og er meget tilfreds med det. Lige nu går mine spekulationer og overvejelser på hvilke materialer jeg skal anvende til baflen. Skal det være Krydsfiner, MDF eller noget helt andet? gode ideer og råd modtages gerne. |
|
Frost
Admin Group Joined: 21 Nov 2008 Location: Horsens Status: Offline Points: 668 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det lyder som et spændende projekt.. Jeg har hørt 8” pfc i en 2 vejs delt aktivt ved 3Khz, op til en sb26stcn. Den lød rigtig godt i mellemtonen
God vind med projektet
|
|
Anholt
Post Options
Thanks(0)
|
Tak, jeg håber af få baflerne lavet i løbet af foråret.
|
|
USXX
Pro medlem Joined: 17 Dec 2008 Location: Midtjylland Status: Offline Points: 3164 |
Post Options
Thanks(0)
|
Spændende - det skal nok blive godt
Har du billede(r) af båndet?
|
|
USXX
Pro medlem Joined: 17 Dec 2008 Location: Midtjylland Status: Offline Points: 3164 |
Post Options
Thanks(0)
|
....har fundet (i din anden tråd)
|
|
Anholt
Post Options
Thanks(0)
|
Fino, jeg har dog tænkt mig at lave en ny baffle,
hvor både bånd og basser skal placeres, men er usikker på hvilket materiale, der vil være akustisk bedst.
|
|
Træman
Selvbygger Joined: 29 Dec 2012 Location: 8660 Status: Offline Points: 86 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg tænker at en god kvalitet birkekrydsfinér/bøgekrydsfinér eller noget bambusplade kan gøre det godt. Til en OB er det vel også vigtigt at materialet er stærkt og stabilt. Måske en stavlimet bordplade i asketræ eller mahogni også kunne være godt, begge træsorter bliver brugt til instrument-bygning pga af akustiske egenskaber, så de kunne måske være et bud til en baffel. Ellers er der jo altid det møgdyre "panzerholz" som af nogen bliver proklameret som det bedste materiale til HT-bygning.
|
|
Anholt
Post Options
Thanks(0)
|
Du nævner ikke MDF. Jeg er også mest til at anvende krydsfiner.
Rent æstetisk er jeg ikke så meget for en stavlimet bordplade, men den der "panzerholz", der lyder som noget tysk krigsgrej fra 1. verdenskrig, lyder sjovt. Hvad pokker er det? Edited by Anholt - 19 Feb 2019 at 18:10 |
|
Træman
Selvbygger Joined: 29 Dec 2012 Location: 8660 Status: Offline Points: 86 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nej jeg nævner ikke MDF, mest fordi at det rent mekanisk er noget "blødt skidt". Hvis du laver en fritstående baffel i MDF skal den afstives ret meget, eller være ekstremt tyk for at den ikke står og bliver skæv pga vægtpåvirkningen fra enhederne. Der har massivt hårdttræ eller krydsfinér en mere "fjedrende" skruktur som holder sig ret. Panzerholz er dybest set en krydsfinérplade. Men den er fremstillet under ekstremt højt tryk og varme- og fugtpåvirkning. Så højt et tryk at finérlagene bliver presset til halv tykkelse og træets naturlige bindemiddel blive blødgjort og "svejser" nærmest lagene sammen. Det er meget tungt og meget formstabilt. Men fordi at det er fremstillet af træ kan det bearbejdes med almindeligt træværktøj.
|
|
Anholt
Post Options
Thanks(0)
|
Du har sikkert ret mht. MDF med hensyn til en fritstående baffle.
Nu har googlet Panzerholz og højttalere, og det er påfaldende, hvor mange der anvender netop det til open baffle, nu mangler jeg at finde ud af hvor det sælges og til hvilken pris. Det ser interessant ud.
|
|
Post Reply | Page 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |